• Anonym (Jocke335)

Ok att shamea korta men inte överviktiga

Pratade med min tjejkompis igår. Hon gillar långa män. Inga konstigheter där för mig. Jag låter alla ha sina preferenser och shamear ingen för dem. Jag är själv runt 190 cm.
    Det hon sa gnagde lite i min dock ?man vill ju inte datea någon dvärg under 185?. Samma tjej har tidigare varit väldigt hård mot killar som har någon som helst preferens kring kvinnors vikt.

När jag tänker på det så har nästan alla mina kvinnliga bekanta utryckt hur viktig mannens längd är för hans attraktionskraft fast på olika sätt.Nu har jag aldrig gjort eller tyckt detta men hur hade det flugit om jag hade utryckt mig såhär om kvinnor; ?man vill ju inte dejta något fetto över 65kg?

Hur kan kvinnor inte förstå vilken dubbelmoral de har här?

• Svar på tråden Ok att shamea korta men inte överviktiga
  • Anonym (rätt saker mot varandra)
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 16:11:17 följande:
    Det var precis lika ytligt när jag var ung på 90-talet. De långa killarna var extremt mkt mer populära än de korta bland damerna
    Anser du att män har det svårare att få en partner pga utseende än kvinnor?
    Det har väl alltid varit så att vissa utseenden attraherar fler människor?

Kvinnors utseende har väl alltid varit omdiskuterat och ska man generalisera som du gör har ju kvinnors utseende påverkat mäns val mer än kvinnors val av män pga utseende.

Du har rätt i att kvinnor oftare än män väljer partner pga av status och pengar mm och inte lika mycket går på utseende men män väljer ju oftare just kvinnor pga utseende och inte då status.
    Så det är ju oftare kvinnors utseende bedöms av män än kvinnor går på det när dom väljer partner.

Hur många inte rika äldre män har unga vackra kvinnor runt sig men äldre rika kvinnor har ju inte ofta unga snygga män runt sig om inte kvinnan själv är snygg.
    Likadant med äldre kända manliga skådespelare, musiker mm många är tillsammans med unga modeller, sällan kända äldre kvinnliga dito är det med yngre, vissa pumor finns men dom flesta är ju inte det.

Män som Trump, Boris Johnsson mm som är äldre och lite överviktiga har yngre snygga fruar och skulle kunna få andra unga kvinnor om dom ville. 
    Inte lika lätt för t ex Angela Merkel osv.

Men jag som bott i andra länder ser också att kvinnor väljer trygghet, en man med pengar ger trygghet och ekonomisk trygghet när man har familj.

En del äldre rika män får en trophy wife i en ung snygg kvinna, en att visa upp.
    När jag bodde i USA var det fortfarande många män som hade gett sina fruar stora diamant ringar vid frieriet, man visar sin status att man har råd att ge sin fru en stor diamant.

Så jag om man ska generalisera måste man ändå tänka att det just det och inte gäller alla så väljer kvinnor mer män med status och ekonomisk trygghet och män väljer oftare kvinnor efter utseende.

För jag utgår ifrån att du vet att många män kommenterar kvinnors utseende och dissar dom. 
    Eller tror du att män döms mer än kvinnor pga utseende?
  • Anonym (Jocke335)
    Anonym (Anni) skrev 2024-10-05 16:20:02 följande:
    Hur gammal är du om man får fråga?

var tonåring på 90-talet

• nihka
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 16:07:33 följande:

? For men, there was a curvilinear effect of height on reproductive success, with taller than average men producing both a larger number of ever born children and more surviving children?

https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2015.0211

En studie gjord på människor från norra delen av Nederländerna där man uttryckligen säger att längdutvecklingen där har stannat av överallt i Europa och USA.

Det står också att studien fann att korta kvinnor var mer fertila och att barn födda av långa kvinnor överlevde i högre utsträckning än barn födda av korta kvinnor.

Tror du verkligen att det var kvinnornas längd som var avgörande här?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Anni)
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 16:41:49 följande:

var tonåring på 90-talet

Ok, jag förstår.
    Jag var tonåring på 70- och 80-talet.
  • Anonym (Jocke335)
    Anonym (rätt saker mot varandra) skrev 2024-10-05 16:39:07 följande:
    Anser du att män har det svårare att få en partner pga utseende än kvinnor?
    Det har väl alltid varit så att vissa utseenden attraherar fler människor?

