• molly50

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 15:59:49 följande:

Tack för elogen, och tack för din egen goda ton. Även kvinnan har dock gjort ett val, nämligen exakt samma val som mannen, i att försätta sig i en situation som kan ge graviditet.

"Tvinga och tvinga"- Den diskussion jag för är snarare en etisk än en juridisk (och juridisk är ju den om tvång) diskussion. Jag talar för att från både mannens och kvinnans sida avstå från abort även om inte statens lag tvingar till det - alltså helt oberoende av lagstiftningen.

Jag tror att såväl embryot (vecka 1.8) som fostret (vecka 9-40) har ett värde och jag stöder att följa en väg som i etisk mening bejakar ett så´nt värde. Jag stöder då tanken på ett sådant

Varsågod!

Ja,absolut. Båda väljer ju att ha sex.
    Men allt för ofta så hör man framförallt män klaga på att kondomer är så osköna så de vill inte använda det.
    Sen blir de förvånade när de har gjort kvinnan gravid och börjar genast kräva att hon ska göra abort.

Ja,du tänker på fostret/embryot. Men tänker du på kvinnan och vad hon får gå igenom?
    Dels genom att genomgå en graviditet med allt vad det innebär och dels genom att tvingas till att genomföra ett ingrepp på sin kropp mot sin vilja.
    Ett ingrepp som kan orsaka sterilitet,även om risken är liten.
    Tycker du att det är lika rätt att uppmuntra män att göra en vasektomi så att de inte kan göra kvinnan gravid?
    Eller är det skillnad på män och kvinnor när det gäller ingrepp?
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2024-11-04 21:05:35 följande:

Jag skulle vilja ge en eloge till den kvinna som utöver det vanliga "genomgå
    graviditet" också är ärlig om att hon gärna vill slippa föräldra ansvaret.
    molly50 skrev 2024-11-04 18:46:53 följande:
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 15:59:49 följande:

Tack för elogen, och tack för din egen goda ton. Även kvinnan har dock gjort ett val, nämligen exakt samma val som mannen, i att försätta sig i en situation som kan ge graviditet.

"Tvinga och tvinga"- Den diskussion jag för är snarare en etisk än en juridisk (och juridisk är ju den om tvång) diskussion. Jag talar för att från både mannens och kvinnans sida avstå från abort även om inte statens lag tvingar till det - alltså helt oberoende av lagstiftningen.

Jag tror att såväl embryot (vecka 1.8) som fostret (vecka 9-40) har ett värde och jag stöder att följa en väg som i etisk mening bejakar ett så´nt värde. Jag stöder då tanken på ett sådant

Varsågod!

Ja,absolut. Båda väljer ju att ha sex.
    Men allt för ofta så hör man framförallt män klaga på att kondomer är så osköna så de vill inte använda det.
    Sen blir de förvånade när de har gjort kvinnan gravid och börjar genast kräva att hon ska göra abort.

Ja,du tänker på fostret/embryot. Men tänker du på kvinnan och vad hon får gå igenom?
    Dels genom att genomgå en graviditet med allt vad det innebär och dels genom att tvingas till att genomföra ett ingrepp på sin kropp mot sin vilja.
    Ett ingrepp som kan orsaka sterilitet,även om risken är liten.
    Tycker du att det är lika rätt att uppmuntra män att göra en vasektomi så att de inte kan göra kvinnan gravid?
    Eller är det skillnad på män och kvinnor när det gäller ingrepp?
    Är den gravida kvinnan som också medvetet haft oskyddat sex också förvånad?
    Den kvinna som vill slippa föräldraansvaret gör väl abort.
    Och förhoppningsvis så skyddar hon sig också.

Ja,det kanske hon är. Men de flesta som är vuxna nog att ha sex är väl också medvetna om vad som kan hända när man har oskyddat sex och borde således inte bli så förvånade.
    Och det gäller såväl män som kvinnor.
  • molly50
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-07 08:46:12 följande:
    Finns inget förbud ifall abortgränsen skulle sänkas. 
    Det finns redan saker som begränsar kvinnors frihet och rätten att styra sitt liv. 
    Så varför då begränsa kvinnors rättigheter ännu mer genom att införa abortförbud?
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-07 13:49:05 följande:
    Har "Vinklad Tråd" föreslagit det då?
    Kanske inte generellt. Men han har ju föreslagit bl a det som står i Anonym (A)s inlägg.
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-07 14:58:15 följande:

molly50 skrev 2024-11-07 13:47:19 följande:
    Så varför då begränsa kvinnors rättigheter ännu mer genom att införa abortförbud?

Det handlar lite om religiösa dårar, men de är rätt få i Sverige.
    I Sverigehandlar det mer om ett fåtal och farliga incells, som vill förbjuda abort på våldtäkt och incest, och för kanske det är deras enda chans att få ett barn.

Det är rätt sjukt, en massa barn kommer döda jorden och vi ser ut som en okontrollerad cancer och då de som bara vill ha mer och mer barn och oönskade såna(Som om det inte var nog med dom också.)

