• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • Anonym (MammaMu)
    AndreaBD skrev 2024-08-23 10:50:38 följande:
    Som lärare kan jag säga - det är inte alltid så lätt att säga vad de ska plugga på. Av flera skäl: Allt står inte i någon bok, en del jobbar man fram muntligt under lektionerna. Ofta står det någon sammanfattning i boken också, men det är passiv läsning, inte att resonera tillsammans med läraren och klassen och komma fram till något. Då förstår man ju mycket bättre och kommer ihåg det bättre också.

Det görs ju mycket annat än jobba efter bok, så är det ju. Hur ska man ta igen musik eller hemkunskap, eller idrott? Nu säger jag inte att det skulle vara ett stort problem att missa dessa ämnen en eller två gånger. Förutom om barnet också är sjuk mycket, då kan det bli mycket frånvaro ändå. 

Sedan - en del lärare kan ju vara lite spontana också och göra det som känns läge då. Man kanske märker att eleverna är speciellt intresserade av något och går mer i detalj där, istället för det som man hade tänkt göra. Eller så är de ovanligt trötta eller många är borta. Det finns faktorer som gör att man inte helt håller sig till sin planering utan gör det som blir bättre då. Därför kan man ju bara säga på ett ungefär vad man kommer att göra. Ibland stämmer det helt, ibland blir det ändringar. 

Nog kan man säga att historia läser vi om andra världskriget. I matte ska dom ha kommit till sida  och x och i engelska ska dom lära sej glosorna till stycke y?.

Jag har för mitt minsta barn haft svårt att få sån information av lärarna. Svaret man oftast fått är att det har jag inte planerat än. Det får hen ta igen sen, vilket iofs aldrig behövts. Det är svårt att motivera barn att semester på skoltid också innebär skolarbete om inte lärarna bryr sej. Vet tyvärr många föräldrar som klagat över samma.

• Anonym (B)
    Xenia skrev 2024-08-23 00:03:58 följande:
    Nu skriver du bara nonsens. Vad man gör på fritiden är vars och ens ensak. Men skolterminerna är inte fritid.

Det ni "invidualister" tycks ha så förbannat svårt att förstå är att skolan är i kris idag just pga elevers och föräldrars brist på respekt för skolan.

Ingen tycker väl att man bara kan resa bort på semester utan arbetsgivarens tillåtelse? Nå, se då skolan som elevernas arbete. 
    Mig veterligen är det bara jag som skrivit att vi sjukskrev barnen och åkte under COVID när ALLA barn var hemma Och läste på distans. Övriga ansöker ju om ledigt på loven förutom du som har råd att åka på loven. Ingen gör det utan skolans tillåtelse så vad är det du inte fattar? Skolan skulle inte tillåta ledigt om barnet låg efter mkt eller om det inte passade. Att dom har nationella prov t.ex. då får inte barnen åka. 
  • AndreaBD
    Anonym (MammaMu) skrev 2024-08-23 11:04:26 följande:

Nog kan man säga att historia läser vi om andra världskriget. I matte ska dom ha kommit till sida  och x och i engelska ska dom lära sej glosorna till stycke y?.

Jag har för mitt minsta barn haft svårt att få sån information av lärarna. Svaret man oftast fått är att det har jag inte planerat än. Det får hen ta igen sen, vilket iofs aldrig behövts. Det är svårt att motivera barn att semester på skoltid också innebär skolarbete om inte lärarna bryr sej. Vet tyvärr många föräldrar som klagat över samma.

Jag förstår. Jo, ungefär så kan man säkert ange. Dock förstår jag också lärarna som säger att man inte har planerat än. Många gör sin detaljplanering från lektion till lektion. Det gör jag också. Då vet man att det stämmer, att eleverna har kommit så här långt och att man fortsätter därifrån. 

Ofta har man ju en mer övergripande planering som man gör lite längre i förväg, men i detalj kan man först säga det lektionen innan. Eller veckan innan.  I vissa ämnen kan man säkert tänka om och bestämma att den här eleven väl kan göra något som hen behöver träna på. Men det går ju inte alltid heller. Det kanske görs något viktigt just då som det är prov på sen. 

Om man vill vara säker vad de har gjort under tiden så får man göra det efteråt. Så är det ju.
  • AndreaBD
    Anonym (MammaMu) skrev 2024-08-23 10:54:29 följande:

Jag tycker nog det är lika illa att man som lärare inte markerar för eleven. Att anta att eleven inte lärt sej skolans uppföranderegler är att göra det lite enkelt. Alla vet att barn och framför allt i tonåren testar barnen oss vuxna. Kan man komma försent utan konsekvenser och att läraren ens inte ryter ifrån visar man att det är ok beteende. 

Hade mitt barn kommit försent på det sättet hade jag blivit lika irriterad över er lärares beteende som över barnets. 

Jo, men det är de vanliga lärarna som får ta tag i det,  mentorerna framför allt. Och läraren som han skulle till lär ju ha sagt något. De har säkert fått info om att det är några problem med killen. Annars hade man inte heller vetat att man ska skicka honom till stödundervisning första veckan. 
  • Xenia

Jovisst, men då struntar man i skolans regler pga snålhet.

Då tycker jag böterna för att bryta mot skolans regler borde vara så höga att det inte lönar sig med en sådan nonchalans.

