• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-15 12:25:38 följande:
    Så det är bättre att båda ska räddas till varje pris än att kvinnan ska må bra?
    Det allra bästa är väl att båda räddas och att det kommer till en situation där båda mår bra? Det kan väl vara något värt att sträva efter? Och som sagt - jag har inte rent samvete om jag med mina skattepengar bidrar till blodsutgjutelse i vilken form det än vara må och inte ens protesterar mot det, inte ens höjer min röst utan bara flyter med strömmen.
  • Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-15 13:51:51 följande:

Länk redan given till ett av dessa fallen i Texas, redan glömt?
    Tryck visa endast på mig, så ser du en länk där att ta in detta.

molly50 skrev 2024-11-15 12:19:30 följande:
    Ja,har man inga problem med sin graviditet så är det väl inga problem att hinna i tid.
    Men nu pratar vi väl om att hinna få en abort i tid.

Lite svårt och veta vart du är i diskussionen där, men lagens utformning är mest troligt för hinna rädda mammans liv vid icke livsdugligt foster och att även mamman riskerar att dö.

Mer än 5min, sen betydde inte ditt ord något Solig

Men grattis, måste varit en oerhörd ansträngning att klara av att undvika diskutera med mig i hela 5min och sen bryta ditt egna ord  :lol:

Jag har inte sett den. Från vilket år i så fall? Kan du väldigt kort nämna fallets innehåll?
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-15 17:03:14 följande:
    Det allra bästa är väl att båda räddas och att det kommer till en situation där båda mår bra? Det kan väl vara något värt att sträva efter? Och som sagt - jag har inte rent samvete om jag med mina skattepengar bidrar till blodsutgjutelse i vilken form det än vara må och inte ens protesterar mot det, inte ens höjer min röst utan bara flyter med strömmen.
    En kvinna som absolut inte vill ha barn kommer att mö bra av att behöva föda och ta hand om ett barn denne inte vill ha. 
  • klyban
    EpicF skrev 2024-11-15 16:46:02 följande:
    5min? Ok, så en dag/halv dag är 5min enligt dig. Märkligt resonemang. 
    Kolla när du påstod detta och hur lång tid det tog, det var endast 5min innan du bröt ditt ord.
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-15 17:05:01 följande:
    Jag har inte sett den. Från vilket år i så fall? Kan du väldigt kort nämna fallets innehåll?

Typ lite mer än en vecka sedan, var så sjukligt enkelt för dig att hitta detta i mina inlägg, är du verkligen så fruktansvärt lat?
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/4Brd0R/candace-fails-dotter-dog-under-graviditeten-fick-ingen-vard
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-15 15:55:23 följande:
    Jag struntar väl i hur du och din fru gör, jag hoppas bara att hon mår bra. Ditt mående är sekundärt när det kommer till detta.

Det är mycket jag som skattebetalare inte vill finansiera också.
    Betalar iaf inte skatt till Svenska Kyrkan längre sedan jag lämnade, 2004.
    Och när jag läser din gallimatias så är jag väldigt glad för det beslutet.

1) Du läser in saker jag aldrig skrivit. Jag har inte sagt ett enda ord om mitt mående. Däremot är jag emot att bidra till blodsutgjutelse -te att delta i en militär krigsmakt eller bidra till aborter. Det måste vara tillåtet att vara pacifistisk och tala emot  all blodsutgjutelse av alla slag.

2) Ja, och i alla sådana fall har man en rättighet att arbeta och sträva efter en ändring. Även demokratisk fattade beslut kan ändras av nya demokratiska beslut.

3) Faktum är att de flesta biskoparna i SVK nog snarare håller med DIG än med MIG. Men i olika församlingar/ olika delar av SVK har man olika religion och olika tankar samt åsikter i alla möjliga frågor. På bara 2 spårvagnshållplatsers avstånd säger man helt olika saker. Den bredden gör att alla kan hitta sina trosfränder och diakoner och präster de har förtroende för. Jag är konservativ och går på gudstjänster med konservativare innehåll och liberalteologer går till församlingar  med liberalteologiska präster osv. SVK är nog det bredaste samfundet i Sverige och är egentligen bara en typ administrativ enhet - men den är absolut inte enig i alla 1000-tals församlingar i varken vad man i huvudsak tror och vad man anser i frågor.

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-15 15:53:17 följande:
    Vi vet nog redan svaret på den frågan...
    Det bästa är väl om båda liven räddas + att både kommer till en stituation med bra-mående.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (A) skrev 2024-11-15 15:55:52 följande:
    Konstigt, menar du att svaret du ger skulle basera sig på endast USA, men gäller det andra länder har du ett annat svar?

Ja, ingen operation är riskfri, men det är ju inte det som är poängen här, utan illegala aborter.

Men jag tolkar alltså ditt svar som att du är bekväm med att tusentals kvinnor dör pga illegala aborter och att ditt samvete dövas av att du hjälper till vid "Världens barn". Att prata om att det inte skulle hända om ingen gjorde abort är inget argument eftersom abort har väl gjorts sedan människan blev till, mer eller mindre. 

Måste vara underbart att bortförklara kvinnors död med att din gud vill att dessa barn ska födas till ett liv i elände utan framtidsutsikter. Det verkar inte din gud bry sig om. 

Min kommentar gällde ett påstående som avsåg just usa

även legala har risker både legala o illegala.

Nej-Givetvis inte. Det har jag aldrig skrivit. Hur kan du tolka så?

• EpicF
    klyban skrev 2024-11-15 17:13:16 följande:
    Kolla när du påstod detta och hur lång tid det tog, det var endast 5min innan du bröt ditt ord.
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-15 17:05:01 följande:

Mellan 11 november kl 13.59 till 12 november kl 09.44 är 5min enligt dig. Väldigt långa 5 min 😅

Drygt 8hoch 45min är enbart 5min för dig. Ja, för oss andra mer normala personer så är 8h och 45min, just 8 timmar och 45min. 
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-15 13:51:51 följande:

molly50 skrev 2024-11-15 12:19:30 följande:
    Ja,har man inga problem med sin graviditet så är det väl inga problem att hinna i tid.
    Men nu pratar vi väl om att hinna få en abort i tid.

Lite svårt och veta vart du är i diskussionen där, men lagens utformning är mest troligt för hinna rädda mammans liv vid icke livsdugligt foster och att även mamman riskerar att dö.

Jag förstod inte riktigt vad du menade. Därav mitt svar.
    Men nu tror jag att jag hänger med.
  • molly50
    Anonym (Ojojoj) skrev 2024-11-15 15:45:54 följande:
    Vissa delstater har dessutom reseförbud för kvinnor som sökt hjälp.
    Ok. Det har jag inte hört något om.
    Men är det så så är det ju fruktansvärt.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?