Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 13:29:15 följande:
Nu har du helt missförstått mig.- för nu säger du återigen att jag tycker att man skall "tvingas" -dvs med statens lag. Jag säger istället så här: Jag tycker att det är etiskt rätt att avstå från abort även om statens lag tillåter aborten.
Min 3:e ståndpunkt blir i 99% av fallen missförstådd. Jag är för att följa en andlig väg som då inkluderar att inte göra abort även om inte statens lag tvingar till det.
Jag ser inte "olyckshändelse" som etiskt tillräckligt argument. Jag tänker i stället så här: Nu använder jag skydd, kanske olika kombinerade , men om det blir graviditet så tar jag ansvar. Jag skulle också i vissa situationer avstå från penetrerande sex.
Sedan kan yttre omständigheter i många fall ändras osv.
Jag skulle absolut personligen avstå från IVF med flera embryon- Det står jag fast vid, och jag vägrar göra något annat. Jag säger inte att det skall lagstiftas om det. Däremot är jag för att frivilligt av hjärtat följa den vägen.
Ja,jag vet att du är emot abort av etiska skäl.
Det har du upprepat några gånger vid det här laget.
Och du anser heller inte att olyckshändelser är tillräckliga skäl.
Men om det handlar om t ex en minderårig flicka,dvs någon under 15 år,som blivit gravid. Tycker du att hon ändå ska behålla barnet då,fast hon själv fortfarande är ett barn och kanske inte mogen nog för uppgiften?
Eller om man lever i ett förhållande med misshandel och missbruk t ex.
Tycker du att ett barn ska födas och tvingas växa upp i en sådan miljö?
Är det verkligen för barnets bästa då?
Ja,men då har du kanske inte den starka barnlängtan som många kan ha efter ett biologiskt barn.
Och då är det kanske lättare att avstå.
Och lycka till med att försöka få folk att sluta ha sex enbart för njutningens skull.