• Anonym (H)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är helsvensk och tycker att snacket om " kvinnans egna rätt att bestämma över sin kropp" osv, känns uttjatat och väldigt nonchalant. Jag tycker självklart att abort ska kunna finnas som alternativ - men innan graviditeten blir till, ska varje enskild person ha respekt för konsekvenserna - alla inblandes ansvar! 

• Anonym (H)
    klyban skrev 2024-12-16 16:44:45 följande:

Det kan aldrig bli detta och pga av att det stämmer att de bör äga sin egen kropp.
    Sen nonchalant vet jag inte alls, det skulle väl vara om man inte gillar att kvinnan äger sin egen kropp.
    Och att man använder nonchalant som ett argument de har fel, men som jag ser det så det bara ett tomt ord och att man mer hör hur man ska strunta i kvinnan i frågan.

Tycker argument " kvinnans fria..." känns urtjatat och nonchalant många gånger. Har man frivilligt sex så vet kvinnan mkt väl hur man ska skydda sig - och självklart mannen med. Nu råkar det ju vara kvinnan som blir gravid och att lättvindigt slarva och sedan göra abort, tycker jag är sorgligt. Jag som kvinna tar extra mkt ansvar eftersom det kan vara jag som får göra aborten, vilketr ett hårt val. Killars ansvar också, men de slipper vara med om en mkt svår upplevelse. Olyckor, våldtäkt och när preventivmedel inte fungerar, en helt annan sak. Men slarv enligt mig är förjävligt, både ur etisk och ekonomisk aspekt 
  • Anonym (H)
    klyban skrev 2024-12-17 06:58:56 följande:

Kan aldrig bli uttjatat, kanske för dig, men du är inte relevant för mer än dig själv ändå.
    Inser att du inte förstår sex och det förnuft som flyger ut genom fönstret för många män som kvinnor.(Antar det är här du inbillar dig att du är en mall för alla kvinnor, brukar vara så i en sådan retorik.)

Det är dock intressant diskussionsteknik och mena på att kvinnan ska äga sin kropp är uttjatat.
    Och att äga sin kropp aldrig kan bli uttjatat och om någon försöker ta  bort den rätten så är ju det än mer aktuellt.

Man kan Äga sin kropp genom att vara rädd om den, vara ansvarsfull, vara stolt och älska sig själv - en fin och viktig egenskap. Men att göra abort handlar om ett val man tyvärr måste genomgå pga förhoppningsvis olyckliga omständigheter, så abort för mig handlar inte om att äga sin kropp. Och definitivt inte genom medvetet slarv - då tycker jag man tappat respekten för sin kropp 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?