• Anonym (Jocke335)

Ok att shamea korta men inte överviktiga

Pratade med min tjejkompis igår. Hon gillar långa män. Inga konstigheter där för mig. Jag låter alla ha sina preferenser och shamear ingen för dem. Jag är själv runt 190 cm.
    Det hon sa gnagde lite i min dock ?man vill ju inte datea någon dvärg under 185?. Samma tjej har tidigare varit väldigt hård mot killar som har någon som helst preferens kring kvinnors vikt.

När jag tänker på det så har nästan alla mina kvinnliga bekanta utryckt hur viktig mannens längd är för hans attraktionskraft fast på olika sätt.Nu har jag aldrig gjort eller tyckt detta men hur hade det flugit om jag hade utryckt mig såhär om kvinnor; ?man vill ju inte dejta något fetto över 65kg?

Hur kan kvinnor inte förstå vilken dubbelmoral de har här?

• Svar på tråden Ok att shamea korta men inte överviktiga
  • Anonym (c:a 40 års kroppspositivism)

Det är inte fullt logiskt utan ett resultat av decenniers arbete för att förändra normer. Redan sedan 1980-talet har överviktiga kvinnor propagerat för kroppspositivism, acceptans, mulliga modeller och att män som inte gillar stora kvinnor är dåliga på olika sätt.

Så det är kanske 40år av "klagar du på det här är du en dålig människa"

Korta män har inte gjort något alls för att ändra synen på dem. 40 års väldigt flitigt propagerande ger en helt annan effekt än...inget alls. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 09:19:58 följande:

Kallar man under 185 för dvärg så är man ju knäpp.
    Min 184 cm långa man ser jag då rakt inte som en dvärg, snarare tvärtom och då är jag relativt lång själv med mina 174.

Jag skulle inte dejta eller vara ihop med en man som är kortare än jag, inte heller en man som har en stor kalaskula och dubbelhaka.
    Lite mjuk kropp går finfint, faktiskt rätt mysigt istället för ett hårt muskelberg att kramas med.

Din kompis är som sagt knäpp och talar mot sig själv och sitt bättre vetande. Har du inte sagt det så är det på tiden att du gör det.

Alla har sina preferenser och de har man rätt till. Oavsett vilka de är. Men man kanske ska hålla käften om sin egen dubbelmoral.

Jag är kvinna och ser, som du märker, det orimliga i ditt exempel. Så du ska nog inte generalisera som du gör i din ts. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 09:19:58 följande:

Pratade med min tjejkompis igår. Hon gillar långa män. Inga konstigheter där för mig. Jag låter alla ha sina preferenser och shamear ingen för dem. Jag är själv runt 190 cm.
    Det hon sa gnagde lite i min dock ?man vill ju inte datea någon dvärg under 185?. Samma tjej har tidigare varit väldigt hård mot killar som har någon som helst preferens kring kvinnors vikt.

När jag tänker på det så har nästan alla mina kvinnliga bekanta utryckt hur viktig mannens längd är för hans attraktionskraft fast på olika sätt.Nu har jag aldrig gjort eller tyckt detta men hur hade det flugit om jag hade utryckt mig såhär om kvinnor; ?man vill ju inte dejta något fetto över 65kg?

Med anekdoter så kan man bevisa vad som helst.
    Jag kan med hjälp av en anekdot bevisa att det finns liv på månen.

Din tjejkompis är just en, EN, individ, inte "kvinnor i grupp".  Inse detta.

Jag tycker det är lika fel att shamea någons längd, lika lite som det är att shamea någons övervikt.

Över huvud taget tycker jag det är patetiskt att shamea alls, oavsett vad det handlar om. Varför skall man ägna sig åt sådan patetiska handlingar alls för?

Sedan så säger det ju i praktiken knappast något med "fetto över 65kg", då man har ju inte personens längd.  65kg på en person som är c;a 175cm lång är ju knappast ett fetto, utan helt normalviktig. Medan en person på 150cm med 65kg, är ju överviktig.
    Så din exemplifiering med att säga "man vill ju inte dejta något fetto över 65kg" faller ju platt på eget grepp.. Vi alla är individer och har våra preferensramar.. Dock så blir det fel när individer försöker få sina egna preferensramar till gälla alla..

Fast mest av allt, det är, (enligt min bok), bara WT människor som håller på med  att shaema andra oavsett vad det handlar om, typ vikt, längd, utseende etc.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-10-05 10:03:45 följande:
    Kallar man under 185 för dvärg så är man ju knäpp.
    Fast nu var det ju inte gränsen för dvärg som var frågan, utan om det var ok att uttrycka sig illa om korta när det inte är ok att göra det om överviktiga.

TS! Jag är kvinna och ser definitivt dubbelmoralen här - skitkonstigt uttalande av din kompis. Att hon föredrar långa män är så klart upptill henne, men just att uttrycka sig på det sätt hon gjorde är ju bara äckligt - och, som sagt, tecken på störd dubbelmoral.
  • Anonym (Meh)
    EnAnonumius skrev 2024-10-05 10:16:39 följande:
    Sedan så säger det ju i praktiken knappast något med "fetto över 65kg", då man har ju inte personens längd.  65kg på en person som är c;a 175cm lång är ju knappast ett fetto, utan helt normalviktig. Medan en person på 150cm med 65kg, är ju överviktig.
    Så din exemplifiering med att säga "man vill ju inte dejta något fetto över 65kg" faller ju platt på eget grepp.. 
    Fast du fattar säkert vad ts menade ändå - hur skulle det tas om han uttryckte sig på samma nedlåtande sätt om en överviktig kvinna. Byt ut "65kg" mot "över bmi 25" så har du löst problemet.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Meh) skrev 2024-10-05 10:18:21 följande:
    Fast nu var det ju inte gränsen för dvärg som var frågan, utan om det var ok att uttrycka sig illa om korta när det inte är ok att göra det om överviktiga.

