-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Det handlar inte om det utan om rätten att få bestämma över vad man ska göra med sin egen kropp.Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:00:46 följande:När man snackar om att "bestämma över sin kropp" så låter det som man tycker om aborter.
Det har inget att göra med att man tycker om aborter.
Och varför kan du inte nöja dig med att svara på ett inlägg en gång istället för 10-15 gånger? -
Det finns saker man inte får bestämma över sin kroppmolly50 skrev 2024-12-15 21:18:52 följande:Bestämma över sin egen kropp är en rättighet som alla har,som tur är.
-
På ett sätt så gör det ju det. En steriliserad eller kastrerad man kan ju inte få barn..Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:00:03 följande:En sterilisering och kastrering handlar inte om något liv som dödas som officiellt kan bli en människa jämfört med aborter.
Kastrering borde ha en större betydelse för någons hälsa än om aborter tillåts eller förbjuds. -
Vilka andra saker är det man inte kan påverka,menar du?Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:03:48 följande:Graviditeter handlar om biologi vilket gör att det inte går påverka på samma sätt som för andra saker som har med sin kropp att göra.
En biologisk grej som kvinnor kan använda till sin fördel. -
Vad har det med aborter att göra?Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:12:51 följande:Finns redan begränsningar i sexualiteten då exempelvis det är inte lagligt att köpa sex.
Allstå även kvinnor erkänner på olika sätt att få bestämma över sin kropp fungerar inte på samma nu jämfört med annars. -
Som vaddå? Kan du ge ett exempel?Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:22:37 följande:Det finns saker man inte får bestämma över sin kropp
-
Som vad då, ge exempelAnonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:22:37 följande:Det finns saker man inte får bestämma över sin kropp
-
Sterilisering och kastrering är två helt skilda sakerAnonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:00:03 följande:En sterilisering och kastrering handlar inte om något liv som dödas som officiellt kan bli en människa jämfört med aborter.
Kastrering borde ha en större betydelse för någons hälsa än om aborter tillåts eller förbjuds. -
Och därmed ska kvinnor ställa upp på sex trots att de helst sluppit? Och om detta inte görs så ska aborter ifrågasättas på diverse plan?Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-15 21:22:37 följande:Det finns saker man inte får bestämma över sin kropp
-
Du får ju inte ens begära kejsarsnitt för att du vill.Anonym (Hm) skrev 2024-12-15 21:27:26 följande:Som vad då, ge exempel
Sen om du vill ta bort en valfri kroppsdel, livmoder eller annat, för att du anser du skulle vilja kommer du ju inte att få göra.
Sälja en njure för att få in extra pengar - nej. -
Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-15 18:08:27 följande:Vilket självklart är att föredra framför abort. Men jag är inte emot abort för det.
Hårdnackade pro-lifare är väl dock emot även dagen efter-piller?Om det är piller av den typen som skjuter upp ägglossning så att ägget och en spermie aldrig möts så är jag inte principiellt emot det, men det finns väl olika typer av piller.
Jag är för sådana preventivmetoder som på något sätt medför att ägg och spermie aldrig möts.
Jag är kanske i någon mening en av de "hårdnackade".
-
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-16 12:35:52 följande:
Om det är piller av den typen som skjuter upp ägglossning så att ägget och en spermie aldrig möts så är jag inte principiellt emot det, men det finns väl olika typer av piller.
Jag är för sådana preventivmetoder som på något sätt medför att ägg och spermie aldrig möts.
Jag är kanske i någon mening en av de "hårdnackade".
DEFINITIVT skillnaden mellan dig och de som vill forcera kvinnan att föda, den är så lika att det är löjligt, att det är svårt och skilja dig från dessa.
Och de kör samma fultaktik som du och försöker smutskasta den kvinna som vill göra abort, skuldbelägga henne och så vidare, inte en speciellt kristen taktik inte, utan en riktigt bedrövlig en att behandla andra människor på det viset och bara för de inte delar din moral som få delar med dig.
-
När jag såg att det var ETT nytt inlägg i tråden och jag hade gjort ett innan visste jag att det var du, men du har inte läst mina inlägg eller inte förstått dem, påstår felaktiga saker om vad jag skrivit och vad jag enligt dig "vill", Men jag vill ha avslut på diskussionen mellan dig och mig här,. Här svarade jag. Tvilllingmorsan.klyban skrev 2024-12-16 12:59:29 följande:
DEFINITIVT skillnaden mellan dig och de som vill forcera kvinnan att föda, den är så lika att det är löjligt, att det är svårt och skilja dig från dessa.
Och de kör samma fultaktik som du och försöker smutskasta den kvinna som vill göra abort, skuldbelägga henne och så vidare, inte en speciellt kristen taktik inte, utan en riktigt bedrövlig en att behandla andra människor på det viset och bara för de inte delar din moral som få delar med dig.
-
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-16 13:46:07 följande:När jag såg att det var ETT nytt inlägg i tråden och jag hade gjort ett innan visste jag att det var du, men du har inte läst mina inlägg eller inte förstått dem, påstår felaktiga saker om vad jag skrivit och vad jag enligt dig "vill", Men jag vill ha avslut på diskussionen mellan dig och mig här,. Här svarade jag. Tvilllingmorsan.
Jo, vi är många som ser din skuldbeläggning och smutskastning mot de som inte har din överlägsna moral.
Detta är ett öppet diskussionsforum, vill du inte att det ska bli svar, så skriv inget.
