Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 14:09:49 följande:
Nej. Jag har god läsförståelse och hade höga betyg i svenska. Jag omformulerar första stycket så här. Svara ja eller nej. Skall det vara tillåtet för mig att skriva att svar på ett annat inlägg i en tråd . med ett svar som inte på något sätt innehåller ett personangrepp,(utan uttryckte orden med all respekt), men som innehåller en annan åsikt än den jag besvarar? JA eller NEJ?
Vi har olika syn på både foster (vecka 9-40) och embryon(vecka 1-8). Jag tror att ett värde existerar ifrån den vecka som kallas vecka 1 och jag skriver också detta. Jag skulle inte uppmana min fru att göra abort om hon var gravid och det var i vecka 1. Inte heller då. Jag skulle vilja ta ansvaret som far då. Jag skulle inte göra som de, i mina ögon allt för många, män som uppmanar till abort och "gnäller" om att "tvingas bli pappa", när de ändå själva har valt det penetrativa sexet som ledde till det.
Det här skulle jag vilja ge dig en eloge för.
Jag tycker det är bra att du vill ta ditt ansvar om du skulle göra en kvinna gravid.
Men jag tycker samtidigt inte att man ska tvinga en kvinna att gå igenom en hel graviditet med allt vad det kan innebära med påfrestningar på kroppen osv,om hon inte vill.
Det tycker jag är en självklarhet.