• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:54:49 följande:

Det är frågan. Man kanske skulle kunna tolka det som att man får ha sex efter 15 OM vårdnadshavarna är med på det. (Och dessutom har vårdnadshavaren rätt att bestämma vad som får ske i ens eget hus.) Och oavsett det skulle jag i al fall starkt ge rådet att inte ha sex om jag hade en 15-årig son eller dotter och om diskussionen kom upp.

Jag sa aldrig något om det formellt juridiska. Däremot sa jag att deras beslut att stödja kan ha varit avgörande för att hon behöll, och de fick barnbarnet. Jag högaktar dem för att de ställde upp, och de hade all laglig rätt att ställa upp. Ingen kunde lagligt hindra dem från att hjälpa sin dotter.

Vårdnadshavare har inte rätt att bestämma över en 15 årings kropp. Ja, de kan absolut bestämma att 15-åringen inte får ha sex i deras hem, men inte förbjuda sex helt och hållet. 

Man kan som förälder ha en öppen och ärlig diskussion om sex med sin 15-åring och rekomendera att denne väntar. 

Nej, jag vet att du inte skrev någon om de juridiska. Det gjorde jag. 

Självklart har deras beslut att stödja oavsett (?) påverkar deras barn i högsta grad. 

Jag blev själv gravid som ung och att mina föräldrar beslutade för att stödja mig oavsett mitt beslut gjorde så att jag var tryggare i det jag beslutade för. Men mitt beslut grundade sig också till stor del på att jag upptäckte graviditeten i v 17 (17+2 om jag inte tar helt fel). 

Nej, klart ingen lagligt kan hindra dem att ställa upp för sin dotter. Men juridiskt sätt så var det inget de var tvungna att göra. Men de gjorde av egen fri vilja. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:54:49 följande:

Det är frågan. Man kanske skulle kunna tolka det som att man får ha sex efter 15 OM vårdnadshavarna är med på det. (Och dessutom har vårdnadshavaren rätt att bestämma vad som får ske i ens eget hus.) Och oavsett det skulle jag i al fall starkt ge rådet att inte ha sex om jag hade en 15-årig son eller dotter och om diskussionen kom upp.

Jag sa aldrig något om det formellt juridiska. Däremot sa jag att deras beslut att stödja kan ha varit avgörande för att hon behöll, och de fick barnbarnet. Jag högaktar dem för att de ställde upp, och de hade all laglig rätt att ställa upp. Ingen kunde lagligt hindra dem från att hjälpa sin dotter.

Vårdnadshavare har inte rätt att bestämma över en 15 årings kropp. Ja, de kan absolut bestämma att 15-åringen inte får ha sex i deras hem, men inte förbjuda sex helt och hållet. 

Man kan som förälder ha en öppen och ärlig diskussion om sex med sin 15-åring och rekomendera att denne väntar. 

Nej, jag vet att du inte skrev någon om de juridiska. Det gjorde jag. 

Självklart har deras beslut att stödja oavsett (?) påverkar deras barn i högsta grad. 

Jag blev själv gravid som ung och att mina föräldrar beslutade för att stödja mig oavsett mitt beslut gjorde så att jag var tryggare i det jag beslutade för. Men mitt beslut grundade sig också till stor del på att jag upptäckte graviditeten i v 17 (17+2 om jag inte tar helt fel). 

Nej, klart ingen lagligt kan hindra dem att ställa upp för sin dotter. Men juridiskt sätt så var det inget de var tvungna att göra. Men de gjorde av egen fri vilja.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-13 11:46:44 följande:
    Precis det jag fråga. 

Du skrev "Egentligen menade jag från befruktningen, och borde ha använt en annan term än vecka 1". Vid befruktningen eller dagen efter vet man inte ens att man är gravid. 

Du tolkade mig fel. Jag har aldrig skrivit att "man ska göra abort" vid någon tidpunkt alls. Så svaret är i så fall nej om du frågar om jag tycker man ska göra abort dagen efter befruktningen.

Sen korrigerade jag mig bara för att jag av misstag i hastigheten tidigare har använt termen vecka 1 när jag egentligen menade från befruktningen - men jag skrev aldrig att man ska göra abort.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:11:22 följande:
    Anekdoter kan vara superbra och ha ett värde. Men det är ingen pålitlig källa. 
    Många gånger beskriver de en faktisk verklighet- och det jag har fått berättat om vad som hänt i min ABSOLUT närmaste krets litar jag 100% på. Jag vet att det är sant. Det jag tagit dela v är påltligt.
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-13 10:39:20 följande:
    Och då är det inte ett avbrutande av graviditeten utan man sätter igång graviditeten i förtid. 

Att avbryta graviditeten är exakt det samma sommarbostad. 

Nej, påstod aldrig att man kan göra abort i 9 månaden i Sverige, men det låter lite som att du tror det går. 

Nej jag tror inte att det går att göra abort i 9:de månaden. Jag har hört personer prata om abort i 9:de månaden för att smutskasta personer som inte är emot abort (mest i USA).  Men det är inte abort utan det är antingen att man avbryter graviditeten när barnet absolut inte kan överleva på grund av svåra skador eller missbildningar eller när det är fara för mammans och / eller barnets liv så att man måste avbryta graviditeten (genom att sätta igång förlossningen eller göra kejsarsnitt) och då försöker man rädda barnets också. Det är alltså INTE abort.  

