• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 11:59:04 följande:
    Jag uppfattade dig som en schysst debattör med respekt för oliktänkande. Jag har förtydligat nu.
    Ja,du har förtydligat och det tackar jag för.
    Och jag respekterar oliktänkande,men har bara svårt att förstå hur du resonerar när du tycker att kvinnan ska behålla ett barn hon inte vill ha.
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 11:56:47 följande:

Ingalunda.  Då har du helt missförstått vad jag menar. Man kan ju faktiskt vara i ett mellanläge-dvs man försöker undvika graviditet, men om den ändå uppstår så tar man ansvar för den - och tar ansvar från både mannen och kvinnan.

Den möjligheten glömde du. I princip kan ett par som tänker så vara helt utan barn.

Du är inte i något mellanläge, utan snubblande nära de fundamentala.
    Undrar varför du inbilla dig detta för.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-17 17:32:04 följande:

Jag bor i Sverige, och det är kvinnor i Sverige du försöker skambelägga när de väljer abort. Hela världen läser inte här, det kanske du inser? 

Visste du att vara gravid är otroligt farligt och riskfyllt för kvinnan? Betydligt farligare än lagliga aborter som i vårt land är nästan helt riskfritt? 

Varför ska kvinnor välja att utsätta sig för alla risker en graviditet innebär i de fall graviditeten är ovälkommen? 

Nej : Jag ser naturligtvis likadant på aborter i Sverige och i utlandet i en rent etisk diskussion.

Nej- även män bär ett stort ansvar för aborter. I vissa fall är det faktiskt mannen som tar initiativet till aborten.

Du använder ett värdeladdat ord, nämligen "skambelägga", men även om jag inte använder det ordet så, om jag nu skall göra ett undantag,´så tycker jag faktiskt att vi alla ibland behöver "skambeläggas" - även jag själv. Jag har massor av del och brister, och jag tror att du har också. Det måste vara tillåtet att diskutera en sak ur etiskt perspektiv.

Om vi språkligt analyserar begreppet "skambelägga" så ställer jag här 4 raka ja/nej-frågor till dig.

Är det att skambelägga dem som inte gör det om jag tex säger att det är rätt att söka vapenfri tjänst om man blir kallad till mönstring? (Ja7Nej)?

b) Är det fel att framföra den åsikten - att det är rätt att söka vapenfri tjänst. (Ja/Nej))?

c) Är det att skambelägga konsumenter av kött/fisk/ läder osv om en djurrättsaktivist demonstrerar (Ja/Nej)?

Är det fel att delta i demonstrationen (Ja/Nej)?

Jag vet att graviditet har risker.

Jag säger inte emot att mannen samt kvinnan skall försöka undvika graviditet om det inte vill ha en. och det finns många sätt - och även kombinerade( ibland ett av de allra säkraste sätten att kombinera flera olika.) Ett gift par kan i princip leva hela sitt äktenskap utan att få ett enda barn.Däremot ser jag det så att ett foster har ett egenvärde - att det alltså inte alls är helt värdelöst.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-18 12:18:14 följande:
    Jag tror jag förstår vad du menar nu.

Men om du nu anser att man ska försöka undvika en abort,hur kan du då anse att det inte är tvingande om kvinnan måste genomgå en graviditet och förlossning,som kan innebära komplikationer och t om bli en fara för hennes liv,och det för ett barn hon inte vill ha?
    Anser du att kvinnan har ett lägre värde än en cellklump,som det faktiskt är, när aborter är tillåtna?
    Och om kvinnan måste genomgå en graviditet och föda barnet så innebär ju det att hon måste adoptera bort barnet.
    Det är ju den enda lösning som finns,om hon inte vill ha barnet.

Helt enkelt genom att ingen är tvingad att följa en vis etik, men man kan däremot göra det. Låt mig åter igen ta upp jämförelsen med djurfrågan. Djurrättsdemonstranters plakat eller publikationer uppmanar tilla tt följa en viss etisk linje, dvs att ej konsumera djurprodukter. Den som tar dela vb argumenten kan välja att följa det mer eller mindre eller att inte följa något alls. Det tycker jag är en ganska bra jämförelse.

