• molly50

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-09 12:54:20 följande:
    Jag känner ingen sådan kvinna, men jag skulle vara klok nog att inte ta upp den diskussionen med henne om jag så gjorde. Jag skulle troligen inte säga något. Jag vill föra diskussionen om den stora huvudmassan av aborter.
    Fast du vet ju inte hur dessa kvinnor har blivit gravida,om du skulle säga till alla att inte göra abort.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-10 14:35:13 följande:

Vilka menar du med "dessa kvinnor"? Om jag säger att jag ser abort i normalfallet som fel i en etisk mening pekar jag inte ut just våldtagna eller incestfall. Dessa fall är inte normalfallet av aborter.

Jag böjer mig inte vad gäller huvudmassan av aborter. Jag har min etiska övertygelse, Jag står också för att jag är troende-och som det aktiv i bland annat Svenska Kyrkan och i andra samfund- och är för att följa Guds lag på detta område, som jag tror är att inte göra normalfallets abort, även om statens lag inte kräver av mig att följa Guds lag. Jag är för att  följa vad jag tror är Guds lag som ett eget hjärtats val.

Och jag tycker att om man kallar sig kristen (vilket jag i o f s inte antar att de flesta svenskar gör , men vissa gör det) så är det konsekvent att inte göra normalfallets abort.

Men jag hade varit abortkritisk även om jag varit ateist eller agnostiker. I den anglosaxiska världen kallas det "Secular Pro Life". Och det är också något som kommit allt mer under senare årtionden.

Det jag syftade på var att du skrev att du brukar säga till alla kvinnor att inte göra abort.
    Har jag missförstått det så ber jag om ursäkt.

För mig så handlar det inte enbart om hur kvinnan har blivit gravid utan om att kvinnan ska ha rätt rätt bestämma över sin egen kropp.
    Annars skulle man ju kunna ta sig rätten att bestämma att alla män ska tvångssteriliseras också,om man ska bestämma över andras kroppar.
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2024-11-10 21:55:01 följande:
    Tidigt i graviditeten men något senare finns det ju även i sverige en gräns där man tycker det är inte bara din kropp det handlar om .
    Abortmotståndare är mer som det är inte bara dit liv det handlar om .

Handlar det enbart om rätten att bestämma över sin egen kropp ellet handlar det också om rätten att slippa bli förälder?
    Självklart handlar det även om rätten att slippa bli förälder mot sin vilja.
    Och att slippa genomgå en graviditet och förlossning med allt vad det innebär,mot sin vilja.
    Och det kanske rentav är bättre för ett barn att slippa födas oönskat av en eller båda föräldrarna.
    Sen tycker jag också att det finns gränser för när en abort är ok att genomföra så länge det inte finns medicinska skäl för det.
    Men jag tycker att var och en ska ha rätten att bestämma över sin egen kropp.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 12:30:27 följande:

Nu missförstod du mig helt och hållet. Naturligtvis går jag inte runt på gator och torg och säger till enskilda individer "gör inte abort"! Däremot så lyfter jag i den allmänna debatten fostrets värde och talar för sådana värderingar som kan bidra till att både män och kvinnor avstår från abort. 

Varför säger jag då män? Jo, sanningen är att i åtskilliga fall är det  faktiskt mannen som tar första initiativet till abort.

Sedan missar du helt och hållet min huvudpoäng. Du talar hela tiden om lagstiftningen, men jag talar i stället bla om att avstå från abort även om aborten är tillåten i juridisk mening. Du talar hela tiden om rent juridiskt och statligt tvång, medans jag lyfter den etiska sidan. Men så brukar jag bemötas - då folk inte är vana vid att möta min "3:e ståndpunkt" i abortfrågan. Få brukar förstå var jag i denna fråga står, Ingen annan uttrycker ju det. Alla på  båda sidor diskuterar enbart lagstiftning.

