• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Marmite Devil
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-15 17:15:29 följande:

1) Du läser in saker jag aldrig skrivit. Jag har inte sagt ett enda ord om mitt mående. Däremot är jag emot att bidra till blodsutgjutelse -te att delta i en militär krigsmakt eller bidra till aborter. Det måste vara tillåtet att vara pacifistisk och tala emot  all blodsutgjutelse av alla slag.

2) Ja, och i alla sådana fall har man en rättighet att arbeta och sträva efter en ändring. Även demokratisk fattade beslut kan ändras av nya demokratiska beslut.

3) Faktum är att de flesta biskoparna i SVK nog snarare håller med DIG än med MIG. Men i olika församlingar/ olika delar av SVK har man olika religion och olika tankar samt åsikter i alla möjliga frågor. På bara 2 spårvagnshållplatsers avstånd säger man helt olika saker. Den bredden gör att alla kan hitta sina trosfränder och diakoner och präster de har förtroende för. Jag är konservativ och går på gudstjänster med konservativare innehåll och liberalteologer går till församlingar  med liberalteologiska präster osv. SVK är nog det bredaste samfundet i Sverige och är egentligen bara en typ administrativ enhet - men den är absolut inte enig i alla 1000-tals församlingar i varken vad man i huvudsak tror och vad man anser i frågor.

Jag tänker arbeta för att religiös övertygelse ska klassas som psykisk sjukdom och för återöppnade av psykiatriska anstalter. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ojojoj) skrev 2024-11-15 15:45:54 följande:
    Vissa delstater har dessutom reseförbud för kvinnor som sökt hjälp.
    Det har de inte. Det har blockerats i domstolar.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (A) skrev 2024-11-15 15:55:52 följande:
    Konstigt, menar du att svaret du ger skulle basera sig på endast USA, men gäller det andra länder har du ett annat svar?

Ja, ingen operation är riskfri, men det är ju inte det som är poängen här, utan illegala aborter.

Men jag tolkar alltså ditt svar som att du är bekväm med att tusentals kvinnor dör pga illegala aborter och att ditt samvete dövas av att du hjälper till vid "Världens barn". Att prata om att det inte skulle hända om ingen gjorde abort är inget argument eftersom abort har väl gjorts sedan människan blev till, mer eller mindre. 

Måste vara underbart att bortförklara kvinnors död med att din gud vill att dessa barn ska födas till ett liv i elände utan framtidsutsikter. Det verkar inte din gud bry sig om. 

Lite noggrannare svar än det korta igår.

På 1:an så är det enda land som har olika lagar i olika delstater som nämnts i tråden usa. Det  var en direkt kommentar till ett påstående gällande just det landet.

Kvinnor dör även i legala aborter. Men vid ingen abort alls, vare sig laglig eller olaglig, dör däremot inte kvinnor i aborter

Du tolkar helt fel. Självklart är jag inte "bekväm" var sig med att kvinnor eller foster dör. Fostret dör alltid i en abort. I en del aborter dör kvinnor - och självfallet är det en tragedi när det sker, och hade aborten i fråga inte skett hade kvinnan inte dött i aborten.. Att jag hjälpte till med arbetet i Världens Barn var faktiskt utifrån bla ett äkta engagemang. Jag har  dessutom inget samvete att döva just vad det gäller aborter. Jag har mig veterligt aldrig varit delorsak till någon abort, vare sig laglig eller olaglig. Att jag är din debattmotståndare utesluter inte att jag kan ha ett äkta engagemang i något. Jag är inte djävulen själv, även om du tror det.

Vaddå bortförklara? När en abort inte sker kan inte en kvinna dödas i aborten, vare sig den är laglig eller olaglig. Dessutom tror jag inte att Gud vill någon kvinnas, eller mans, eller barns eller fosters död. Jag tror inte heller att Gud vill att  någon ska ha dåliga framtidsutsikter + att framtiden är inte förutbestämd på det  sätt som en del tror. Framtiden kan vi ju faktiskt påverka. Bla därför var jag med i arbetet för Världens Barn.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-15 17:12:40 följande:
    En kvinna som absolut inte vill ha barn kommer att mö bra av att behöva föda och ta hand om ett barn denne inte vill ha. 
    Det allra bästa om man inte vill ha barn är väl att det inte blir någon graviditet?
  • Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-15 21:02:35 följande:
    Jag tänker arbeta för att religiös övertygelse ska klassas som psykisk sjukdom och för återöppnade av psykiatriska anstalter. 

Dvs exakt som det var i Sovjetunionen. Du har rätt att arbeta för det, men jag har rätt att motarbeta det, och att stämpla dem som inte delar just de egna åsikterna som sjuka är en väldigt totalitär attityd från dig. Jag vågar dessutom gå mot normer + att jag skulle stå upp för min tro och hellre sättas i fängelse eller på psykiatrisk anstalt än förneka min tro. Jag är för tankefrihet och tänker stå upp för det.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-15 13:51:51 följande:

Länk redan given till ett av dessa fallen i Texas, redan glömt?
    Tryck visa endast på mig, så ser du en länk där att ta in detta.

molly50 skrev 2024-11-15 12:19:30 följande:
    Ja,har man inga problem med sin graviditet så är det väl inga problem att hinna i tid.
    Men nu pratar vi väl om att hinna få en abort i tid.

