• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (hen)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-12 11:42:01 följande:
    För min del menar jag att det  finns andra skäl att vara abortkritisk. För min del handlar det om att inte döda, inte idka blodsutgjutelse. Av exakt det skälet valde jag att söka vapenfri placering (då jag är så gammal att jag var med på den tiden när det var allmän värnplikt- inte bara i teorin utan i praktiken). Jag är kritisk mot att bära vapen/ lära sig döda med vapen precis som jag är kritisk mot aborter.
    Du äter bara växter som du upplever att du inte "mördar"? Eller handlar det om att du anser att "människan" står över annat liv?
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-12-11 12:51:29 följande:
    En abort pågrund av en fosterskada är annorlunda jämfört med andra orsaker 
    Hej, ja precis min poäng ,att det finns vissa(väldigt få för mig) orsaker då abort är "tvunget" o ske eller bör ske.. Eller, förstog ej kommentar? Förstog inte om du håller med eller ej.. ja i mitt fall var mitt barn allvarligt sjukt.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-11 12:45:12 följande:
    Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?Hej, jag är också starkt emot abort. Sa sedan liten att jag skulle aldrig utföra en när jag blir gravid en dag. Har nog till stor del o göra med min religiösa tro. Jag  blev tyvärr motvilligt ändå tvungen att utföra en abort(gått mer än 3mån) pga fosterskada. Barnet var allvarligt sjuk. Det krossade ihjäl mig och jag förstår inte hur kvinnor kan göra abort så "lätt". Jag håller med dig helt o hållet förutom att det kan finnas fler få specifika skäl till o behöva göra en, samt som i mitt fall. 

Om man går in på det mer nu då, så finns enligt mig absolut inga skäl o göra abort, för det finns inga skäl o bli gravid ens om man inte vill(läs:förutom vissa nämnda fall). Kvinnorna som nämner"det är min kropp mitt egna val"osvsov ja, självklart. Dock tvinga ingen dig o bli gravid. Alla vet hur en graviditet blir till, varför inte skydda sig ordentligt från början, o slippa bli gravid o behöva göra en abort då? Har alltid sagt att blir man gravid så är det för att man vill, o vill man inte så blir man inte. Som jag och många andra- skydda mig när jag ej ville bli gravid, skydda mig ej när jag ville. Jag absolut hatar att en del kvinnor tar abort som "previntivmedel" typ,"jaha blir jag gravid så skitsamma,kan ju göra abort". Eller kommer med ursäkter om att åå fan blev gravid men just nu passar det inte in i mitt liv -jaha? Skydda du dig då eftersom det inte passar in i ditt liv just nu?". O så har dem ej gjort det. 

Det är fan en stor grej för många o bli gravida, vissa kämpar så mycket i flera år tillome med en graviditet. Andra lyckas aldrig bli gravida. Medans andra gör aborter för skojs skull. Sjukt.
    Nåja, det är nog ingen som gör abort för skojs skull. 
  • klyban
    Anonym (Signe) skrev 2024-12-13 11:33:39 följande:

Detta är en del i att smutskasta kvinnan som väljer abort, även om fallet där var nödvändigt.
    SÅ används det som ett exempel att berätta att det bara finns dessa nödvändiga aborterna och där rädda mammans liv är en sak.

För sen är det lite som om, jaha, du ska göra abort med ditt liv inte är i fara och dessa nedvärderingar som följer den som inte har detta.

Dock det komiska är att det finns de som inte vill ens när mammans liv är i fara att den kvinnan ska få göra abort.
    Inte en sak i Sverige i vad jag vet upp tills nu, men i USA så finns såna tankar att man inte ska få göra abort i 8-9månaden och om det räddar mammans liv och fostret inte ens livsdugligt längre.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (hen) skrev 2024-12-12 15:28:44 följande:
    Du äter bara växter som du upplever att du inte "mördar"? Eller handlar det om att du anser att "människan" står över annat liv?
    Jag är vegan. I den anglosaxiska världen finns de som är "vegan and pro life". Jag är det med, även om det ännu inte har nått Sverige än,  men där finns idag detta begrepp "v & p l" där djurrättsfolk ofta är båda vänster och relativt så "abortpositiva".
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-13 12:41:45 följande:
    Jag är vegan. I den anglosaxiska världen finns de som är "vegan and pro life". Jag är det med, även om det ännu inte har nått Sverige än,  men där finns idag detta begrepp "v & p l" där djurrättsfolk ofta är båda vänster och relativt så "abortpositiva".
    Rättelse av svenskafel/förtydligande i svaret till "Hen"-Alltså i SVERIGE är djurrättsfolk ofta vänster + relativt abortpositiva - men i den engelskspråkiga världen finns alltså begreppet "vegan and pro life" (även om också där finns djurrättsfolk som är relativt abortpositiva så till sägandes).
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-13 12:41:45 följande:

