• Anonym (Jocke335)

Ok att shamea korta men inte överviktiga

Pratade med min tjejkompis igår. Hon gillar långa män. Inga konstigheter där för mig. Jag låter alla ha sina preferenser och shamear ingen för dem. Jag är själv runt 190 cm.
    Det hon sa gnagde lite i min dock ?man vill ju inte datea någon dvärg under 185?. Samma tjej har tidigare varit väldigt hård mot killar som har någon som helst preferens kring kvinnors vikt.

När jag tänker på det så har nästan alla mina kvinnliga bekanta utryckt hur viktig mannens längd är för hans attraktionskraft fast på olika sätt.Nu har jag aldrig gjort eller tyckt detta men hur hade det flugit om jag hade utryckt mig såhär om kvinnor; ?man vill ju inte dejta något fetto över 65kg?

Hur kan kvinnor inte förstå vilken dubbelmoral de har här?

• Svar på tråden Ok att shamea korta men inte överviktiga
  • Xenia
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 19:18:00 följande:

det gjorde jag. Hon tycker vikt är en mycket mer ?känslig? fråga.

Usel (bort)förklaring. Det är väl värre att skamma någon för något de inte kan rå för, som längden. Men fel att öht skamma någon för hens utseende.

Dessutom dålig stil att kalla någon för "dvärg". Hon kunde ha sagt "jag vill inte ha någon man som är kortare än 185 cm", varför måste hon håna de som ör kortare?

Det är dessutom inte politiskt korrekt att använda ordet "dvärg" längre om man inte talar om "Snövit och de sju dvärgarna". Det heter kortvuxen numera.
  • Anonym (Rob)
    Xenia skrev 2024-10-05 19:25:46 följande:
    Inte alla. Jag är kort och skulle inte vilja ha en lång räkel. Det räcker att han är något längre än mig.

Vet inte om korta kvinnor vill ha långa barn och därför en lång man att göra barn med. Och vill inte de långa männen ha långa kvinnor?

Men både jag och min man är korta, vår dotter blev ändå 170 cm lång, det räcker.

Eller förväntas alla, både män och kvinnor vara minst 185 cm långa och männen gärna 195 cm? Låter miljöovänligt om alla bara blir längre och tar allt mer plats. 
    Det kan låta märkligt i dagens samhälle. Men kvinnor söker främst en lång man för beskydd. De är nu om man ska lita på vad kvinnor säger...

"Många tjejer som intervjuades om varför de lutar mer åt längre män säger att långa killar får dem att känna sig trygga. De har bilden av att kunna skydda en kvinna, för att skydda henne och hennes familj. De verkar starkare."

navaslab.com/sv/blogs/news/do-girls-like-tall-guys
  • nihka
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-05 18:41:41 följande:
    Hälsa känns lite motsägelsefullt.  Då korta människor lever längre.

"Several studies over the years have shown that shorter people tend to live a little longer than taller people and have fewer long-term diseases as they age. Scientists are still studying the reasons behind this, but some areas they?re looking into include the amount of damage to cells over time, the levels of some hormones, and the size of some organs, like the brain, liver, and kidneys."

www.webmd.com/a-to-z-guides/ss/slideshow-height-affects-health
    Enligt din populärvetenskspliga studie lever kortare personer längre men längre personer löper mindre risk att få diabetes, så ta det där med längd och livslängd med en nypa salt.

Att kortare européer lever längre har sannolikt att göra mer med att nordeuropéer är längre än människor runt Medelhavet och att sydeuropéer äter sk medelhavskost och mycket olivolja. Så kost igen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-05 19:32:53 följande:
    Det kan låta märkligt i dagens samhälle. Men kvinnor söker främst en lång man för beskydd. De är nu om man ska lita på vad kvinnor säger...

"Många tjejer som intervjuades om varför de lutar mer åt längre män säger att långa killar får dem att känna sig trygga. De har bilden av att kunna skydda en kvinna, för att skydda henne och hennes familj. De verkar starkare."

navaslab.com/sv/blogs/news/do-girls-like-tall-guys
    Om du vill luta dig mot vetenskapen får du söka dina kälkor på annat håll än bloggar och tiktok.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Rob)
    nihka skrev 2024-10-05 19:34:21 följande:
    Enligt din populärvetenskspliga studie lever kortare personer längre men längre personer löper mindre risk att få diabetes, så ta det där med längd och livslängd med en nypa salt.

