Inlägg från: Anonym (rätt saker mot varandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rätt saker mot varandra)

Ok att shamea korta men inte överviktiga

Varför ska man ställa just mäns längd mot kvinnors övervikt?
    Varför inte ställa problem korta män mot långa kvinnor, kort män har ofta komplex och får säkert höra det men långa kvinnor över 180 får också ofta kommenterar
    så det känns ju mer logiskt att jämföra det.
    Det finns kvinnor som inte vill ha korta män precis som det finns män som inte vill ha kvinnor som är längre än dom. Många långa kvinnor har komplex, en kvinna jag kände tom kutade lite med ryggen för att inte så lång ut. 
    Många bär skor utan klack osv.

Ska man jämför övervikt ska man ju då jämföra övervikt hos män och kvinnor,
    är det t ex mer accepterat att män har lite mage än kvinnor?
    Varför är det inte lika accepterat att kvinnor har övervikt?
    Män dissar överviktiga kvinnor mer än kvinnor dissar överviktiga män, män
    som har lite mage kan tom ha pondus.
    Men nu menar jag lite till medelövervikt, stor övervikt och fetma där blir mer det lika i bemötandet

Överviktiga mobbas ju långt mer än kort och långa personer.
    Men man kan också ta upp undervikt, många män som är väldigt smala och 
    taniga får ju också höra det och en del kvinnor vill inte ha en man som är smalare och tanigare än dom själva. En del män vill inte ha kvinnor som är större än dom.
    Men även många väldigt  taniga och smala kvinnor får ju höra kommentarer att dom inte ser friska ut osv. 

Korta män är ju inte mer utsatta än långa kvinnor, smala och taniga män och kvinnor men framför allt så är ju överviktiga dom som får mest kommentarer och mobbas mest i samhället.

Sen tycker jag att din kvinnliga vän ts uttrycker sig bedrövligt men det är hon, inte kvinnor som grupp även fast du säkert uppmärksammar saker som kvinnor säger om just längd, det gör man ju när man själv är i något. Du kan inte generalisera på det viset om kvinnor. 
    Men om du nu ska ta upp korta män och överviktiga kvinnor hoppas jag att du förstår att många män säger kommentarer om överviktiga kvinnor, inte säger man då att män som grupp har dubbelmoral? utan det är ju vissa män.

Alla får naturligtvis ha sina preferensers om hur sin partner ska vara även om man ofta faller för någon som inte alls ser ut som man tänkt.
    Däremot ska man inte kommentera andras kroppar oombett hur som helst och 
    absolut inte mobba någon för deras utseende. 

Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 11:20:22 följande:

att kvinnor som grupp otroligt starkt föredrar långa män är väletablerat i all forskning. Så knappast något jag kommit på genom en enstaka upplevelse

Men att föredra något är väl inte att Shemea någon?
    Menar du att du själv shemear alla du inte faller för?

Vill du bli ihop med en kvinna med övervikt ? (eftersom du jämför just med det)
    om du inte vill det menar du då att du shemear kvinnor med övervikt då?
    Menar du att alla män då som inte föredrar kvinnor med övervikt  utan smala kvinnor sheamar dom överviktiga?
    Menar du att kvinnor som föredrar långa män sheamar korta män?
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 16:11:17 följande:
    Det var precis lika ytligt när jag var ung på 90-talet. De långa killarna var extremt mkt mer populära än de korta bland damerna
    Anser du att män har det svårare att få en partner pga utseende än kvinnor?
    Det har väl alltid varit så att vissa utseenden attraherar fler människor?

Kvinnors utseende har väl alltid varit omdiskuterat och ska man generalisera som du gör har ju kvinnors utseende påverkat mäns val mer än kvinnors val av män pga utseende.

Du har rätt i att kvinnor oftare än män väljer partner pga av status och pengar mm och inte lika mycket går på utseende men män väljer ju oftare just kvinnor pga utseende och inte då status.
    Så det är ju oftare kvinnors utseende bedöms av män än kvinnor går på det när dom väljer partner.