Nej, det är ingen cellklump i den senare delen av den tid när det är fri abort (för jag antar att det är den tiden du avser-men sedan kan ju ännu senare aborter utföras med tillstånd från Socialstyrelsen). Efter vecka 8 talar man om foster, i stället för embryo.

Nej, Jag har aldrig sagt att hon har ett lägre värde. Men skillnaden när ett foster aborteras är att fostret dör i aborten. Många kvinnor överlever en graviditet.

Sedan är det inte fullt så enkelt som du skriver på slutet. Det är inte alls så att alla aborter görs i några stereotypa krislägen. En del aborter görs mer eller mindre av b bekvämlighetsskäl/ karriärskäl. I en del fall har de biologiska föräldrarna möjligheter att a hand om ett barn. Jag har själv varit i lägen där jag varit beredd  att ändra mina planer innan det stått klart att inget barn var på g.

Dessutom händer det i vissa fall att en oönskad graviditet förvandlas till en önskad när olika omständigheter ändras. I sådana fall tycker jag det är bättre att ändra på omständigheter än att eliminera själva fostret i sig.

Sedan förnekar jag inte att det finns fall när adoption är ett bästa alternativet.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-18 12:20:31 följande:
    Och att ta ansvar kan faktiskt också innebära att man gör abort.
    T ex om ingen av föräldrarna känner att de kan eller vill ta hand om ett barn.
    I så fall är det väl bättre om ingen graviditet alls uppstått? Sedan ser jag det så, och jag vet att du inte gör det och vi får ha olika åsikter, att även ett foster i ett sådant fall har ett inneboende och högre värde.
  • Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-18 11:26:14 följande:
    Som om det skulle ändra något, detta är ett icke problem i Sverige.
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-17 14:23:05 följande:

Exakt varför då? Exakt vad jag har jag skrivit som måste innebära det? Jag tror du har missförstått min 3:e ståndpunkt i abortfrågan. Jag tillhör inte det vanliga "mot-lägret" i debatten och inte heller det vanliga "för-lägret". Exakt exakt vad har jag skrivit som du kan tolka så?

Exakt var har jag skrivit att nativiteten skall vara så hög som idag? Exakt var? Tvärtom är jag för en sänkt nativitet. Det håller inte som jag ser det med i snitt 6 barn/ kvinna som i vissa nationer. Men jag menar att det skulle kunna ske på andra sätt än aborter. Jag har aldrig skrivit att jag önskar att världens nativitet av idag bör bevaras för alla framtid. Jag är för en successiv minskning.

Exakt var har jag skrivit att förnuft alltid råder vid 6? Exakt var?

Jag har aldrig påstått något om något utopia.

Exakt var har jag skrivit något om att "jag ska bestämma över någons kropp"? Exakt var? Däremot har jag skrivit att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina pengar. Det måste vara tillåtet att tycka utan att någon påstår att jag ska "bestämma över någons kropp". Där har du helt missförstått mig.

jag tror inte att ens den delstatens abortlag förbjuder en abort i ett medicinskt akutläge, så jag tror att läkaren (eller läkarna om det var flera) bedömde fel. Men nu är det inte mitt intresse att försvara en specifik delstats abortlagstiftning - eftersom jag i huvudsak för en helt annan debatt.

Min debatt handlar i huvudsak inte alls om lagstiftningen, varken här eller där, utan jag stöder i stället individers val att avstå från abort även om lagen tillåter aborten. Jag skriver alltså utifrån en 3:e ståndpunkt där jag inte talar om tvång -dvs statlig lagstiftning- utan snarare förordar följande av en viss etisk eller andlig väg, från både män och kvinnor, 

Men jag är den ende i tråden som skriver utifrån 3:e ståndpunkten. Därför missförstår de flesta det mesta jag framför i tråden.

Allt du skriver handlar om att ge sig på dessa, och som du inte har med att göra ens.

Och ja, det du gör är att försöka moralisera dom, och det betyder indirekt att du anser att du har rätten att bestämma över dom.
    Men bestämmer du över dom, nej, det gör du inte.

Men det är ofta som detta sker när det kommer som anser de har en överlägsen moral och att allt de säger är det enda rätta.
    Men ledsen, så är det inte alls, kvinnan äger sin egen kropp och det har varken du eller någon annan och göra med vad de gör med den.

Men ändå kommer du....