Att kortare européer lever längre har sannolikt att göra mer med att nordeuropéer är längre än människor runt Medelhavet och att sydeuropéer äter sk medelhavskost och mycket olivolja. Så kost igen.
    Det man kan göra för att förlänga livslängden är att dra ner på kalorier. Men det är väl ingen nyhet övervikt inte är bra.

omni.se/storleken-har-betydelse-korta-personer-lever-langre/a/wex62M

"en studie från 2017 undersökte forskare livslängden hos 3? 901 amerikanska basketspelare som var aktiva mellan 1946 och 2010. Spelarna som tillhörde de längsta fem procenten dog yngre än de kortaste fem procenten i alla åldersgrupper förutom en. Totalt sett hade också de kortaste spelarna längst liv och de längsta spelarna kortast liv.
    En amerikansk studie från året innan, med över 30? 000 personer, nådde en liknande slutsats. För varje extra inch (2,54 centimeter) ökade risken att dö med 2,2 procent för män och 2,5 procent för kvinnor. Risken att dö i cancer var ännu tydligare hos de längre personerna.
    Hälsosajten skriver att en teori är att kortare personer behöver färre kalorier ? och forskning har visat att ett lägre kaloriintag kan vara positivt för livslängden."
  • Anonym (B)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-05 19:05:40 följande:
    Antar att du syftar på mig ?   
    Näe, jag dejtar inte tjockisar.   
    Jag ifrågasätter inte. Jag bara konstaterar att korta män ofta blir bortvald.   
    Det jag ifrågasätter är varför det är mer okej att ställa längdkrav än viktkrav.  Längden kan du aldrig påverka medan vikten kan du påverka.
    Jag tycker dubbelmoralen är helt sjuk.
    Det är jättevanligt att män uppvisar en sån dubbelmoral, filtrera bort det faktumet är också en slags dubbelmoral.
  • Anonym (Rob)
    nihka skrev 2024-10-05 19:38:05 följande:
    Om du vill luta dig mot vetenskapen får du söka dina kälkor på annat håll än bloggar och tiktok.
    Why Do Women Like Tall Men?

Contrary to popular belief, there is no real biological reason for this. It?s mostly a social and psychological thing.

Taller men tend to be seen as more masculine and protective. Some women also tend to like the idea of feeling more delicate than their partners.

From a dominance perspective, women may see taller men as more powerful in their unconscious brains. After all, they can?t help but look up to a taller man. Evolutionary psychology also suggests that taller men indicate better health and intellect.

www.knowledgeformen.com/do-women-prefer-tall-men/

• Anonym (Troligtvis)
    nihka skrev 2024-10-05 18:23:31 följande:

Varför blir vi längre?

Översta raden: Människans längd påverkas delvis av genetik, men ännu mer av miljö, det vill säga kost och hälsa.

Din strävan efter att ha rätt gör att du har svårt att bolla saker på ett någorlunda trevligt sätt. Om du läst vidare så står det längre ner om det jag sa. Genetik är dessutom just arv där längden såklart spelar roll. Jag har varit tydlig med att det är flera faktorer som avgör och genetiken är en av dessa.

• Anonym (D)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-10-05 18:07:19 följande:

Pinsamt att du drar alla tjejer över en kam. Det är inte ok att shama någon oavsett kön eller utseende. Ingen har sagt att  det är ok att skamma killar för sin längd. Det är heller inte ok att skamma tjejer för klädesel, bröststorlek, eller annat heller. När du inte inser detta gör du ett väldigt patetiskt intryck.

Bästa och sannaste inlägget.
  • Anonym (Maria)
    Xenia skrev 2024-10-05 19:25:46 följande:
    Inte alla. Jag är kort och skulle inte vilja ha en lång räkel. Det räcker att han är något längre än mig.

Vet inte om korta kvinnor vill ha långa barn och därför en lång man att göra barn med. Och vill inte de långa männen ha långa kvinnor?

Men både jag och min man är korta, vår dotter blev ändå 170 cm lång, det räcker.

Eller förväntas alla, både män och kvinnor vara minst 185 cm långa och männen gärna 195 cm? Låter miljöovänligt om alla bara blir längre och tar allt mer plats. 
    Vad är räkel?
Svar på tråden Ok att shamea korta men inte överviktiga