Hur många inte rika äldre män har unga vackra kvinnor runt sig men äldre rika kvinnor har ju inte ofta unga snygga män runt sig om inte kvinnan själv är snygg.
    Likadant med äldre kända manliga skådespelare, musiker mm många är tillsammans med unga modeller, sällan kända äldre kvinnliga dito är det med yngre, vissa pumor finns men dom flesta är ju inte det.

Män som Trump, Boris Johnsson mm som är äldre och lite överviktiga har yngre snygga fruar och skulle kunna få andra unga kvinnor om dom ville. 
    Inte lika lätt för t ex Angela Merkel osv.

Men jag som bott i andra länder ser också att kvinnor väljer trygghet, en man med pengar ger trygghet och ekonomisk trygghet när man har familj.

En del äldre rika män får en trophy wife i en ung snygg kvinna, en att visa upp.
    När jag bodde i USA var det fortfarande många män som hade gett sina fruar stora diamant ringar vid frieriet, man visar sin status att man har råd att ge sin fru en stor diamant.

Så jag om man ska generalisera måste man ändå tänka att det just det och inte gäller alla så väljer kvinnor mer män med status och ekonomisk trygghet och män väljer oftare kvinnor efter utseende.

För jag utgår ifrån att du vet att många män kommenterar kvinnors utseende och dissar dom. 
    Eller tror du att män döms mer än kvinnor pga utseende?
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-05 16:57:24 följande:

Jag tror att det döms precis lika mycket åt bägge hållen. Skillnaden är att kvinnor I det offentliga ?kommer undan? med mycket mer än vad män gör.

En man som säger att en kvinna på 180+ är ?okvinnlig? eller säger att det är oattraktivt med övervikt skulle sannolikt få betydligt mer skit än en kvinna som gör samma sak. 

Män är absolut mer fixerade vid utseendet än kvinnor. Kvinnor är fixerade vid pengar och status vilket männen helt struntar i.

Det är också tydligt för mig att män har mycket lättare att acceptera att det är såhär gruppen män fungerar. Har nästan aldrig träffat en man som ifrågasätter det eller känner sig träffad själv. Man blir inte automatiskt på ett visst sätt som individ bara för att gruppen man tillhör är det. 

Kvinnor däremot har mycket svårare med detta. Kvinnor har, enligt min erfarenhet, väldigt mycket oftare ?double standards? än män har som är betydligt mer konsekventa i sitt agerande. 

Jag har dejtat flera tjejer, och haft bekanta, som är väldigt fokuserade på jämlikhet och feminism tex. Men i slutändan tycker de ändå att mannen ska ta notan, mannen ska köpa den dyra ringen, mannen ska bära osv. Inget fel alls i att tycka det, men det blir märkligt om man ska försöka få det bästa av två världar

ok så upplever inte jag att det är!
    Vad som är ok att säga om andra beror mer på just vad det är man kommenterar om! 
    Tex vikt det anses lika illa vilka det än är som får höra det. 
    Det är inte mer ok för kvinnor att mobba män som är överviktiga som för män att mobba överviktiga kvinnor. 
    Just vikt är något som båda könen får ta kritik för och ifrån bägge könen och just överviktiga känner ju sig ofta mobbade, kanske just för att det då ofta handlar även om att folk klagar på deras karaktär.
    Men jag kan hålla med om det inte anses lika fult att kommentera någons längd vare sig den är kort eller lång som det är att kritisera någons vikt. 

Jag upplever också bland folk jag känner att kvinnor fått ta emot så många fler kommentarer om sitt utseende än män har fått göra.
    Många män jag känner har inte fått så många kommenterar om sitt utseende medans så gott som alla kvinnor har fått det.

Med det sagt tycker inte jag att det är värre för kvinnor bara att fler kvinnor än män får kommentarer men för individen vare sig det är en kvinna eller man kan kommentarer såra enormt mycket så det är ingen tävling om vilket kön det är mest synd om utan om individerna som får kommentarerna och det är inte ok att säga vad som helst oombett till andra vare sig det är en kvinna eller man.
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-06 11:57:33 följande:

så du tror seriöst att en kvinna som säger att hon inte dejtar korta män får samma mängd skit som en man som säger att han inte dejtar överviktiga kvinnor? Du måste skämta

Fast varför fortsätter du ställa olika saker mot varandra, 
    varför ställer du inte lång kvinna mot kort man dvs längd mot längd
    och vikt mot vikt, dvs tanig mot övervikt, tanig man, tanig kvinna
    och överviktig kvinna ?

