Anonym (Resor) skrev 2024-08-20 10:54:13 följande:
HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren.
det är ju även på andra ställen man ser och hör detta.
helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för.
men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det?
Respekten för skolplikten har minskat.
Man anser att eftersom man kan jobba digitalt så borde man kunna lösa även skolan digitalt eller med hemuppgifter.
Man anser att ens egna behov av resa, avkoppling etc överstiger skolplikten eller andra faktorer.
I vissa fall kanske man anser att barnet själv har behov av en resa av olika skäl.
I framtiden kommer man nog att tvingas ändra hur skolan fungerar. Göra den mer digital, att man kan göra mer på distans, inte är bunden till vissa terminstider och till ett fysiskt klassrum. Eftersom katederundervisningen också minskat, skoluppgifter och information ofta görs och inhämtas på dator, och även att många skolor struntar i att tillsätta vikarier för frånvarande lärare, så blir det svårare att motivera att eleverna måste vara i klassrummet hela tiden.