-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
EXAKT : Ägg och spermier är nämligen haploida celler (23 kromosomer = bara ca halva genomet), Vid befruktningen uppstår den första diploida cellen som sedan sätter igång med sin delning.Tow2Mater skrev 2024-11-29 19:13:06 följande:ägg och spermier blir väl ingenting innan de båda möts.
-
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-01 14:33:17 följande:
Jag varken skrivit att jag skulle vara bättre än någon annan i mig själv eller ens att jag skulle vara "bra". I mig själv är jag nämligen ingenting - Tvärtom har jag hur många fel som helst. Jag har INTE SAGT ATT JAG ÄR BÄTTRE ÄN DU. JAG RESPEKTERAR DIG SOM PERSON MED MÄNNISKOVÄRDE -och jag är inte i mig själv ALLS bättre än vad du är,
Men när du skriver "du har inget med saken att göra" så tänker jag att om du då avser just detta att jag skrivit inlägg så kanske du mer eller mindre bortser från att det är både 100% frivilligt att läsa just mina ord - ja att över huvud taget titta på debatten + att en debatt är till just för att olika åsikter skall brytas mot varandra. Om bara en åsikt är tillåten i tråden blir det ingen debatt ö h t
Dessutom skriver jag inte till en viss enskild kvinna i en viss enskild situation. Jag skriver inte direkt till en gravid kvinna. Snarare talar jag för en allmänt pacifistisk livshållning där ingen blodsutgjutelse ingår (där man tex inte gör värnplikt med vapen etc) så det handlar INTE BARA OM ABORTER-utan allmänt ickevåld.
Och jag talar för ett allmänt uppvärderande av fostret i den allmänna debatten- INTE DIREKT TILL GRAVIDA KVINNOR - men tänker att ett allmänt uppvärderande av tex foster kan påverka samhällsklimatet på sikt och bidra till värderingar som bidrar till färre aborter på LÅNG SIKT.
Dessutom har MÄN LIKA STORT ANSVAR SOM KVINNOR. Nej jag har INTE GETT NÅGRA RÅD ALLS. Dessutom är en etisk åsikt INTE att tro sig vara BÄTTRE. JAG ÄR TVÄRTOM EN DÅLIG MÄNNISKA - men ingen på den här jorden är 100% "god", varken jag eller någon annan. Jag UPPREPAR ATT JAG SER MIG SJÄLV SOM EN DÅLIG MÄNNISKA.
Ja, jag anser att ett foster har ett värde och jag skriver det i poster som är helt frivilliga att läsa.
OCH: några JA/NEJ-frågor : ÄR DET OCKSÅ FEL NÄR JAG SKRIVER ATT MAN INTE BÖR GÖRA VÄRNPLIKT MED VAPEN/ INTE BÖR LÄRA SIG DÖDA? Är det OCKSÅ ATT SKAMBELÄGGA dem som bär vapen? ÄR det också hemskt förkastligt att säga att man tror det är rätt att inte ha med något som helst militärt dödande att göra?
Det är exakt vad du gör och du förstår inte det själv heller och detta för du står med en blindmoral som anses omöjlig att ifrågasätta.
Försöker du inbilla dig för du inte adresserar en kvinna direkt att du inte skuldsätter dom och när du pratar om graviditeter som du gör och anser att de gör fel?
Det är rätt imponerande vara så avkopplad från verkligheten att man inbillar sin hobby och moral är den enda som existerar.
Ja, de tär frivilligt att läsa dina ord, men dom kommer om och om igen i hur kvinnan ska skuldsättas och att du inte fattar det själv ens.
Och du försöker nu inbilla dig att man inte läser inlägg i ett diskussionsforum, herre gud säger jag bara.
Dock ändå oavsett om någon läser inläggen eller inte, så skambelägger du och skuldbelägger och att din idé innebär mycket mer barn om de skulle lyssna.
För du kommer väl inte tillbaka och försöker påstå hur enkelt det är praktiskt att inte bli gravid?
För det vet vi efter decennium efter decennium att det är inte alls så enkelt och när förnuftet försvinner vid sex och att dessa råd hjälper föga.
Så oerhört underbart att man ser retoriken att du slänger in att de är hemska och gör blodutgjutelse och sen att du verkar tycka det är normalt också.
Men såklart, det är väl hobbyn som tar det dit och medmänskligheten
Dock den enda den visar är total avsknad av medmänsklighet där och med tanke på du skuldsätter kvinnan.
Och vad vi ska göra med män har samma ansvar i skapa en graviditet, vad ska vi göra med den halmgubben och vad skulle det ens vara ett argument för?
Att du börjar prata om annat berättar bara en sak att du har en mindre insikt att ditt resonemang inte flyger.
Och sen en döda pacifist är det målet, för när nazisten putin kommer hit är du en som kommer inte klara dig alls, för han är ingen pacifist alls, utan en som ger order om folkmord.
