• molly50

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:45:59 följande:
    Enligt min personliga mening så borta abort resultera i livstidsfängelse. 
    Jag är emot dödsstraff, men livstids utan tvekan. 

Abort ska bara tillåtas om läkarna kommit fram till att kvinnan löper risk för sitt liv, en överhängande risk. Att förlossningen = 50% chans att hon dör eller högre. 
    Och om fostret har t ex en missbildning och riskerar att dö innan eller efter födseln,ska man då ändå tvingas gå hela graviditeten ut för att barnet ska få födas,tycker du?
  • molly50
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 23:00:34 följande:
    Det där är också gränsfall. 

Om barnen löper stor risk att bli gravt handikappade eller få ett plågsamt liv, då får man kanske göra undantag. Undantag när kvinnans liv är i fara eller när barnet löper stor risk att få ett värdelöst och plågsamt liv. 
    Bara gränsfall? Fast barnet kanske inte kommer att få ett värdigt liv eller ens överleva?
    Hur tror du att det skulle kännas för mamman att tvingas gå hela graviditeten ut med den vetskapen?
  • molly50
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 22:33:22 följande:
    Varför ska jag sterilisera mig? 
    Jag har inte för avsikt att ha oskyddat samlag med kvinnor på det sättet. 

Du pratar om att jag ska få ta konsekvenserna av nått jag inte gjort, av ett ickehandlande. Hur kan man ta konsekvenser för nått man inte gjort? 

Kvinnor som är gravida har VALT att ha OSKYDDAT sex. Och även om de haft SKYDDAT sex så vet de att det finns en procentuell risk. Det ingår i samhällskontraktet att känna till såna saker när man är vuxen.

Om då en kvinna väljer att ha oskyddat sex eller sex med en man så måste de vara medvetna om att de kan bli gravida. Ungefär som man är medveten om att man kan råka krascha på resan till Thailand, risken finns. Om man sedan kraschar med planet kan inte anhöriga sedan gå och klaga på resebolaget. Det är inte så det fungerar här i världen. 

När kvinnan är gravid så består hon av två individer, sig själv och barnet. Barnet är inte hennes leksak som hon kan göra vad hon vill med utan en individ. Därför får hon fram tills dess att barnet är fött inte göra vad hon vill med sin kropp. 

I övrigt får varken hon eller någon annan kvinna göra vad de vill med sin kropp även om de inte är gravida. Exempelvis får de inte såga av sig armen, dör då kommer polisen och ambulansen och sätter stopp för det. 
    Och män som har sex har inte själva valt det,menar du?
  • molly50
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 22:45:39 följande:
    Jo och de ska inte heller få vara med och konspirera fram en abort så klart. Många män är en bidragande faktor till att aborter sker. 
    Och ändå så vill du lägga hela skulden på kvinnorna?
  • molly50
    Anonym (Fermelin) skrev 2024-11-01 12:36:20 följande:
    Jag säger som Sara Nilsson på Dumpen.se att - nu ljuuuuuger du. 

I en av de populäraste trådarna just nu skriver du ju själv att du är oskuld och suktar efter en man. Du behöver inte skämmas. Det är helt okej att sukta efter en man. 

Gällande frågan i den här tråden så är min enda tanke att fler människor borde göra abort. Föräldrar som för över skadade gener eller föräldrar som är helt inkapabla att ta hand om barn och bara kommer erbjuda ett dåligt liv. 
    Agda brukar alltid skriva med sitt vanliga nick.vad jag har sett.
    Inte anonymt som TS i den tråden gör.
    Så jag tror att det är någon som försöker utge sig för att vara Agda.
  • molly50
    Anonym (Fermelin) skrev 2024-11-01 13:38:06 följande:
    Fast hos erkänner i tråden att det är hon och att det blivit nått fel, en bugg typ. 

Det kan man ju göra även om man trollar. På hennes profil står att hon är gift.

Men Agda själv får väl avgöra sanningshalten i tråden.

• molly50
    Anonym (Fermelin) skrev 2024-11-01 15:22:58 följande:
    Eller så är Agdas offentliga nick och sida fejk, och så blev det nått fel när hon ville säga sanningen anonym. Någon bugg som gjorde så att hennes användarnamn kom upp som anonymt nick. 

Därför spelar det ingen större roll vad hon säger. 
    Jag tror nog att det bästa är att låta henne själv avgöra det.
  • molly50
    Agda90 skrev 2024-11-01 19:26:17 följande:
    Nope, det stämmer inte. Men länka gärna till vilken tråd det handlar om. Jag blev nyfiken  nu
    Tråden verkar vara bortplockad.
  • molly50
    Agda90 skrev 2024-11-02 08:11:39 följande:
    Ja, vill tråd det än var så var jag inte delaktig i den på något vis. Någon har väl lite mycket fritid för att hålla på att utge sig för att vara någon annan. 
    Jag förstår det. 

Ja,det verkar inte bättre.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 14:09:49 följande:

Nej. Jag har god läsförståelse och hade höga betyg i svenska. Jag omformulerar första stycket så här. Svara ja eller nej. Skall det vara tillåtet för mig att skriva att svar på ett annat inlägg i en tråd . med ett svar som inte på något sätt innehåller ett personangrepp,(utan uttryckte  orden med all respekt), men som innehåller en annan åsikt än den jag besvarar? JA eller NEJ?

Vi har olika syn på både foster (vecka 9-40) och embryon(vecka 1-8). Jag tror att  ett värde existerar ifrån den vecka som kallas vecka 1 och jag skriver också detta. Jag skulle inte uppmana min fru att göra abort om hon var gravid och det var i vecka 1. Inte heller då.  Jag skulle vilja ta ansvaret som far då. Jag skulle inte göra som de, i mina ögon allt för många, män som uppmanar till abort och "gnäller" om att "tvingas bli pappa", när de ändå själva har valt det penetrativa sexet som ledde till det.

Det här skulle jag vilja ge dig en eloge för.
    Jag tycker det är bra att du vill ta ditt ansvar om du skulle göra en kvinna gravid.
    Men jag tycker samtidigt inte att man ska tvinga en kvinna att gå igenom en hel graviditet med allt vad det kan innebära med påfrestningar på kroppen osv,om hon inte vill.
    Det tycker jag är en självklarhet.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?