Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Tack för elogen, och tack för din egen goda ton. Även kvinnan har dock gjort ett val, nämligen exakt samma val som mannen, i att försätta sig i en situation som kan ge graviditet.
"Tvinga och tvinga"- Den diskussion jag för är snarare en etisk än en juridisk (och juridisk är ju den om tvång) diskussion. Jag talar för att från både mannens och kvinnans sida avstå från abort även om inte statens lag tvingar till det - alltså helt oberoende av lagstiftningen.
Jag tror att såväl embryot (vecka 1.8) som fostret (vecka 9-40) har ett värde och jag stöder att följa en väg som i etisk mening bejakar ett så´nt värde. Jag stöder då tanken på ett sådant
Ja,absolut. Båda väljer ju att ha sex.
Men allt för ofta så hör man framförallt män klaga på att kondomer är så osköna så de vill inte använda det.
Sen blir de förvånade när de har gjort kvinnan gravid och börjar genast kräva att hon ska göra abort.
Ja,du tänker på fostret/embryot. Men tänker du på kvinnan och vad hon får gå igenom?
Dels genom att genomgå en graviditet med allt vad det innebär och dels genom att tvingas till att genomföra ett ingrepp på sin kropp mot sin vilja.
Ett ingrepp som kan orsaka sterilitet,även om risken är liten.
Tycker du att det är lika rätt att uppmuntra män att göra en vasektomi så att de inte kan göra kvinnan gravid?
Eller är det skillnad på män och kvinnor när det gäller ingrepp?