-
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-01 14:39:45 följande:Med klyban. Det är mycket lättare att diskutera med dig. Det är bara det att det inte fungerar om jag och klyban skall diskutera. Det blir helt meningslöst. Och nej- jag är inte det minsta helig. Jag har som nämnt 1000 000 000 fel och brister, men jag hoppas ändå att jag kan få säga något.
Det är för jag utmanar din moral att inte till vara den enda som får det spricka för dig.
Eller som du försökte i sidodiskussionen få att kött inte skulle vara en ÖVERLÄGSEN näringskälla, fast än det finns inget som ens kommer nära kött som näringskälla.
Eller hur du satt din hobby på en så hög piedestal att du anser att din moral är överlägens alla andras och det verkligen "kristliga" och trycka ned och skambelägga de som inte delar din moral.
-
OM abortmotståndarna skulle få sin våta dröm förverkligad och kvinnor ska TVINGAS föda barn till adoptions-industrin så händer genast det självklara att ?svart-kliniker? dyker upp överallt. Det är inte 30-talet längre! Det är ju förbjudet att köpa sex också och det funkar ju sisådär!!
-
Konstigt att det är just män som är emot abort. Men jag såg en kvinna som var emot abort, så det finns: www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jb7LBm/kvinnor-som-gor-abort-ar-mordare
-
Orden "abortmotståndare" eller "abortanhängare" är egentligen för förenklade. Exakt vad är en "abortmotståndare"?Anonym (Mamma) skrev 2024-12-01 15:03:42 följande:
OM abortmotståndarna skulle få sin våta dröm förverkligad och kvinnor ska TVINGAS föda barn till adoptions-industrin så händer genast det självklara att ?svart-kliniker? dyker upp överallt. Det är inte 30-talet längre! Det är ju förbjudet att köpa sex också och det funkar ju sisådär!!
-
Det har inget med kön att göra. Bland mina elever har snarare de absolut mest uttalat abortkritiska varit kvinnor.Anonym (hej) skrev 2024-12-01 15:09:38 följande:
Konstigt att det är just män som är emot abort. Men jag såg en kvinna som var emot abort, så det finns: www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jb7LBm/kvinnor-som-gor-abort-ar-mordare
-
Rent allmänt i tråden, En del tycker att det är fel och högmodigt att vara abortkritisk ut ett rent etiskt perspektiv.
Jag har frågat några i tråden några frågor - och jag skriver dem nu även allmänt i tråden:
Som en jämförelse: Är det i så fall OCKSÅ för högmodigt och skambeläggande mot framför allt män som väljer att bära vapen (då det är framför allt män som ges sådana militära tjänster som innefattar vapen) att säga att det är FEL att BÄRA VAPEN/ göra värnplikt med vapen/ lära sig döda osv.´??
(Själv tycker jag det - och av exakt samma skäl som jag är på en abortkritisk linje. För min del är det två frågor som hänger ihop synnerligen starkt. Jag stöder en fullt pacifistisk linje där ingen dödlig blodsutgjutelse är i linje med den. Det är mitt skäl att tänka abortkritiskt och förespråka sådana individuella värderingar att man väljer att ansöka om vapenfri tjänst om man mönstrar.)
-
Dessa abortmotståndare är helt ointresserade om dessa barn på alla sätt och vis och efter de är ute ur mamman.Anonym (Mamma) skrev 2024-12-01 15:03:42 följande:
Undrar hur de får den hybrisen och vilja bestämma över andra kvinnor val.Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-02 11:31:39 följande:Det har inget med kön att göra. Bland mina elever har snarare de absolut mest uttalat abortkritiska varit kvinnor.Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-02 11:41:18 följande:Rent allmänt i tråden, En del tycker att det är fel och högmodigt att vara abortkritisk ut ett rent etiskt perspektiv.
Jag har frågat några i tråden några frågor - och jag skriver dem nu även allmänt i tråden:
Som en jämförelse: Är det i så fall OCKSÅ för högmodigt och skambeläggande mot framför allt män som väljer att bära vapen (då det är framför allt män som ges sådana militära tjänster som innefattar vapen) att säga att det är FEL att BÄRA VAPEN/ göra värnplikt med vapen/ lära sig döda osv.´??
(Själv tycker jag det - och av exakt samma skäl som jag är på en abortkritisk linje. För min del är det två frågor som hänger ihop synnerligen starkt. Jag stöder en fullt pacifistisk linje där ingen dödlig blodsutgjutelse är i linje med den. Det är mitt skäl att tänka abortkritiskt och förespråka sådana individuella värderingar att man väljer att ansöka om vapenfri tjänst om man mönstrar.)
Börja prata om annat är till ingen hjälp för dig, dock berättar det att du insett det är fel i ditt argument och inbillar dig vapen ska vara till din hjälp i en helt annan fråga.
Ledsen, det är ingen hjälp alls, utan bara berättar du flyr från faktumet att du skambelägger för påverka andras val och ett val du inte ens har med att göra.
-
USA, det finns statistikAnonym (hej) skrev 2024-12-01 15:09:38 följande:
news.gallup.com/poll/245618/abortion-trends-gender.aspx