Anonym (Lina) skrev 2024-08-23 02:24:20 följande:

För att det är billigare att resa mitt i terminerna när det inte är lov.
    Har själv inte gjort det, vi har rest under loven, men det är så föräldrarna resonerar.Jo

• Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-23 00:11:14 följande:
    Fast det är en dålig jämförelse. Har man en arbetsgivare som inte tillåter semester kan man fritt byta arbetsgivare till en mer flexibel (eller sluta arbeta och försörja sig på annat sätt). Tills hemskolning är tillåtet kan du inte göra den jämförelsen.
    Ännu ett exempel på den inställning från föräldrar jag anser har del i skolans problem. Skolan ska ge mig service, annars vill jag byta.

Egentligen är det idag enklare att byta skola än arbete. Om man bor i en stad med friskolor. Det är därför som lärare och rektor nuförtiden ska agera som servicepersonal inför föräldrar. Dvs de ska respektera elever och föräldrar, tvärtom tycks inte gälla.

Man har rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommaren.  Sen brukar man få lediga dagar under jul och nyår också. Men varför skulle man ha rätt att ta en vecka då och då som man behagar, det är naturligtvis arbetets krav som gäller.

Sådana jobb du tycks vilja ha finns inte för vanligt folk. Och försörja sig "på annat sätt" (bedrägeri, stöld, rån, prostitution?) kanske man inte kan eller vill.
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-23 00:22:36 följande:
    Du ligger i ena extremen av regelföljeri på en skala.

Disciplin och följa regler behöver inte gå hand i hand.
    Som på en arbetsplats finns de som disciplinerat levererar och deltar i gruppers jobb och möten, kanske har jobbat en timme extra hemma kvällen innan för att förbereda det sista, och kommer inte sent till ett tidigt möte fast de kanske tar med sig en kopp kaffe trots reglerna säger ingen förtäring i lokalen. Sedan finns det de som är sena med det mesta, de respekterar vare sig leveranstider eller mötestider eller medarbetares tid, men de håller strikt på alla dessa regler som finns och skulle aldrig bryta mot dryckesförtäringsregeln, eller regeln om att inte jobba övertid utan betalt.  
    Jag skulle tro att självdisciplin och följa regler går hand i hand. Att komma i tid är en oskriven regel på arbetsplatsen, det behöver inte ens sägas.

Barn behöver uttalade och skrivna regler. Föräldrar också.

Föräldrar ska samarbeta med skolan (och följa skolans regler), inte motarbeta skolan. Är det så svårt att förstå?
  • Spucks
    Xenia skrev 2024-08-23 00:03:58 följande:
    Nu skriver du bara nonsens. Vad man gör på fritiden är vars och ens ensak. Men skolterminerna är inte fritid.

Det ni "invidualister" tycks ha så förbannat svårt att förstå är att skolan är i kris idag just pga elevers och föräldrars brist på respekt för skolan.

Ingen tycker väl att man bara kan resa bort på semester utan arbetsgivarens tillåtelse? Nå, se då skolan som elevernas arbete. 
    Jaha, så att andra barn kan bli ledsna när deras kamrater får saker som de själv inte kan få är bara relevant under terminen. På fritiden kan man skita i solidariteten.
    Bra att veta.

Den svenska skolan är i kris inte för att en elev är borta ibland, utan för att svenskar verkar har svårt att förstå att det finns mycket mellan en diktatur och en anarchi och därför har slutet uppfostra sina barn när man började anse det som dåligt att vara auktoritär. Men detta är ett helt annat tema.
  • Xenia

Jag pratar om respekt för lärarnas arbete. Se dem som experterna i stället för att se dem som servicepersonal.

Och att skolka tillsammans med sina föräldrar, är det ett exempel på att "tänka själv"?

Då har föräldrarna visat barnen att skolans regler inte är så viktiga. Alltså kan man skolka på egen hand också. Man tänker själv "jag har roligare om jag går på stan än sitter av några tråkiga lektioner".

Sen kan vi fortsätta med att "jag tjänar mer pengar på att transportera knark än att gå i skolan och sen få ett vanligt jobb".

Nejdu, barn ska inte "tänka själv", det är bättre för dem att följa skolans regler. Framför allt är det bättre för dem att skolan och deras föräldrar har samma regler.

De kan träna på att "tänka själv" under de lektioner när man diskuterar samhällsfrågor.

Man har f ö sett vid forskning att det är de barn som aldrig följer några regler, som det går illa för senare. Så jag är inte så imponerad av ditt "tänka själv och bryta mot reglerna".

Anonym (why) skrev 2024-08-23 00:20:35 följande:
    Men alltså vad är det för respekt du pratar om? Vem är det som inte blir respekterad och hur påverkas skolan eller lärarna negativt?

Du verkar helt ha låst fast vid att man bara ska lyda varje regel och lag helt blint utan att tänka efter själv. 
  • Xenia
    Spucks skrev 2024-08-23 15:24:23 följande:
    Jaha, så att andra barn kan bli ledsna när deras kamrater får saker som de själv inte kan få är bara relevant under terminen. På fritiden kan man skita i solidariteten.
    Bra att veta.

Den svenska skolan är i kris inte för att en elev är borta ibland, utan för att svenskar verkar har svårt att förstå att det finns mycket mellan en diktatur och en anarchi och därför har slutet uppfostra sina barn när man började anse det som dåligt att vara auktoritär. Men detta är ett helt annat tema.
    Det verkar som du avsiktligt missförstår mig.

En av orsakerna till att skolan är i kris är att elever och föräldrar inte har någon respekt för lärarna och skolans regler. Det tycker du alltså är ok.

Jag har inte pratat om att andra elever kan bli ledsna utan att undervisningen påverkas när en del elever bara försvinner på semester. 
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??