För så fort du skriver och tror din moral är nog för ämnet, ja, då kommer jag och rättar till dig.
Och den dagen jag överväger sluta, det är den dagen du inser din moral är inte den enda, och även slutar med smutskasta kvinnor som aborterar och skuldbelägger de som gör det.
-
Jag är helsvensk och tycker att snacket om " kvinnans egna rätt att bestämma över sin kropp" osv, känns uttjatat och väldigt nonchalant. Jag tycker självklart att abort ska kunna finnas som alternativ - men innan graviditeten blir till, ska varje enskild person ha respekt för konsekvenserna - alla inblandes ansvar!
-
Anonym (H) skrev 2024-12-16 16:26:10 följande:
Jag är helsvensk och tycker att snacket om " kvinnans egna rätt att bestämma över sin kropp" osv, känns uttjatat och väldigt nonchalant. Jag tycker självklart att abort ska kunna finnas som alternativ - men innan graviditeten blir till, ska varje enskild person ha respekt för konsekvenserna - alla inblandes ansvar!
Det kan aldrig bli detta och pga av att det stämmer att de bör äga sin egen kropp.
Sen nonchalant vet jag inte alls, det skulle väl vara om man inte gillar att kvinnan äger sin egen kropp.
Och att man använder nonchalant som ett argument de har fel, men som jag ser det så det bara ett tomt ord och att man mer hör hur man ska strunta i kvinnan i frågan.
-
Tycker argument " kvinnans fria..." känns urtjatat och nonchalant många gånger. Har man frivilligt sex så vet kvinnan mkt väl hur man ska skydda sig - och självklart mannen med. Nu råkar det ju vara kvinnan som blir gravid och att lättvindigt slarva och sedan göra abort, tycker jag är sorgligt. Jag som kvinna tar extra mkt ansvar eftersom det kan vara jag som får göra aborten, vilketr ett hårt val. Killars ansvar också, men de slipper vara med om en mkt svår upplevelse. Olyckor, våldtäkt och när preventivmedel inte fungerar, en helt annan sak. Men slarv enligt mig är förjävligt, både ur etisk och ekonomisk aspektklyban skrev 2024-12-16 16:44:45 följande:
Det kan aldrig bli detta och pga av att det stämmer att de bör äga sin egen kropp.
Sen nonchalant vet jag inte alls, det skulle väl vara om man inte gillar att kvinnan äger sin egen kropp.
Och att man använder nonchalant som ett argument de har fel, men som jag ser det så det bara ett tomt ord och att man mer hör hur man ska strunta i kvinnan i frågan.
-
Anonym (H) skrev 2024-12-16 16:55:24 följande:Tycker argument " kvinnans fria..." känns urtjatat och nonchalant många gånger. Har man frivilligt sex så vet kvinnan mkt väl hur man ska skydda sig - och självklart mannen med. Nu råkar det ju vara kvinnan som blir gravid och att lättvindigt slarva och sedan göra abort, tycker jag är sorgligt. Jag som kvinna tar extra mkt ansvar eftersom det kan vara jag som får göra aborten, vilketr ett hårt val. Killars ansvar också, men de slipper vara med om en mkt svår upplevelse. Olyckor, våldtäkt och när preventivmedel inte fungerar, en helt annan sak. Men slarv enligt mig är förjävligt, både ur etisk och ekonomisk aspekt
Kan aldrig bli uttjatat, kanske för dig, men du är inte relevant för mer än dig själv ändå.
Inser att du inte förstår sex och det förnuft som flyger ut genom fönstret för många män som kvinnor.(Antar det är här du inbillar dig att du är en mall för alla kvinnor, brukar vara så i en sådan retorik.)
Det är dock intressant diskussionsteknik och mena på att kvinnan ska äga sin kropp är uttjatat.
Och att äga sin kropp aldrig kan bli uttjatat och om någon försöker ta bort den rätten så är ju det än mer aktuellt.
-
Man kan Äga sin kropp genom att vara rädd om den, vara ansvarsfull, vara stolt och älska sig själv - en fin och viktig egenskap. Men att göra abort handlar om ett val man tyvärr måste genomgå pga förhoppningsvis olyckliga omständigheter, så abort för mig handlar inte om att äga sin kropp. Och definitivt inte genom medvetet slarv - då tycker jag man tappat respekten för sin kroppklyban skrev 2024-12-17 06:58:56 följande:
Kan aldrig bli uttjatat, kanske för dig, men du är inte relevant för mer än dig själv ändå.
Inser att du inte förstår sex och det förnuft som flyger ut genom fönstret för många män som kvinnor.(Antar det är här du inbillar dig att du är en mall för alla kvinnor, brukar vara så i en sådan retorik.)
Det är dock intressant diskussionsteknik och mena på att kvinnan ska äga sin kropp är uttjatat.
Och att äga sin kropp aldrig kan bli uttjatat och om någon försöker ta bort den rätten så är ju det än mer aktuellt.
-
Det kan ALDRIG bli uttjatat att kvinnan äger sin kropp.Anonym (H) skrev 2024-12-17 09:49:38 följande:Man kan Äga sin kropp genom att vara rädd om den, vara ansvarsfull, vara stolt och älska sig själv - en fin och viktig egenskap. Men att göra abort handlar om ett val man tyvärr måste genomgå pga förhoppningsvis olyckliga omständigheter, så abort för mig handlar inte om att äga sin kropp. Och definitivt inte genom medvetet slarv - då tycker jag man tappat respekten för sin kropp