-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Det finns en anledning till att man tar abort med en oönskad graviditet och det är för att sen aldrig kommer bli önskad hur mycket omständigheter man ändrar på.Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 13:31:37 följande:
Helt enkelt genom att ingen är tvingad att följa en vis etik, men man kan däremot göra det. Låt mig åter igen ta upp jämförelsen med djurfrågan. Djurrättsdemonstranters plakat eller publikationer uppmanar tilla tt följa en viss etisk linje, dvs att ej konsumera djurprodukter. Den som tar dela vb argumenten kan välja att följa det mer eller mindre eller att inte följa något alls. Det tycker jag är en ganska bra jämförelse.
Nej, det är ingen cellklump i den senare delen av den tid när det är fri abort (för jag antar att det är den tiden du avser-men sedan kan ju ännu senare aborter utföras med tillstånd från Socialstyrelsen). Efter vecka 8 talar man om foster, i stället för embryo.
Nej, Jag har aldrig sagt att hon har ett lägre värde. Men skillnaden när ett foster aborteras är att fostret dör i aborten. Många kvinnor överlever en graviditet.
Sedan är det inte fullt så enkelt som du skriver på slutet. Det är inte alls så att alla aborter görs i några stereotypa krislägen. En del aborter görs mer eller mindre av b bekvämlighetsskäl/ karriärskäl. I en del fall har de biologiska föräldrarna möjligheter att a hand om ett barn. Jag har själv varit i lägen där jag varit beredd att ändra mina planer innan det stått klart att inget barn var på g.
Dessutom händer det i vissa fall att en oönskad graviditet förvandlas till en önskad när olika omständigheter ändras. I sådana fall tycker jag det är bättre att ändra på omständigheter än att eliminera själva fostret i sig.
Sedan förnekar jag inte att det finns fall när adoption är ett bästa alternativet.
-
Jag tycker inte det, så därfor jag undrade hur du kan tolka det så.molly50 skrev 2024-11-18 22:07:31 följande:Nej,men det kan lätt tolkas så.
-
Som ett svar på din fråga så eftersom han anser att man ska undvika abort för att fostret har ett högre värde så kan det lätt tolkas som att han anser att det har ett högre värde än kvinnan.Tow2Mater skrev 2024-11-18 22:51:59 följande:Jag tycker inte det, så därfor jag undrade hur du kan tolka det så.
Om han menar något annat så får han gärna förtydliga det. -
EpicF skrev 2024-11-18 22:37:45 följande:Det ändrar det faktum att det faktiskt har hänt, men jag har aldrig påstått att det är ett problem i Sverige.
Att du tycker det är skoj visar enbart vad du är för person.Ett icke problem, finns inget argumentiellt värde ÖVERHUVUDTAGET för något.
Det är vad 0,0000015% berättar, och en siffra som bara blir lägre och lägre också.
Men för all del berätta vad argumentet är för och som har en saklig mening i något, och det vore komiskt om du fastnar i min fråga om det ens är en.
För det berättar ju bara att du redan vet om att det inte finns något argument för något om du gör så.
-
klyban skrev 2024-11-18 14:25:38 följande:
Jag förstår att det du ger är inget mellan läge, min syn är bra mycket närmare och där jag säger jag är emot abort för mig själv(är man.), och anser alla andra får ta sina egna val.
Du moraliserar svårt och försöker inbilla dig foster är en människa, fast det är foster.
Sen behöver vi inga fler barn heller, så varför moralisera dom som inte vill föda barn?
"Mellanläget" var inte min syn utan att vissa par kan ha de tankarna samtidigt att å ena sidan söka undvika graviditeten men å andra sidan inte se abort som det självklara alternativet om det ändå blir en. Du missförstod mig..
Jag har inte sagt något om "får" eller "inte får". Däremot förordar jag en viss typ av etiska val, och det är 100% frivilligt att öppna och ta del av mina poster så det är inget tvång och inget "lägga sig i" . Var och en kan själv göra sina val även vad gäller att ta del av just mina ord eller inte. Däremot måste man ju i en diskussionstråd, som jag inte ens själv startat, få uttrycka en annan åsikt än din. Om bara en åsikt är tillåten i en "debattråd" är det ju ingen verkligdebattråd..