Sen handlar väl det om en del män som anser att de har makt över den sketna kvinnan som ska göra som mannen vill.

För verkar som en del vill komma tillbaka till tiden där det var okey att banka skiten ur kvinnor, våldta dom och ta deras rättigheter från dom.

Vi andra vuxna människor(Och man.) inser att abort är bra och är inget problem alls med.
    Även om jag personlige aldrig skulle förespråka en abort, så kan man säga jag ÄR en abortmotståndare, dock bara för mig själv och att jag anser alla kvinnor ska få ta ett eget val oavse4tt vad jag tycker.

Det handlar kanske om incels. Men kanske framförallt om män som vill styra över kvinnor.
    Det är ju bara att läsa TS kommentarer här i tråden.
    Mannen ska styra,kvinnan ska lyda.
    Och hellre än att leva under de premisserna så skulle jag leva ensam.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-08 13:19:11 följande:

Med "stoppa" antar jag att du menar lagstiftning. Jag  säger i stället till män och kvinnor, avstå från abort ÄVEN OM den är laglig. Dvs jag är för att hålla en högre etisk standard i förhållande till livets värde än statens lag kräver av oss. Dvs för jag den rent etiska - inte den juridiska -diskussionen.

Jag har aldrig sagt att man måste fortplanta sig. Inte heller har jag sagt att det bara är då penetrerande sex är rätt. Exakt vem säger "sex bara för att få barn"? Exakt vem? Sedan är det en helt annan sak att jag kan tycka att onani inte är så väldigt estetiskt- men det har inget med aborter att göra. Det hör inte till denna tråden alls.

För det första är det väl bättre att det inte blir någon graviditet alls (?) och för det andra händer i vissa fall att ett oönskat barn förvandlas till ett önskat, t.ex. när olika omständigheter i livet ändras.

Skulle du också säga till en kvinna som blivit gravid genom våldtäkt eller incest att avstå från att göra abort?
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-08 14:13:01 följande:
    Jag tycker att det är den stora huvudmassan av aborter som är viktigast här, och få aborter görs av de anledningarna du nämnde. Jag tänkte på det vanliga abortfallet när jag skrev.
    Men kan du svara på frågan vad du hade sagt till en kvinna som blivit gravid på ett sådant sätt?
    Det hade varit intressant att veta hur du resonerar kring det om du nu är emot abort.
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-08 14:21:06 följande:

Det är sjuklig hybris att en del PÅ RIKTIGT tycker detta.

Är samma som du, ingen ska styra mig och leva jämte mig.(Och haft såna i mitt liv och före sambo, för det faktiskt kvinnor som inbilla sig att de kan styra män också.)

Men det bästa är att det är en som gillar vara undergiven eller tvärtom.
    För i såna förhållanden fungerar ju det om en bestämmer det mesta, jag tillhör inte den gruppen utan man ska vara helt fri(Monogamt förhållande är en självklarhet, och det finns mer såna halmgubbar som är självklara för mig.)

Jag har också levt med en man som försökte styra mig.
    Det var bara en av anledningarna till att jag dumpade honom.

Jo,jag vet att det även finns kvinnor som vill styra,och det är lika illa.
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-08 14:40:32 följande:

Kändes som det var illa helt klart, men jag drog, för tål inte någon ska styra en som en docka med snören.
    Och personen blev arg också när jag sade detta funkar inte och att jag vill inte bli styrd på det sättet.(Det borde varit jag som var arg och när jag tänker på det, men och andra sidan desto mindre mer tid där var bättre än starta ett bråk som inte skulle ge någonting.)

Dom borde ha en egen datingsida och där de berättar att de vill vara den undergivna eller den bestämmande.(Och vi pratar nu då inte om alternativa sexualiteter, för gissar en del kommer inbilla sig detta.)
    För misstänker såna förhållanden kan fungera riktigt bra.

Ja,det gjorde du rätt i.

Ja,precis. Fast det är ju inte alltid det fungerar med att skriva vad man säker heller. Man brukar ändå få mess från sådana som söker annat. I alla fall om man är kvinna.
    Men nu tror jag att vi hamnade lite OT.
  • molly50
    klyban skrev 2024-11-08 23:04:00 följande:

molly50 skrev 2024-11-08 19:20:05 följande:
    Ja,det gjorde du rätt i.

Ja,precis. Fast det är ju inte alltid det fungerar med att skriva vad man säker heller. Man brukar ändå få mess från sådana som söker annat. I alla fall om man är kvinna.
    Men nu tror jag att vi hamnade lite OT.

Ja det gjorde vi, dock intressant som sidoämne och så.
    Men problemet med en sådan datingsida, det är att psykopater får en chans att hitta såna de kan trycka ned i skorna och rätt troligt psykiskt misshandlar dom.

Det gör inte riktigt en som bara vill vara den som bestämmer och en som gillar det som partner, för där är det mer en symbios.

Ja,det är väl lättare att gömma sig bakom ett alias på nätet kanske.

Ja,fast då är ju båda med på det. Det är ju en annan sak.

Men,som sagt,detta är OT.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?