Och även där ser man religiös fundamentalism.

molly50 skrev 2024-11-17 14:45:53 följande:
    Men kan du i alla fall försöka svara på frågorna jag ställde dig?

Jag tror inte det användaren kan, för då lyser det igenom igen.
    Och det som lyser svårast är hur det ska skuldbelägga och säga det är ju ett liv, nej, det är bara retorik för att berätta att kvinnan inte äger sin egen kropp.

En "högre" moral använder sig alltid av en sådan retorik, och där det ska skuldbeläggas och säga att de gör fel och fel och åter fel.

Om nu användaren hade intagit en tredje väg, ja, varför all skuldbeläggning för och ropandes om liv.
    För steget är inte långt till att man inte ska få använda preventiva medel som katolikerna har hela tiden i sin bakgrund.
    Och vad är nästa steg, kan man undra, ingen man får onanera och för det är potentiella liv som går till spillo, eller att kvinnan som får mens har misslyckats att generera barn.

Skulle nog säga jag tillhör den tredje vägen istället, som bara är emot abort för mig själv, och att jag är för alla andra för göra sina egna beslut och helt utan en argumentation för att de ska få göra abort, eller att de inte ska få göra abort.

Det är vad jag skulle kalla en tredje väg, inte allt detta moraliserande som denna användare gör.

Inte ett dugg, Det handlar ju inte om att vara emot någon som person-snarare att vara för ett foster. Vad jag är emot är blodsutgjutelse- inte individer.

Exakt var har jag skrivit att jag skall bestämma över någon? tror du jag fysiskt hindrar någon från att göra abort? Då kan du lika gärna säga att om jag står med ett djurrättsplakat så hävdar jag att jag skall bestämma över köttätare, men i stället är det ju att tala för vissa val och mot andra - inget tvång. De kan fortfarande välja att göra tvärt emot tankarna på plakatet.

Nej "Secular" betyder värlslig-alltså helt ateistiska eller agnostiska abortkritiker.

"Skuldbelägga" är ett värdeladdat ord som jag inte använder, men om jag nu skall använda det så tror jag att vi alla behöver "skuldbeläggas" ibland-även jag själv som har många fel och brister. Det måste vara tillåtet att vara kritisk mot handlingar, t.ex. handlingar som ger blodsutgjutelse, Det innebär inte att man är emot personen som sådan.

Jag tror att vi alla gör fel, och det ofta - både jag och andra - till och med du!!
    Och ja, jag tror att det finns högre värden och en högre mall för rätt och fel än enbart vårt individuella mänskliga tyckande (och då faktiskt både mitt och ditt- jag är inte ofelbar och det är inte du heller.)

Därför att det måste finnas ett annat sätt att diskutera abortfrågan än de vanliga åsiktslägren gör. I den vanliga debatten handlar  det alltid bara om lagstiftning, där ena lägret tycker det skall vara lätt juridiskt att få till en abort, medans andra lägret tycker det skall vara mer skärpt lagstiftning. Mycket sällan tar någon upp abortfrågan ur ett annat perspektiv än juridiken. Det finns alltså en lucka att fylla.
    Mycket sällan nämner någon att värderingarna hos män och kvinnor kan avgöra om det blir abort i ett visst fall, oberoende av lagstiftningen. Alla verkar tro att det enda som avgör något är lagstiftningen - men så enkelt är det ju inte alls.

Exakt var har jag sagt något generellt mot preventivmedel? Exakt var? Det stämmer inte.

jag säger inget om "får" eller "inte får" : Ordet "får" handlar nämligen om just lagstiftningen, mend et är inte den debatten jag för. Dessutom är det frivilligt att  gå n på forumet och läsa mina ord. Vem tvingar någon till att så göra?

Att ha en etisk övertygelse i en fråga är inte automatiskt liktydigt med att "moralisera"-ännu ett värdeladdat ord. Den som moraliserar erkänner ju inte sina egna fel, och jag erkänner att jag har massor av fel och brister.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-18 12:24:58 följande:

Du är inte i något mellanläge, utan snubblande nära de fundamentala.
    Undrar varför du inbilla dig detta för.

