• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (Jag tycker)

Jag ser nu att FENIXZ berättade om en annan person. (Trodde först det var signaturen själv som var med om det-så det blev lite fel i mitt svar till Fenixz på den punkten.) Beklagar denna skrivning, men hoppas det inte stöter signaturen Fenixz.)

• Anonym (Ojojoj)

Just nu så dör kvinnor tillföljd av vissa delstaters abortlagstiftning.
    Läkare vågar inte (pga risken att hamna i fängelse) kvinnor med missfall eller graviditetsproblem.
    Istället skickas sjuka och blödande kvinnor ut på jakt för att hitta någon läkare som VÅGAR behandla dom.
    Man är rädd att åtgärder för att rädda kvinnor kan misstas som abort om fostret dör.
    Istället får kvinnan betala priset för en galen lagstiftning.
    Väldigt pro-life..verkligen.

• klyban
    molly50 skrev 2024-11-14 12:13:46 följande:
    Ja,fast är man i nionde månaden så är ju barnet fördigutvecklat så det kan inte längre ses som en abort.
    Och vad händer med barnet om mamman inte vill behålla det?
    Det är det som är så sjukt.
    Man skiter i vad som händer med barnen som föds.
    Även med mammorna,uppenbarligen.

Deras delstatslagar som jag förstår det, så handlar det om att det inte finns en gräns för abort.
    Men rent praktiskt handlar det väl om att rädda en mamma vid icke livsdugligt foster som jag förstår det, och just för att det finns ingen som kan uppbringa fakta som säger att ens en enda har gjort abort.(Abort användas som att det är en forcerad avslutande havandeskap oavsett om något är färdigutvecklat eller inte, lägger ingen vikt på detta och den delen med USA.)

Som sagt vad, har inte ens fått ett enda exempel på att i någon av dessa delstater ens, så undra om detta känns lite redundant.
    Praktiskt så verkar det vara en lag skapad för att snabbt komma till undsättning för en mammas liv vars foster inte är livsdugligt längre.
    Och slippa slösa bort livsviktig tid att rädda mannan domstolen, för det är inte direkt ovanligt att överlevnad handlar om att de måste agera mycket snabbt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-14 14:57:04 följande:

Jag har inget detaljerat förslag, men om det gällde just det med finansiering så kanske det vore möjligt med en högre avgift än vanlig patientavgift på aborter som inte sker i nödsituationer. Jag minns inte vad patientavgiften är idag. Har för mig jag betalat 250 kr vid läkarbesök någon gång under de senare åren.

Men det är bara en mer generell tanke. Det är inte ett skarpt förslag.

Sicket jäkla vansinnesförslag, du är en mycket skrämmande person må jag säga.
    Du tycker att man ska tvingas att föda ett barn man inte vill ha för att det är för dyrt att göra abort... alltså jag saknar ord.

Din konstiga "kristendom" är inte på något vis likt min salig mors, och hon var en trogen frälsningssoldat i många år. Men för den skull sparkade hon inte på den som redan låg.

Undrar vad din Gud tycker om det.
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-13 21:24:10 följande:

Så du bar ljög.

Såklart 15-åringen kan respektera, men förbjuda den är omöjligt.
    Utom om man ser till att partner inte kommer nära i deras hem, annars inte alls.

Det är ditt ord som är betydelse löst, och för du sade att du inte skulle diskutera mer.
    Nu vet vi att ditt ord är utan betydelse på den punkten.

Nej, jag ljög inte. Men att jag valde att inte diskutera mer med dig den dagen gällde just den specifika dagen.
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-14 14:57:04 följande:

Jag har inget detaljerat förslag, men om det gällde just det med finansiering så kanske det vore möjligt med en högre avgift än vanlig patientavgift på aborter som inte sker i nödsituationer. Jag minns inte vad patientavgiften är idag. Har för mig jag betalat 250 kr vid läkarbesök någon gång under de senare åren.

Men det är bara en mer generell tanke. Det är inte ett skarpt förslag.

Och hur ska man bedöma vad som ska anses som en nödsituation? Det är det som är kruxet. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-14 15:09:47 följande:
    Om jag vet om alla de exakta specifika omständigheterna i ett fall har jag förstås tankar om det, men om jag skriver en "lista" så kommer den garanterat att missförstås av de flesta här. Det blir lätt väldigt fel.
    Ok. Då förstår jag.
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-14 15:32:41 följande:

Deras delstatslagar som jag förstår det, så handlar det om att det inte finns en gräns för abort.
    Men rent praktiskt handlar det väl om att rädda en mamma vid icke livsdugligt foster som jag förstår det, och just för att det finns ingen som kan uppbringa fakta som säger att ens en enda har gjort abort.(Abort användas som att det är en forcerad avslutande havandeskap oavsett om något är färdigutvecklat eller inte, lägger ingen vikt på detta och den delen med USA.)

Som sagt vad, har inte ens fått ett enda exempel på att i någon av dessa delstater ens, så undra om detta känns lite redundant.
    Praktiskt så verkar det vara en lag skapad för att snabbt komma till undsättning för en mammas liv vars foster inte är livsdugligt längre.
    Och slippa slösa bort livsviktig tid att rädda mannan domstolen, för det är inte direkt ovanligt att överlevnad handlar om att de måste agera mycket snabbt.

Ja,fast i vissa delstater så är det ju kvinnor som dör då en del läkare inte vågar hjälpa dem att utföra en abort av rädsla för att bli stämda.
    Vilket medför att dessa kvinnor får resa till andra delstater för att få hjälp.
    Eller i värsta fall får ta till andra metoder som kan vara mer riskfyllda.
    Det är vad som kan bli konsekvensen av strikta abortregler.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?