Anonym (E) skrev 2024-10-05 13:42:40 följande:
Jag är kvinna och håller med dig.
Att utseende är känsligare för kvinnor handlar antagligen om att det var kvinnans främsta attraktionskraft förr när kvinnor var ekonomiskt beroende av män. Kvinnor döms fortfarande mycket hårdare för sitt utseende än män både av män och andra kvinnor.
Det är därför vissa kvinnor även idag kan uppleva negativa kommentarer om utseende som en attack på egenvärdet.
Skillnaden nu är att kvinnor inte längre bara är objekt utan subjekt med egen inkomst och självständighet vilket är super men nu kan en del kvinnor, som själva kanske inte är konventionellt snygga, ställa höga krav på mäns utseende, precis som män har gjort i alla tider.
Det är antagligen därför den här typen av hyckleri uppstår. Love is blind är ju ett program där man ofta ser det här fenomenet. Kvinnor kan nästan obemärkt beklaga sig över en mans längd medan den man som kommenterar en kvinnas vikt i programmet får utså massivt hat.
Nu börjar män känna en större osäkerhet kring utseendet och marknaden har hängt på och förstärker osäkerheten som man alltid har gjort med kvinnor. Idag har män börjat plastikoperera sig, köper hudprodukter och gymmar som aldrig förr.
Jag är född på 70-talet och har en son som är 20 år och är rätt chockad över hur utseendefixerade han och hans vänner är in i minsta detalj.
Sonen är 1.75 och upplever det som en katastrof. Han säger att han vill förlänga benen genom operation när han blir äldre och det gör ont att höra. Han har fått kommentarer om sin längd av flera tjejer och det är för jävligt. Han skulle aldrig kommentera en tjejs utseende negativt.
Han hade Tinder ett tag och fick direkt många likes, han ser bra ut och är vältränad men han hävdade att det var för att han inte hade skrivit ut sin längd så han träffade ingen av tjejerna.
Han är absolut ingen incel - han är inte oskuld, har en bra kvinnosyn och flera väninnor - men det här med längden tär på hans självförtroende.
Jag har svårt att förstå det. Jag har dejtat män med olika längd och sonens far är också 1.75. Sonen kan skämta om att det är mitt fel att han är så kort (som han ser det).
Jag tror att många tjejer inte förstår hur ont de här kommentarerna gör för en ung kille. Självklart kan man ha sina preferenser, vill man bara dejta män över en viss längd fine, men man behöver inte fälla kommentar som dvärg etc. som sonen har fått höra av tjejer.
Det är bland annat en kraftigt överviktig tjej i kompisgänget som har kommenterat sonen på det sättet och han skulle aldrig säga något om hennes vikt, inte för att hon är tjej utan för att han anser att man aldrig ska säga taskiga saker om andras utseende.
Han tror på fullt allvar att han aldrig kommer att kunna bilda familj eftersom tjejer inte vill ha ?korta? män. Jag tror inte att det är så men det är sorgligt att omgivningen, främst tjejer, har fått honom att tro det.
"
Att utseende är känsligare för kvinnor handlar antagligen om att det var kvinnans främsta attraktionskraft förr när kvinnor var ekonomiskt beroende av män."
När kvinnor fick sköta hem, matlagning, barn och djuren på gården, medan männen fick ansvara för ekonomi och tyngre fysiskt arbete?
"Skillnaden nu är att kvinnor inte längre bara är objekt utan subjekt med egen inkomst och självständighet vilket är super men nu kan en del kvinnor, som själva kanske inte är konventionellt snygga, ställa höga krav på mäns utseende, precis som män har gjort i alla tider."
Nu när män har lärt sej att sköta hem, matlagning, barn och fortfarande ställer lägre krav på kvinnors ekonomi medan kvinnor tjänar mer och mer, sminkar mer och mer och fortfarande ställer högre krav på männens ekonomi?
och tyngre fysiskt arbete