Förstod du alls inlägget du besvarade? Jag nämnde att det finns en möjlighet att ett par kan samtidigt kan ha följande tankar i huvudet "nu försöker vi undvika graviditet så vi skyddar oss" och "om det ändå blir en fullföljer vi den"- dvs att det inte alltid behöver vara ett stenhårt "antingen eller - antingen att man försöker få barn eller att man under inga omständigheter är öppna för det. Det var i princip det jag skrev.
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 14:03:08 följande:
    Förstod du alls inlägget du besvarade? Jag nämnde att det finns en möjlighet att ett par kan samtidigt kan ha följande tankar i huvudet "nu försöker vi undvika graviditet så vi skyddar oss" och "om det ändå blir en fullföljer vi den"- dvs att det inte alltid behöver vara ett stenhårt "antingen eller - antingen att man försöker få barn eller att man under inga omständigheter är öppna för det. Det var i princip det jag skrev.

Jag förstår att det du ger är inget mellan läge, min syn är bra mycket närmare och där jag säger jag är emot abort för mig själv(är man.), och anser alla andra får ta sina egna val.

Du moraliserar svårt och försöker inbilla dig foster är en människa, fast det är foster.
    Sen behöver vi inga fler barn heller, så varför moralisera dom som inte vill föda barn?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 13:31:37 följande:

Helt enkelt genom att ingen är tvingad att följa en vis etik, men man kan däremot göra det. Låt mig åter igen ta upp jämförelsen med djurfrågan. Djurrättsdemonstranters plakat eller publikationer uppmanar tilla tt följa en viss etisk linje, dvs att ej konsumera djurprodukter. Den som tar dela vb argumenten kan välja att följa det mer eller mindre eller att inte följa något alls. Det tycker jag är en ganska bra jämförelse.

Nej, det är ingen cellklump i den senare delen av den tid när det är fri abort (för jag antar att det är den tiden du avser-men sedan kan ju ännu senare aborter utföras med tillstånd från Socialstyrelsen). Efter vecka 8 talar man om foster, i stället för embryo.

Nej, Jag har aldrig sagt att hon har ett lägre värde. Men skillnaden när ett foster aborteras är att fostret dör i aborten. Många kvinnor överlever en graviditet.

Sedan är det inte fullt så enkelt som du skriver på slutet. Det är inte alls så att alla aborter görs i några stereotypa krislägen. En del aborter görs mer eller mindre av b bekvämlighetsskäl/ karriärskäl. I en del fall har de biologiska föräldrarna möjligheter att a hand om ett barn. Jag har själv varit i lägen där jag varit beredd  att ändra mina planer innan det stått klart att inget barn var på g.

Dessutom händer det i vissa fall att en oönskad graviditet förvandlas till en önskad när olika omständigheter ändras. I sådana fall tycker jag det är bättre att ändra på omständigheter än att eliminera själva fostret i sig.

Sedan förnekar jag inte att det finns fall när adoption är ett bästa alternativet.

Jag syftar på den första delen av graviditeten,då de flesta gör abort.
    Då är det inget foster.

Ja,men alla tänker ju inte som du.
    Vill man absolut inte ha ett barn eller känner att man inte kan ta hand om ett så ska man inte tvingas till att göra det ändå.
    ag tycker inte att ett barn ska födas och känna att det är ovälkommet.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 13:35:26 följande:
    I så fall är det väl bättre om ingen graviditet alls uppstått? Sedan ser jag det så, och jag vet att du inte gör det och vi får ha olika åsikter, att även ett foster i ett sådant fall har ett inneboende och högre värde.
    Ja,men risken finns alltid när man har sex. Varesig man använder skydd eller ej.
    Så för att helt undvika en graviditet så måste man ju helt enkelt avstå från penetrerande sex om man inte vill ha barn.
    Och dit tror jag inte att många,om ens någon,vill komma.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 13:35:26 följande:
    Glömde svara på det sista.
    Du pratar om foster,medans jag avser embryon.
    Men du anser alltså att även embryon har ett högre värde än kvinnan?
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2024-11-18 15:40:24 följande:
    Glömde svara på det sista.
    Du pratar om foster,medans jag avser embryon.
    Men du anser alltså att även embryon har ett högre värde än kvinnan?
    Varfor tolkar du 'ett inneboende och högre värde' som ett inneboende och högre värde än kvinnan? Det var ju inte vad personen sa.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?