Det logiska vore ju att diskutera om överviktiga män har det svårare att hitta en kvinna än att överviktig kvinna hittade en man eller det motsatta, om något kön har det svårare eller lättare om dom är överviktiga och också om underviktiga män har det svårare än underviktiga kvinnor osv.

Diskuterar man längd tar man upp långa och korta män och kvinnor men
    varför just jämföra kort man med överviktig kvinna är ju inte logiskt.
    Möjligtvis om du jämförde för och nackdelar som har en kort man svårare att hitta en kvinna än en överviktig precis som man kan ställa fråga om vikt vs längd för en kvinna.

Sen är ju inte män mer hånade för sitt utseende än kvinnor.
    Det är som jag skrev tidigare individer som hånas för sitt utseende och då spelar det ju ingen roll vilket kön man tillhör, både män och kvinnor blir sårade av att blir hånade och det är inte ok.

Men preferens om vad man gillar får alla ha och vad man faller för är som det är men att kommentera andras utseende eller håna någon är inte ok för varken kvinnor eller män att göra och ingen varken män eller kvinnor ska behöva bli utsatta för det.

Så stor skillnad på att ha preferenser och falla för något och att håna andra.
    Anonym (Jocke335) skrev 2024-10-06 15:46:25 följande:

behöver inte vara ett hån. Räcker med att titta på mäns/kvinnors tinderprofiler tex. Kvinnor skriver ofta rader som;

Män under 185cm undanbedes
    Män utan hår undanbedes
    tom överviktiga män undanbedes.

Överlag är kvinnor mycket mer kategoriska och exkluderande i sitt val av män än vad män är i sina val av kvinnor.

En man som skulle skriva något liknande rader (men kanske gällande kroppsbehåring istället) skulle ses som oskön, svinig etc på ett helt annat sätt.

Har kvinnliga kollegor och bekanta som öppet och ofta beklagar sig över att deras män gått upp i vikt. Har aldrig hört en man öppet göra det om sin fru trots att det också är vanligt. OM en man skulle göra det skulle han GARANTERAT roastats och setts som paria av många andra kvinnor.

Men du menar att på allvar att du inte hör män kommentera kroppar? 
    Du tror alltså att kvinnor bedömer och pratar om mäns kroppar mer än män 
    pratar och bedömer kvinnors kroppar?

Hur har du kunnat missa att män bedömer kvinnors kroppar?
    Jag är förvånad över att du har missat hur kvinnors kroppar bedöms
    och vad jag sett och hört genom åren så bedöms kvinnors kroppar mer öppet
    än mäns.

Jag minns hur killar i högstadiet och gymnasiet öppet bedömde alla tjejers utseende och bestämde vilka som var dom som var snygga och hade snygga kroppar, jag det var givetvis yngre då och säkert mognare nu.

Men jag har skrivit här tidigare hur ett gäng killar på min dotters skola la ut på olika sociala medier där dom kommenterade, bedömde och betygsatte tjejernas kroppar och vad dom tyckte om dom. Dom var väldigt intima och många tjejer skämdes när deras kroppar i detalj beskrevs. Dom skrev också vilka dom kunde tänka sig vara tillsammans med och vilka dom hellre skulle dö än varat tillsammans med . Så otroligt nedvärderande mot tjejerna.
    Som tur var reagerade skolan och lärare och skolpsykolog hade samtal i grupp med tjejerna och dom som behövde det individuellt.
    Många tjejer mådde dåligt min dotter var ledsen men mest arg, som tur var hade dom satt henne i en grupp som var ok och dom inte bedömde så mycket.
    Killarna blev så klart inkallade på möte och den som drev på blev tom avstängd
    ett par dagar. 

Visst nu är dessa yngre killar men har aldrig hört tjejer bete sig så.

Så nej män och killar obs vissa kan bete sig som svin , de flesta gör det inte och många killar på skolan tyckte att det var avskyvärt dessa killar gjorde.

Hoppas verkligen att du inser att många kvinnor precis som män blivit bedömda offentligt.
Svar på tråden Ok att shamea korta men inte överviktiga