Jaha?
    Är det därför det är okey att smutskasta och trycka ned dom som inte har din "överlägsna" moral?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Signe) skrev 2024-12-13 11:33:39 följande:
    Hej, det var en "överdriven" uttryck då vissa tar abort som något så lätt o göra/inte är av större betydelse. Jag är somsagt emot abort, kommer skälvklart finna skäl i att dem som gör en abort, speciellt flera gånger, då gör det för skojs skull. Anser det helt fel.
  • Anonym (Laura)
    molly50 skrev 2024-12-11 13:14:44 följande:
    Jag håller med dig om att abort inte ska användas som en preventivmetod.
    Men alla kvinnor gör inte abort så lätt som du tycks tro.
    Många gånger är det också männen som,mer eller mindre,pressar kvinnan att göra abort.
    Och när det gäller skydd så finns det inga skydd som är 100 % säkra.
    Så det enda säkra sättet att skydda sig från att bli gravid är genom att avstå penetrerande,vaginalt sex.
    Och för många så är nog det inte ett tänkbart alternativ.

Jag undrar också hur du tänker att man ska göra med ett barn man tvingats att behålla,men inte kan ta hand om?
    Att adoptera bort ett barn är inte så enkelt som man kan tro.
    Och vad för slags liv får ett barn som föds oönskat av en eller båda föräldrarna?
    Och att genomgå en graviditet och förlossning med allt vad det kan innebära med komplikationer osv är kanske inte vad man önskar göra om man inte vill ha barn.
    Hej, finner inga ursäkter i abort(förutom vissa fall som jag sa). Åter igen, anser att vill man bli gravid, så blir man det. Vill man ej, så blir man helt enkelt inte det.

Ja,alla preventivmedel är inte 100% säkra. Men går att undvika bli gravid nästan 100% också om man vill. Ex, finns ju massa preventivmedel o välja mellan, så välj det preventivmedel som är 99% säker. Är man så jätterädd o bli gravid/verkligen inte vill bli gravid varför välja då en preventivmedel med så låg skydd? Ta då det säkraste liksom. Man kan hålla koll på sin ägglossning, vara extra skyddad under dessa perioder osv..

Annan ex, varför skippa kondom för att det är "mindre skönt"(för man,eller kvinna då) och chansar utan? Anser dedär nåt så dumt, fan räkna med att du kanske blir gravid då liksom. Det är sånna fall jag blir frustrerad över. Vet inte huuur många gånger jag hört av tjejer åå vi hade ej kondom, eller han/hon ville inte ha så vi fick skippa det bara men aja. -jaha? Då tar man ju medvetet chansen o bli gravid, men gör en abort sen när man blir gravid för man ville inte bli gravid. Asså va? Går inte ihop för mig. Skippa sexet isåfall o köp skydd först kanske. Eller nåt.
    Tror abort skulle minska oooerhört mycket om man faktiskt undvek graviditet påriktigt och vart mer emot o behöva göra en abort.

Och ändå ja, jag håller med, hur säker man än försöker vara så kan man bli gravid ändå i vissa fall konstigt nog rå. Man är väl väldigt fertil då. Jag är ju emot abort så jag kommer ju självklart skydda det, så i det fallet känner jag att föräldrarna till det oönskade barnet borde vara jävligt glada o hämta en sån fin mirakel till jorden och lyckos dem som det gick så lätt för när andra får kämpa så mycket.
  • Anonym (hej)

Ett förslag är att man har analsex istället för vaginalt samlag. Då riskerar man inte att bli gravid mot sin vilja.

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?