Lite svårt och veta vart du är i diskussionen där, men lagens utformning är mest troligt för hinna rädda mammans liv vid icke livsdugligt foster och att även mamman riskerar att dö.

Mer än 5min, sen betydde inte ditt ord något Solig

Men grattis, måste varit en oerhörd ansträngning att klara av att undvika diskutera med mig i hela 5min och sen bryta ditt egna ord  :lol:

Fallet i Texas som länkades var såklart hemskt och sådant bör inte få ske, men det var inte en abortsökande kvinna. Det verkar ha varit en kvinna som ville ha sitt barn och det är klart att en sådan händelse inte får hända. Det måste hindras att en sådan sak sker igen. Även läkarens bedömning har spelat in här och sådana fel får inte göras av en läkare.
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:21:05 följande:
    Det allra bästa om man inte vill ha barn är väl att det inte blir någon graviditet?
    Ja, eller att man får göra abort om "olyckan" ändå är framme. Får göra abort på sina egan vilkor. För att man själv vill. 

Inte tvinga behålla ett barn man inte vill ha. 
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-16 11:42:39 följande:
    Ja, eller att man får göra abort om "olyckan" ändå är framme. Får göra abort på sina egan vilkor. För att man själv vill. 

Inte tvinga behålla ett barn man inte vill ha. 
    Jag ser det så att ett foster har ett värde i sig självt, och stöder därför att  välja att inte göra abort även om man får göra abort. Jag är för att hålla en högre etik i förhållande till livets värde än statens lag kräver av oss.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:54:40 följande:
    Jag ser det så att ett foster har ett värde i sig självt, och stöder därför att  välja att inte göra abort även om man får göra abort. Jag är för att hålla en högre etik i förhållande till livets värde än statens lag kräver av oss.
    Men varför tycker du att en kvinna ska tvingas genomgå en hel graviditet och förlossning ,med allt vad det innebär,med ett barn hon inte vill ha?
    Och vad tycker du att man ska göra med barnet efter födseln?
    Är fostret mer värt än kvinnan,enligt dig?
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-15 17:19:00 följande:

Min kommentar gällde ett påstående som avsåg just usa

även legala har risker både legala o illegala.

Nej-Givetvis inte. Det har jag aldrig skrivit. Hur kan du tolka så?

För resultatet kommer innebära att kvinnor kommer dö av att försöka abortera fostret själva, du vet handling konsekvens av vad du vill det ska vara och att ingen ska abortera.

En sak som är fascinerande, varför ska barn barn barn skapas för och när vi håller på konsumera sönder jorden?

EpicF skrev 2024-11-15 17:29:22 följande:
    Mellan 11 november kl 13.59 till 12 november kl 09.44 är 5min enligt dig. Väldigt långa 5 min 😅

Drygt 8hoch 45min är enbart 5min för dig. Ja, för oss andra mer normala personer så är 8h och 45min, just 8 timmar och 45min. 

Blir så när inlägg försvinner.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:21:05 följande:

Om du hade förstått dig på den biologiska funktionen och att förnuftet inte når in till den innan efter sexet.
    Så är den frågan otroligt konstig faktiskt.

Men sure, vi förnuftiga i sex har inte haft några problem med detta, men UPPENBARLIGEN så är det inte så enkelt du försöker göra det.
    Jag ser den meningen som bara innehållslös retorik, som inte ser bortom orden i sig självt.

Men ja, i Utopia är det det bästa....

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:30:45 följande:

Dvs exakt som det var i Sovjetunionen. Du har rätt att arbeta för det, men jag har rätt att motarbeta det, och att stämpla dem som inte delar just de egna åsikterna som sjuka är en väldigt totalitär attityd från dig. Jag vågar dessutom gå mot normer + att jag skulle stå upp för min tro och hellre sättas i fängelse eller på psykiatrisk anstalt än förneka min tro. Jag är för tankefrihet och tänker stå upp för det.

Ditt motarbeta betyder att du vill bestämma över kvinnans kropp, och den har du inte ens med att göra från början.
    Intressant att den retoriken dyker upp då och då, fast än du säger du inte alls vill bestämma över kvinnans egna kropp.

Sånt finner jag intressant att det sker upprepat.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:38:14 följande:
    Fallet i Texas som länkades var såklart hemskt och sådant bör inte få ske, men det var inte en abortsökande kvinna. Det verkar ha varit en kvinna som ville ha sitt barn och det är klart att en sådan händelse inte får hända. Det måste hindras att en sådan sak sker igen. Även läkarens bedömning har spelat in här och sådana fel får inte göras av en läkare.

Men det var abort hon behövde och SNABBT.

Och det fanns inga problem med bedömningen, det fanns problem med en värdelös abortlag som kostade kvinnans liv.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?