TS! Jag är kvinna och ser definitivt dubbelmoralen här - skitkonstigt uttalande av din kompis. Att hon föredrar långa män är så klart upptill henne, men just att uttrycka sig på det sätt hon gjorde är ju bara äckligt - och, som sagt, tecken på störd dubbelmoral.
    Det bevisar att tjejen är blåst som var hela poängen med den kommentaren.
  • Tukt

Håller med "Enanomunus", eller hur det nu stavas. Att "shamea"kvinnor utifrån en påstådd upplevelse är inget annat än misogynt.
    Diskutera gärna fenomenet. Men använd inte en enda upplevelse som "bevis".

• Anonym (rätt saker mot varandra)

Varför ska man ställa just mäns längd mot kvinnors övervikt?
    Varför inte ställa problem korta män mot långa kvinnor, kort män har ofta komplex och får säkert höra det men långa kvinnor över 180 får också ofta kommenterar
    så det känns ju mer logiskt att jämföra det.
    Det finns kvinnor som inte vill ha korta män precis som det finns män som inte vill ha kvinnor som är längre än dom. Många långa kvinnor har komplex, en kvinna jag kände tom kutade lite med ryggen för att inte så lång ut. 
    Många bär skor utan klack osv.

Ska man jämför övervikt ska man ju då jämföra övervikt hos män och kvinnor,
    är det t ex mer accepterat att män har lite mage än kvinnor?
    Varför är det inte lika accepterat att kvinnor har övervikt?
    Män dissar överviktiga kvinnor mer än kvinnor dissar överviktiga män, män
    som har lite mage kan tom ha pondus.
    Men nu menar jag lite till medelövervikt, stor övervikt och fetma där blir mer det lika i bemötandet

Överviktiga mobbas ju långt mer än kort och långa personer.
    Men man kan också ta upp undervikt, många män som är väldigt smala och 
    taniga får ju också höra det och en del kvinnor vill inte ha en man som är smalare och tanigare än dom själva. En del män vill inte ha kvinnor som är större än dom.
    Men även många väldigt  taniga och smala kvinnor får ju höra kommentarer att dom inte ser friska ut osv. 

Korta män är ju inte mer utsatta än långa kvinnor, smala och taniga män och kvinnor men framför allt så är ju överviktiga dom som får mest kommentarer och mobbas mest i samhället.

Sen tycker jag att din kvinnliga vän ts uttrycker sig bedrövligt men det är hon, inte kvinnor som grupp även fast du säkert uppmärksammar saker som kvinnor säger om just längd, det gör man ju när man själv är i något. Du kan inte generalisera på det viset om kvinnor. 
    Men om du nu ska ta upp korta män och överviktiga kvinnor hoppas jag att du förstår att många män säger kommentarer om överviktiga kvinnor, inte säger man då att män som grupp har dubbelmoral? utan det är ju vissa män.

Alla får naturligtvis ha sina preferensers om hur sin partner ska vara även om man ofta faller för någon som inte alls ser ut som man tänkt.
    Däremot ska man inte kommentera andras kroppar oombett hur som helst och 
    absolut inte mobba någon för deras utseende. 

• Anonym (Jocke335)
    EnAnonumius skrev 2024-10-05 10:16:39 följande:
    Med anekdoter så kan man bevisa vad som helst.
    Jag kan med hjälp av en anekdot bevisa att det finns liv på månen.

Din tjejkompis är just en, EN, individ, inte "kvinnor i grupp".  Inse detta.

Jag tycker det är lika fel att shamea någons längd, lika lite som det är att shamea någons övervikt.

Över huvud taget tycker jag det är patetiskt att shamea alls, oavsett vad det handlar om. Varför skall man ägna sig åt sådan patetiska handlingar alls för?

Så din exemplifiering med att säga "man vill ju inte dejta något fetto över 65kg" faller ju platt på eget grepp.. Vi alla är individer och har våra preferensramar.. Dock så blir det fel när individer försöker få sina egna preferensramar till gälla alla..

Fast mest av allt, det är, (enligt min bok), bara WT människor som håller på med  att shaema andra oavsett vad det handlar om, typ vikt, längd, utseende etc.
    Den fantastiska ironin att du skriver wt-månniskor. Du är mao en wt-människa per automatik med din egen logik
  • Anonym (Jocke335)
    Tukt skrev 2024-10-05 10:44:15 följande:

Håller med "Enanomunus", eller hur det nu stavas. Att "shamea"kvinnor utifrån en påstådd upplevelse är inget annat än misogynt.
    Diskutera gärna fenomenet. Men använd inte en enda upplevelse som "bevis".

att kvinnor som grupp otroligt starkt föredrar långa män är väletablerat i all forskning. Så knappast något jag kommit på genom en enstaka upplevelse

Svar på tråden Ok att shamea korta men inte överviktiga