• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 13:32:34 följande:

Ett mycket tydligt svar på det är att jag säger att i situationer där inte 2 liv kan räddas, men endast 1 så invänder jag inte moraliskt mot att rädda det mer mogna livet. Det nämnde jag också tidigare, men du missade det helt. Hur skulle jag då kunna anses se embryot eller fostret som att det har ett högre värde?

Jag ska försöka att svara mycket tydligt här också. Tvång = statlig lagstiftning. Jag talar i stället för sådana värderingar hos både män och kvinnor att de gör valet att inte göra abort. Förstår du då hur jag menar

Tydligt svar även på 3:e saken: Jag avsåg inte ett ofött barn, snarare vuxna personer :Dem kan du definitivt fråga. Om de nu inte aborterades som foster så skulle du kunna fråga: "anser du att du inte bör leva"?  Och så här formulerar jag mig för att beskriva den etiska grundförutsättningen - självklart inte för att jag tror att du faktiskt bokstavligt skulle säga så till någon.

Jo,men kan du svara på frågan hur du tänker när du uppmanar en kvinna som inte vill ha barn att ändå behålla det?
    För i så fall så blir hon ju tvingad att genomgå graviditeten och förlossningen.
    Är inte det ett slags tvång då om det sker mot hennes vilja?
    Du svarar inte på det.

Det beror väl också på vem man frågar.
    Frågar man någon som känt sig oönskad av sina föräldrar så kanske svaret skulle bli att de önskar att de inte blivit födda.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 13:42:15 följande:

Du minns fel, för det har jag aldrig skrivit. vad jag menade var INTE HÖGRE I FÖRHÅLLANDE TILL KVINNAN - utan högre i förhållande enbart till de mänskliga tankarna - ett absolut samt ett universellt värde, ett rent etiskt värde alltså,

AHA-NU FATTAR JAG MISSFÖRSTÅNDET. Du trodde att ordet högre var i jämförelse med kvinnans värde, medans jag menade högre i ett etiskt och även i ett andligt avseende- och det hade ingenting över huvud taget med kvinnans värde i sig att göra.

Ok. Då var du kanske lite otydlig där då.

För nu förstår jag mer hur du menar. Även om jag inte håller med.

• molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 13:50:56 följande:
    Jag har förklarat i ett annat inlägg nu. Det var alltså inte i jämförelse med kvinnans värde utan i en annan mening.
    Ok.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-19 13:54:55 följande:
    Jo,men kan du svara på frågan hur du tänker när du uppmanar en kvinna som inte vill ha barn att ändå behålla det?
    För i så fall så blir hon ju tvingad att genomgå graviditeten och förlossningen.
    Är inte det ett slags tvång då om det sker mot hennes vilja?
    Du svarar inte på det.

Det beror väl också på vem man frågar.
    Frågar man någon som känt sig oönskad av sina föräldrar så kanske svaret skulle bli att de önskar att de inte blivit födda.

1) Du tror att jag talar direkt till en gravid kvinna ; Snarare tänker jag att vara med o påverka det allmänna värderingsklimatet o för ett uppvärderande av fostret där.

2) Ingalunda, Hin kan ju välja att göra TVÄRT emot vad jag förordar.

3) Om hon ändrar sig pga ändrade värderingar ÄR det ju hennes vilja- henens nya vilja

4) Ja, men få skulle nog tacksamt ta emot om du hypotetiskt erbjöd dem att skjuta dem.

• molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 14:17:59 följande:

1) Du tror att jag talar direkt till en gravid kvinna ; Snarare tänker jag att vara med o påverka det allmänna värderingsklimatet o för ett uppvärderande av fostret där.

2) Ingalunda, Hin kan ju välja att göra TVÄRT emot vad jag förordar.

3) Om hon ändrar sig pga ändrade värderingar ÄR det ju hennes vilja- henens nya vilja

4) Ja, men få skulle nog tacksamt ta emot om du hypotetiskt erbjöd dem att skjuta dem.

1. Ja,det är så jag har uppfattat det.

2.  Javisst,men hon kan ju också känna sig pressad att behålla.

3. Absolut. Men frågan är hur du skulle ställa dig till det.

4. Självklart inte! Nu överdriver du.
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 11:47:02 följande:

"Mellanläget" var inte min syn utan att vissa par kan ha de tankarna samtidigt att å ena sidan söka undvika graviditeten men å andra sidan inte se abort som det självklara alternativet om det ändå blir en. Du missförstod mig..

