• Spucks

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag ser inget problem med det om barnet klarar sig bra i skolan (eller om barnet klarar skoluppgifterna bättre på egen hand än i skolan). Syftet med skolan är bildning, inte att sitta av timmar.

• Spucks
    Xenia skrev 2024-08-20 14:59:23 följande:
    Men man frågar väl sin chef först om det är ok, och om hen säger nej så struntar man inte i vad chefen tycker.

Här handlar det om föräldrar som struntar i att fråga skolan, och om de frågat och fått nej, så reser de ändå med barnen.

Det är den här inställningen "vi är skolans kunder och skolan ska anpassa sig efter vad som är bekvämast för oss", som jag verkligen ogillar.

Nu vet jag inte hur exakt det ser ut med reglerna, men vad jag vet får en arbetsgivare inte neka semester utan anledning, men en skola får göra det. Stämmer det? I så fall är jämförelsen strunt.

Jag menar, den är strunt generellt, eftersom en arbetsplats är ett ställe där man utbyter sina tjänster mot pengar, medan en skola är till för att elever ska få en bildning.

• Spucks
    Anonym (Tvärtom.) skrev 2024-08-21 05:35:43 följande:

de höga krav som skolan ställer på ungdomarna 

Hahaha, den var bra!
  • Spucks
    Xenia skrev 2024-08-21 19:11:58 följande:

Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.

Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.

Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.

Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.

Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.

Vad!? Menar du att om ens barn har lätt i skolan och det inte är något problem att åka bort under skoltiden är man en asocial egoist för barn som har svårare kan inte åka iväg?

I så fall får man väl aldrig göra något eller ha något, för det finns ju alltid andra barn som inte kan ha/göra det. Jag tycker tex. att du är extrem osocial om du bor i ett hus, för det har jag faktiskt inte råd med.

• Spucks
    Xenia skrev 2024-08-22 00:51:29 följande:

Ja, jag talar om solidaritet med skolans regler, solidaritet med lärarna och solidaritet med övriga barn i klassen. Det är ju inte som att de duktiga barnen får det sämre i skolan för att de inte reser utomlands under skoltid.

Men jag har en känsla av att prata om solidaritet med andra här är som att tala om färger med färgblinda eller musik med tondöva.

Du har visserligen ignorerat mitt svar till dig om att bo i hus. Varför? Du kräver att även om man har barn som har lätt för sig i skolan ska man inte reser bort utanför lov av solidaritet till de barn som inte kan göra det.
    Så om denna form solidaritet är so viktigt för dig, kan man väl förutsätter att det gäller alla delar av ditt liv. Har dina barn inte fått göra någonting, om inte alla barn de kände kunde göra samma sak? Har du tex. förbjudit de från att spela ett instrument eller gå på en annan aktivitet om inte alla barn de kände hade råd till det? Åkte ni bara på semester om även alla andra barn ni kände hade råd till det? Undvek ni att bo större/dyrare än alla andra barn ni kände hade råd med? Osv.

Om ni inte gjorde det: varför är du så jävla osolidarisk? Jag antar att det är för att för dig är det bara "Jag! Jag! Jag!"
  • Spucks
    Xenia skrev 2024-08-23 00:03:58 följande:
    Nu skriver du bara nonsens. Vad man gör på fritiden är vars och ens ensak. Men skolterminerna är inte fritid.

Det ni "invidualister" tycks ha så förbannat svårt att förstå är att skolan är i kris idag just pga elevers och föräldrars brist på respekt för skolan.

Ingen tycker väl att man bara kan resa bort på semester utan arbetsgivarens tillåtelse? Nå, se då skolan som elevernas arbete. 
    Jaha, så att andra barn kan bli ledsna när deras kamrater får saker som de själv inte kan få är bara relevant under terminen. På fritiden kan man skita i solidariteten.
    Bra att veta.

Den svenska skolan är i kris inte för att en elev är borta ibland, utan för att svenskar verkar har svårt att förstå att det finns mycket mellan en diktatur och en anarchi och därför har slutet uppfostra sina barn när man började anse det som dåligt att vara auktoritär. Men detta är ett helt annat tema.
  • Spucks
    Xenia skrev 2024-08-23 16:54:01 följande:
    Jag har inte pratat om att andra elever kan bli ledsna utan att undervisningen påverkas när en del elever bara försvinner på semester. 
    Jaha, vad menar du med de delarna då? ->
    Xenia skrev 2024-08-21 19:11:58 följande:

Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.

Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.

Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.

Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.

Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.

Xenia skrev 2024-08-22 00:51:29 följande:

Ja, jag talar om solidaritet med skolans regler, solidaritet med lärarna och solidaritet med övriga barn i klassen. Det är ju inte som att de duktiga barnen får det sämre i skolan för att de inte reser utomlands under skoltid.

Men jag har en känsla av att prata om solidaritet med andra här är som att tala om färger med färgblinda eller musik med tondöva.

• Spucks
    Xenia skrev 2024-08-23 16:58:48 följande:

I Österrike riskerar föräldrar fängelse i två veckor och barnen avstängning från skolan, men även böter på 400 euro eller 4 500 kronor finns på straffskalan.

Väldigt populistisk "tidning" som poblicerar en sådan artikel. Detta där uppe är inte fel, men lite dragen ur sitt sammanhang.
    Lagen handlar om skolkning. Böterna på MAX(!) 400 Euro gäller när barnet har vad som kallas för (ordagrann översättning) "oorsäktad frånvaro", dvs. när ingen har tex. sjukanmält barnet. Det drabbar därmed knappast föräldrar som åker på semester under terminen, för de kommer helt enkelt sjukanmäla sitt barn.

Och fängelse är i Österrike ALLTID ett alterniv om man får böter, ifall man inte kan (eller vill?) betala böterna. Kallas för (ordagrann översättning) "Ersättningsfrihetsstraff".
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??