Då kan du lika gärna säga t.ex att en djurrättsaktivist inte skall få förorda vegetariska val på sitt demonstrationsplakat. Det kan ju stöta någon. Den jämförelsen säger mycket.
Inte ett dugg! Att moralisera är nämligen att inte erkänna sina egna fel, Att framföra en etisk övertygelse måste vara tillåtet -att framföra en etisk övertygelse om något man är övertygad om är rätt. Det innebär inte att förneka att man själv har massor av fel och brister. Det har jag absolut - och jag tror faktiskt inte att du är 100% perfekt heller.
Sedan har jag inte heller sagt att världen som helhet behöver större befolkning-då jag tvärtom är för en lägre världsbefolkning. Däremot menar jag att en läger befolkning kan uppnås på andra sätt än med aborter, med familjeplanering och ekonomisk utveckling (som alltid brukar ge lägre födelsetal i ett land). Däremot tror jag för landets skull att det är bra om även etniska svenskar får barn. I min stad är födelsetalet högt bland en del grupper av migranter.
-
molly50 skrev 2024-11-18 15:36:55 följande:Jag syftar på den första delen av graviditeten,då de flesta gör abort.
Då är det inget foster.
Ja,men alla tänker ju inte som du.
Vill man absolut inte ha ett barn eller känner att man inte kan ta hand om ett så ska man inte tvingas till att göra det ändå.
ag tycker inte att ett barn ska födas och känna att det är ovälkommet.OK, men jag tänker att även före vecka 9 finns ett värde.
Exakt var har jag skrivit något om att tvingas?
Sant, men det är också så att det är inte alls alla aborter som sker vid stereotypa krisgraviditeter. Tvärtom finns i en hel del fall relativt stora möjligheter för de biologiska föräldrarna att ta hand om barnet
Sedan blir i en del fall det barn som först varit "ovälkommet" senare "välkommet".
Dessutom- Om du frågar personer som inte var "välkomna" om de önskar att dödas tror jag majoriteten svarar nekande på frågan.
-
molly50 skrev 2024-11-18 15:39:23 följande:Ja,men risken finns alltid när man har sex. Varesig man använder skydd eller ej.
Så för att helt undvika en graviditet så måste man ju helt enkelt avstå från penetrerande sex om man inte vill ha barn.
Och dit tror jag inte att många,om ens någon,vill komma.Du glömmer en sak där. En 3:e möjlig situation/ en 3:e möjlig hållning också där.
Ett par kan vara i et läget att de både försöker undvika graviditet och samtidigt är beredda att fullfölja den om den ändå uppstår. Ett sådant par kan i princip leva livet ut i hela äktenskapet utan att få något barn alls.
-
molly50 skrev 2024-11-18 15:40:24 följande:Glömde svara på det sista.
Du pratar om foster,medans jag avser embryon.
Men du anser alltså att även embryon har ett högre värde än kvinnan?För det första har jag aldrig någonsin sagt något om att vare sig ett embryo eller ett foster har högre värde än kvinnan. Tvärtom har jag sagt att jag inte invänder moraliskt mot en en abort som görs i ett medicinskt nödläge för att rädda kvinnan. Att rädda det mer mogna livet som min konservative präst vid konfirmationen om jag minns korrekt uttrycket saken.
Däremot anser jag för det andra att både ett embryo och ett foster ändå har ett värde.
Förstår du min ståndpunkt bättre när jag uttrycker mig på sådant vis?
-
Bra tänkt!! Att inte tolka in mer i de skrivna raderna än det faktiskt står.Tow2Mater skrev 2024-11-18 17:54:48 följande:Varfor tolkar du 'ett inneboende och högre värde' som ett inneboende och högre värde än kvinnan? Det var ju inte vad personen sa.
-
Fair enough" Jag tycker du är en bra debattmoståndare.molly50 skrev 2024-11-18 22:08:05 följande:Tillägg: Därav att jag frågade så att han får en chans att förtydliga sig.