Men nu har jag skrivit samma sak typ 10000 gånger och jag tror att vi egentligen menar samma sak , om du foftfarande missförstår så finns det nog inte så mycket mer jag kan säga om det. Ha en bra dag! 

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-13 11:45:10 följande:
    Och hur ska det gå till? Vad ska räknas som abort inom normalfallet? Vad ska räknas som ett "måste" för abort?

Ska vi ta bort skattepengar till all "onödig" vård? Och vad ska räknas som nödvändig?
    Operera en fraktur, som också kan läka utan operationen? Ska det räknas som onödvöndig ingrepp som inte ska bekostas av skattepengar?

Vad jag gör är att jag diskuterar de stora principiella linjerna- inte detaljerna.

Jag vill som skattebetalare inte bidra till blodsutgjutelse (varken aborter eller vapen till krigförande länder), och i abortfallet menar jag aborter som inte görs i en nödsituation. Sen får man ju om man verkligen ändrar finansieringen titta på detaljerna. Jag ger inget färdigt förslag i detaljerna, utan uttrycker bara i rent stora drag att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina skattepengar. Av exakt samma skäl - min kompromisslösa ickevålds-inställning - sökte jag vapenfri placering.

Vad som räknas som onödigt kan inte jag bedöma. Jag är inte medicinare, men skillnaden mellan att operera en fraktur och att göra en abort är ju att i första fallet dödas inget foster, oavsett hur nödvändigt eller icke nödvändigt det är.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-13 11:45:10 följande:
    Och hur ska det gå till? Vad ska räknas som abort inom normalfallet? Vad ska räknas som ett "måste" för abort?

Ska vi ta bort skattepengar till all "onödig" vård? Och vad ska räknas som nödvändig?
    Operera en fraktur, som också kan läka utan operationen? Ska det räknas som onödvöndig ingrepp som inte ska bekostas av skattepengar?

Vad jag gör är att jag diskuterar de stora principiella linjerna- inte detaljerna.

Jag vill som skattebetalare inte bidra till blodsutgjutelse (varken aborter eller vapen till krigförande länder), och i abortfallet menar jag aborter som inte görs i en nödsituation. Sen får man ju om man verkligen ändrar finansieringen titta på detaljerna. Jag ger inget färdigt förslag i detaljerna, utan uttrycker bara i rent stora drag att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina skattepengar. Av exakt samma skäl - min kompromisslösa ickevålds-inställning - sökte jag vapenfri placering.

Vad som räknas som onödigt kan inte jag bedöma. Jag är inte medicinare, men skillnaden mellan att operera en fraktur och att göra en abort är ju att i första fallet dödas inget foster, oavsett hur nödvändigt eller icke nödvändigt det är.

• EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 12:20:35 följande:
    Många gånger beskriver de en faktisk verklighet- och det jag har fått berättat om vad som hänt i min ABSOLUT närmaste krets litar jag 100% på. Jag vet att det är sant. Det jag tagit dela v är påltligt.
    Även om det är en verklighet och en sanning så är det inte pålitligt som en källa eftersom man aldrig kan kontrollera sannheten. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 12:22:21 följande:

Nej jag tror inte att det går att göra abort i 9:de månaden. Jag har hört personer prata om abort i 9:de månaden för att smutskasta personer som inte är emot abort (mest i USA).  Men det är inte abort utan det är antingen att man avbryter graviditeten när barnet absolut inte kan överleva på grund av svåra skador eller missbildningar eller när det är fara för mammans och / eller barnets liv så att man måste avbryta graviditeten (genom att sätta igång förlossningen eller göra kejsarsnitt) och då försöker man rädda barnets också. Det är alltså INTE abort.  

Men nu har jag skrivit samma sak typ 10000 gånger och jag tror att vi egentligen menar samma sak , om du foftfarande missförstår så finns det nog inte så mycket mer jag kan säga om det. Ha en bra dag! 

Ett avbrytande av en graviditet är en abort. Det är exakt samma sak, bara olika ord. Det för se senast i v 21+6 och då med specialtillstånd från Socialstyrelsens som inte är lättast att få.

Att sätts i gång en förlossning i v 23 för att rädda barn och mamma är inte samma sak som att avbryta en graviditet. 

Avbryter man en graviditet dör forstert. Det blir adkeog något barn. Graviditeten slutar existera. Man går vidare utan ett barn. 

En graviditet där förlossningen sätts i gång i förtid, antigen spontant eller kemiskt, är inte en avbruten graviditet. Utan en graviditet som slutar i en förlossning där målet är att båda ska överleva. 
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:33:41 följande:
    Även om det är en verklighet och en sanning så är det inte pålitligt som en källa eftersom man aldrig kan kontrollera sannheten. 
    Det beror på vad du menar med källa. I en vetenskaplig artikel är det inte källor nog, men samtidigt kan de ändå ge en bra bild av saker som händer, och de oerhört tragiska saker som hänt i min närmaste krets vet jag säkert har hänt.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?