Kvinnors utseende har väl alltid varit omdiskuterat och ska man generalisera som du gör har ju kvinnors utseende påverkat mäns val mer än kvinnors val av män pga utseende.

Du har rätt i att kvinnor oftare än män väljer partner pga av status och pengar mm och inte lika mycket går på utseende men män väljer ju oftare just kvinnor pga utseende och inte då status.
    Så det är ju oftare kvinnors utseende bedöms av män än kvinnor går på det när dom väljer partner.

Hur många inte rika äldre män har unga vackra kvinnor runt sig men äldre rika kvinnor har ju inte ofta unga snygga män runt sig om inte kvinnan själv är snygg.
    Likadant med äldre kända manliga skådespelare, musiker mm många är tillsammans med unga modeller, sällan kända äldre kvinnliga dito är det med yngre, vissa pumor finns men dom flesta är ju inte det.

Män som Trump, Boris Johnsson mm som är äldre och lite överviktiga har yngre snygga fruar och skulle kunna få andra unga kvinnor om dom ville. 
    Inte lika lätt för t ex Angela Merkel osv.

Men jag som bott i andra länder ser också att kvinnor väljer trygghet, en man med pengar ger trygghet och ekonomisk trygghet när man har familj.

En del äldre rika män får en trophy wife i en ung snygg kvinna, en att visa upp.
    När jag bodde i USA var det fortfarande många män som hade gett sina fruar stora diamant ringar vid frieriet, man visar sin status att man har råd att ge sin fru en stor diamant.

Så jag om man ska generalisera måste man ändå tänka att det just det och inte gäller alla så väljer kvinnor mer män med status och ekonomisk trygghet och män väljer oftare kvinnor efter utseende.

För jag utgår ifrån att du vet att många män kommenterar kvinnors utseende och dissar dom. 
    Eller tror du att män döms mer än kvinnor pga utseende?

Jag tror att det döms precis lika mycket åt bägge hållen. Skillnaden är att kvinnor I det offentliga ?kommer undan? med mycket mer än vad män gör.

En man som säger att en kvinna på 180+ är ?okvinnlig? eller säger att det är oattraktivt med övervikt skulle sannolikt få betydligt mer skit än en kvinna som gör samma sak. 

Män är absolut mer fixerade vid utseendet än kvinnor. Kvinnor är fixerade vid pengar och status vilket männen helt struntar i.

Det är också tydligt för mig att män har mycket lättare att acceptera att det är såhär gruppen män fungerar. Har nästan aldrig träffat en man som ifrågasätter det eller känner sig träffad själv. Man blir inte automatiskt på ett visst sätt som individ bara för att gruppen man tillhör är det. 

Kvinnor däremot har mycket svårare med detta. Kvinnor har, enligt min erfarenhet, väldigt mycket oftare ?double standards? än män har som är betydligt mer konsekventa i sitt agerande. 

Jag har dejtat flera tjejer, och haft bekanta, som är väldigt fokuserade på jämlikhet och feminism tex. Men i slutändan tycker de ändå att mannen ska ta notan, mannen ska köpa den dyra ringen, mannen ska bära osv. Inget fel alls i att tycka det, men det blir märkligt om man ska försöka få det bästa av två världar

• Anonym (Maria)

Jag tycker inte att man uttrycker sig nedvärderande så att säga dvärg eller fetto är inte ok. Sen är det OK att ha preferenser.

• Anonym (rätt saker mot varandra)
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 16:57:24 följande:

Jag tror att det döms precis lika mycket åt bägge hållen. Skillnaden är att kvinnor I det offentliga ?kommer undan? med mycket mer än vad män gör.

En man som säger att en kvinna på 180+ är ?okvinnlig? eller säger att det är oattraktivt med övervikt skulle sannolikt få betydligt mer skit än en kvinna som gör samma sak. 