Sedan så tror jag på , och jag är som sagt aktiv i olika kristna samfund, mest i Svenska Kyrkan samt Katolska Kyrkan, att både män och kvinnor en dag möter den yttersta rättvisan även i frågan om hur de behandlade de allra minsta, de allra mest utlämnade, Jag skäms inte för mina andliga grundsyn, även om normen i Sverige är att det är extremt fult att ha nån form utav tro. Den sociala normen i Sverige är ateism eller att åtminstone va agnostiker, men det struntar jag i högaktningsfullt kan jag säga. Jag följer inte med den sociala strömmen alls (och där har jag gått emot även min annars sekulära familjs riktning också/

Ok. Då ber jag,som sagt,om ursäkt för det.

Jo,jag förstår vad du menar. Men du måste ju också förstå att alla inte delar dina åsikter.
    Och visst är det så att män ofta är den som tar initiativet till en abort.
    Men även kvinnorna själva kan göra det. T ex efter en våldtäkt eller olm de blivit utsatta för incest.
    Eller i de fall man upptäckt något fel på fostret som gör att det inte kommer att vara livsdugligt utanför livmodern.
    Men då görs det ju oftast i samråd med läkare.

Jag undrar också hur du ser på överblivna embryon efter en IVF-befruktning.
    Anser du att även det är att döda när man kastar bort dem?
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 13:40:53 följande:

Det är OK på första punkten.

Just för att det finns olika åsikter deltar jag i debatt. Annars skulle ingen debatt ens finnas.

Ja, både män och kvinnor tar första initiativet till aborter. Och både män och kvinnor gör det i många fall av helt andra skäl än de du nämner, vilka inte heller är huvudmassan av aborterna.

Vad gäller embryon i en IVF-situation skulle jag personligen undvika att över huvud taget komma i en IVF-situation med flera embryon. Jag skulle hellre helt avstå från att bli far än vara inblandad i en situation där embryon förstörs. Jag vill inte personligen vara en orsak till att man gör så med embryon.

Ja,men det finns också de fall där kvinnan blir gravid av ren olyckshändelse,trots att man använt skydd enligt konstens alla regler.
    Man kanske inte har möjlighet att ta hand om ett barn just då.
    Men du menar att man ändå ska behålla det och sen adoptera bort det?
    Varför tycker du att man ska tvingas genomgå en hel graviditet och förlossning med allt vad det innebär,mot sin vilja,för att sedan adoptera bort barnet?

Ja,fast ibland så lyckas man inte bli gravid på andra sätt.
    Då tycker du att man hellre ska avstå från att skaffa barn än att embryon ska kastas bort?
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-11 17:16:27 följande:
    Tänk på att du är nu deltagare i en diskussion där USA används som en mall för mycket och därmed blir en konstig diskussion för Sverige.
    Det vi diskuterar här är väl ändå abortlagstiftningen här i Sverige.
    Ingen mer än TS har väl diskuterat USA här,vad jag har kunnat se.
  • molly50
    EpicF skrev 2024-11-11 17:17:11 följande:
    Det undrar jag också. 
    Ja,det blir spännande att se svaret.
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-11 17:28:37 följande:

Fri abort har används av den användaren och det är inte då prat om att det är gratis, utan att det menas på att det ska gå göra abort även i nionde månaden utan någon säger något alls och pga det är enligt lag.

Och var nog ett par till, bara informerar dig om att det verkligen är Sverige ni pratar om, för jag är inte så säker användaren vill detta till fullo.

Jag har inte sett att någon här har diskuterat fri abort fram till nionde månaden,men ok.
  • molly50
    EpicF skrev 2024-11-11 18:40:27 följande:
    Är väl ingen utom Anonym (Jag tycker) som tagit upp frågan. 
    Nej,precis. Inte vad jag har sett,i alla fall.
    Utom möjligen TS som tycker att man ska behålla barnet och sen adoptera bort det om man inte vill behålla.
  • molly50
    EpicF skrev 2024-11-11 21:14:50 följande:
    Det verkar iochför sig anonym (Jag tycker) också anse.
    Ja,det är väl de två som jag har sett uttala sådana åsikter.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?