• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 11:59:28 följande:

Du glömmer en sak där. En 3:e möjlig situation/ en 3:e möjlig hållning också där.

Ett par kan vara i et läget att de både försöker undvika graviditet och samtidigt är beredda att fullfölja den om den ändå uppstår. Ett sådant par kan i princip leva livet ut i hela äktenskapet utan att få något barn alls.

Just för att de är försiktigt, inte slarvar med skydd etc för att de inte vill ha barn. 
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:06:04 följande:
    Fair enough" Jag tycker du är en bra debattmoståndare.
    Tack! Jag gör så gott jag kan. Glad
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:21:35 följande:
    Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
    Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
    De flesta aborter sker redan innan vecka 12.
    Man borde istället ha gränsen på vecka 12 och sedan får man ansöka till vecka 18.
    Vanliga kvinnor borde inte få använda tiden mellan vecka 12 och vecka 18 att få tänka på om de vill ha barn eller inte. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:07:51 följande:
    Det var länge sedan jag såg , Jag minns inte exakt artikel. Jag minns inte var publicerat
    Förmodligen i någon pseudovetenskaplit skittidning.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:08:58 följande:
    Jag har faktiskt aldrig skrivit "HÖGRE " värde. Det är snarare du som läst in det i mina  meningar.
    Men då får du gärna förklara vad du menar med ett högre inneboende värde,som du faktiskt har skrivit.
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:10:54 följande:
    EXAKT VAR har jag skrivit det? Du svarar ju på vad du tror att jag tycker - vad du väntar dig att jag skall skriva - inte det jag FAKISKT skriver.
    Nej, du har inte skrivit exakt ordet tvingande". Men eftersom anser att ett foster/embryo har (högre) värden än en kvinna och att kvinnan inte ska få göra abort så leder resonemanget till att kvinnor ska tvingas genomgå en graviditet och en förlossning av ett barn de aldrig ville ha. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-19 12:13:04 följande:

"Gör abort" brukar man säga rent svensk-språkligt. 

I vissa fall som människor själva berättat om har de faktiskt ändrat inställning med tiden. Så du kan inte generellt påstå att det aldrig har hänt.

Gör abort, ta abort, göra abort - same shit diffent name. 

Nej, jag har inte generellt påstått att det aldrig har hänt. Men det har hänt och kommer säkert hända igen.  

De finns även de som medvetet blev gravid för att skaffa barn och sedan av oklara anledningar (ex förlossningsdepression?) ångrar sig långt senare och aldrig känner anknytning till barnet eller att de älskar barnet. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-11-19 12:31:38 följande:
    Nej, du har inte skrivit exakt ordet tvingande". Men eftersom anser att ett foster/embryo har (högre) värden än en kvinna och att kvinnan inte ska få göra abort så leder resonemanget till att kvinnor ska tvingas genomgå en graviditet och en förlossning av ett barn de aldrig ville ha. 
    Inte om sex är =med att få barn.
    Inga kvinnor födds gravid och oftast blir en kvinna gravid efter hon frivilligt valt att bestämma att hon skulle ha sex. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-19 12:29:17 följande:
    De flesta aborter sker redan innan vecka 12.
    Man borde istället ha gränsen på vecka 12 och sedan får man ansöka till vecka 18.
    Vanliga kvinnor borde inte få använda tiden mellan vecka 12 och vecka 18 att få tänka på om de vill ha barn eller inte. 
    Det har de i Norge. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2024-11-19 12:29:19 följande:
    Förmodligen i någon pseudovetenskaplit skittidning.
    *pseudovetenskaplig
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?