Jag har inte sagt något om "får" eller "inte får". Däremot förordar jag en viss typ av etiska val, och det är 100% frivilligt att öppna  och ta del av mina poster så det är inget tvång och inget "lägga sig i" . Var och en kan själv göra sina val även vad gäller att ta del av just mina ord eller inte. Däremot måste man ju i en diskussionstråd, som jag inte ens själv startat, få uttrycka en annan åsikt än din. Om bara en åsikt är tillåten i en "debattråd" är det ju ingen verkligdebattråd..

Då kan du lika gärna säga t.ex att en djurrättsaktivist inte skall få förorda vegetariska val på sitt demonstrationsplakat. Det kan ju stöta någon. Den jämförelsen säger mycket.

Inte ett dugg! Att moralisera är nämligen att inte erkänna sina egna fel, Att framföra en etisk övertygelse måste vara tillåtet -att framföra en etisk övertygelse om något man är övertygad om är rätt. Det innebär inte att förneka att man själv har massor av fel och brister. Det har jag absolut - och jag tror faktiskt inte att du är 100% perfekt heller.

Sedan har jag inte heller sagt att världen som helhet behöver större befolkning-då jag tvärtom är för en lägre världsbefolkning. Däremot menar jag att  en läger befolkning kan uppnås på andra sätt än med aborter, med familjeplanering och ekonomisk utveckling (som alltid brukar ge lägre födelsetal i ett land). Däremot tror jag för landets skull att det är bra om även etniska svenskar får barn. I min stad är födelsetalet högt bland en del grupper av migranter.

Du har inget mellanläge i frågan, och inte ens nära.
    Men för all del, du kan börja räkna upp saker du är för som en abortmotståndare är emot.
    För allt går ju ut på att du inte vill någon ska göra abort.

EpicF skrev 2024-11-19 12:23:38 följande:
    Att det överhuvudtaget har hänt är fruktansvärt. Och pga det senaste (år 2003) så kom det nya föreskrifterna. Vilket är bra. 

Att dödsfall har hänt vid legala aborter i Sverige finns inte ens något att argumentet om. Fakta är att det har hänt. Du hade fel. Punktum. 

Vad är argumentet?????

Och en annan intresant fråga i min fråga, är att den är retorisk, och det visade sig att prevalensen är så extremt låg att det kunde lika gärna varit noll och pga det är ingen skillnad för argumentet och 0,0000015% är för lite.

Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-19 12:26:08 följande:

Jag tycker det är rättvist om abortgränsen skulle sänkas. 
    Sex fungerar redan inte som något annat i samhället. 
    Aborter uppstår oftast efter man gjort det somnkallad "ingen mänsklig rättighet, inget behov, och ett privilegium.

Vi behöver inte fler barn som ingen inblandad vill ha.
    Och komiskt nog måste man undra varför den ska sänkas?

Jag anser det är en mänskligrättighet för kvinnan att äga sin egen kropp.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-19 12:34:29 följande:
    Inte om sex är =med att få barn.
    Inga kvinnor födds gravid och oftast blir en kvinna gravid efter hon frivilligt valt att bestämma att hon skulle ha sex. 
    Vem har påstått att kvinnor föds gravida?

Ja, man har oftast frivilligt sex. Men eftersom man inte vill ha barn så använder man preventivmedel. Tyvärr är inte preventivmedel 100% säkra och "olyckan" kan vara framme ändå. 

Vill man då inte ha barn så gör man abort. Om man då inte skulle få göra abort så blir man "tvingad" till att gå igen om graviditet och förlossning. 

Anser du att man inte ska få ha sex om man inte vill ha barn? 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-19 12:34:29 följande:
    Inte om sex är =med att få barn.
    Inga kvinnor födds gravid och oftast blir en kvinna gravid efter hon frivilligt valt att bestämma att hon skulle ha sex. 
    Sex är faktiskt inte lika med att få barn, eftersom många har sex utan intention att bli gravid. De har der för nöjes skull, för att de är kåta och har lust till sex och intimitet. Inte för att alstra barn. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-19 12:47:58 följande:
    Passar bättre 
    Nja. Tycker gränsen för frivillig abort till v 13 är för snäv. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 13:35:36 följande:

EXAKT VAR har jag skrivit att ett embryo eller ett foster har ett "HÖGRE" värde? Exakt var?

Tvärtom skrev jag ju tydligt att jag inte invänder mot en abort som görs i ett medicinskt nödläge dör icke bådaliven kan räddas. Jag skrev tydligt att jag inte invände mot att det mer mogna livet räddas.

Så där har du inte läst så noga där.

Alla abort är inte och blir inte medicinsk nödläge. 

Jodå, jag har läst allt du har skrivit. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?