Män är absolut mer fixerade vid utseendet än kvinnor. Kvinnor är fixerade vid pengar och status vilket männen helt struntar i.

Det är också tydligt för mig att män har mycket lättare att acceptera att det är såhär gruppen män fungerar. Har nästan aldrig träffat en man som ifrågasätter det eller känner sig träffad själv. Man blir inte automatiskt på ett visst sätt som individ bara för att gruppen man tillhör är det. 

Kvinnor däremot har mycket svårare med detta. Kvinnor har, enligt min erfarenhet, väldigt mycket oftare ?double standards? än män har som är betydligt mer konsekventa i sitt agerande. 

Jag har dejtat flera tjejer, och haft bekanta, som är väldigt fokuserade på jämlikhet och feminism tex. Men i slutändan tycker de ändå att mannen ska ta notan, mannen ska köpa den dyra ringen, mannen ska bära osv. Inget fel alls i att tycka det, men det blir märkligt om man ska försöka få det bästa av två världar

ok så upplever inte jag att det är!
    Vad som är ok att säga om andra beror mer på just vad det är man kommenterar om! 
    Tex vikt det anses lika illa vilka det än är som får höra det. 
    Det är inte mer ok för kvinnor att mobba män som är överviktiga som för män att mobba överviktiga kvinnor. 
    Just vikt är något som båda könen får ta kritik för och ifrån bägge könen och just överviktiga känner ju sig ofta mobbade, kanske just för att det då ofta handlar även om att folk klagar på deras karaktär.
    Men jag kan hålla med om det inte anses lika fult att kommentera någons längd vare sig den är kort eller lång som det är att kritisera någons vikt. 

Jag upplever också bland folk jag känner att kvinnor fått ta emot så många fler kommentarer om sitt utseende än män har fått göra.
    Många män jag känner har inte fått så många kommenterar om sitt utseende medans så gott som alla kvinnor har fått det.

Med det sagt tycker inte jag att det är värre för kvinnor bara att fler kvinnor än män får kommentarer men för individen vare sig det är en kvinna eller man kan kommentarer såra enormt mycket så det är ingen tävling om vilket kön det är mest synd om utan om individerna som får kommentarerna och det är inte ok att säga vad som helst oombett till andra vare sig det är en kvinna eller man.
  • Anonym (Troligtvis)
    nihka skrev 2024-10-05 13:12:58 följande:
    Pga kosten

Det är de inte.

Ja, det är många faktorer som samverkar.
    Det är även kost och hälsa. Men längd har alltid varit en attraktiv egenskap hos män. Långa män är även mer framgångsrika generellt sett, vilket även det ses som en attraktiv egenskap.

Att det dessutom finns statistik på att korta män oftare är barnlösa och singlar säger även det något.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 09:19:58 följande:
    Ok att shamea korta men inte överviktiga

Pratade med min tjejkompis igår. Hon gillar långa män. Inga konstigheter där för mig. Jag låter alla ha sina preferenser och shamear ingen för dem. Jag är själv runt 190 cm.
    Det hon sa gnagde lite i min dock ?man vill ju inte datea någon dvärg under 185?. Samma tjej har tidigare varit väldigt hård mot killar som har någon som helst preferens kring kvinnors vikt.

När jag tänker på det så har nästan alla mina kvinnliga bekanta utryckt hur viktig mannens längd är för hans attraktionskraft fast på olika sätt.Nu har jag aldrig gjort eller tyckt detta men hur hade det flugit om jag hade utryckt mig såhär om kvinnor; ?man vill ju inte dejta något fetto över 65kg?

Hur kan kvinnor inte förstå vilken dubbelmoral de har här?

har du frågat din tjejkompis?
  • nihka
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 16:09:35 följande:

Jo jag har precis presenterat en väldigt genomgående studie.

Du däremot babblar däremot på utefter vad du känner. Eller varför postar du inga källor som styrker dina påståenden?

Vad bra. En grupp nordholländare vars längd och tillväxtmönster avviker från resten av Europa och USA får representera hela den mänskliga rasen.

Du tycker inte att du drar lite för långtgående slutsatser av din googleartikel?

Vad är en "genomgående" studie?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Ok att shamea korta men inte överviktiga