• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • Xenia

Lite information till bortskämda svenska föräldrar: 

"Medan svenska familjer väntar på böter för sina Thailandssemestrar på skoltid går andra europiska länder längre i kampen för skolplikten.
    Österrikiska vårdnadshavare riskerar fängelse och i Tyskland och Belgien kontrolleras familjer redan på flygplatsen, skriver SvD.
    ---

I Österrike riskerar föräldrar fängelse i två veckor och barnen avstängning från skolan, men även böter på 400 euro eller 4 500 kronor finns på straffskalan.

I Tyskland kontrollerar polisen familjer med barn i skolåldern redan på flygplatsen.

Om telefonsamtalet till skolan visar att barnen inte fått ledigt kan läraren kräva att eleverna får skjuts direkt tillbaka till undervisningen, skriver tidningen.

Och det kan bli höga böter, i delstaterna Baden-Württemberg och Bayern så mycket som dryga 100 000 kronor.

Tyska skolmyndigheter hotar även läkare med böter och åtal om de skriver ut sjukintyg för friska barn, enligt tidningen.

Polisens kritik mot vårdnadshavarna

Men även i Belgien kan semester på skoldagar leda till kontakt med polisen, bland annat på flygplatsen i Bryssel och vid Londontåget.

I december stoppades Brysselbon Xavier Potier på perrongen tillsammans med sin brorson. Målet var en semester före jul, i stället blev det polisanmälan.
    ---

I Storbritannien fick 350 000 föräldrar finna sig i böter för sina otillåtna semesterdagar under 2023. Här kostar det 60 brittiska pund, ungefär 800 kronor, att bryta mot skolplikten, skriver SvD.

En summa som skolorna tycker är för låg."
    www.vilarare.se/nyheter/skollagen/skolplikten-har-riskerar-foraldrar-fangelse-for-semester-utanfor-loven/

Det är tydligen problem med respektlösa föräldrar även i andra länder, men där tas det på allvar av myndigheterna.

• Spucks
    Xenia skrev 2024-08-23 16:54:01 följande:
    Jag har inte pratat om att andra elever kan bli ledsna utan att undervisningen påverkas när en del elever bara försvinner på semester. 
    Jaha, vad menar du med de delarna då? ->
    Xenia skrev 2024-08-21 19:11:58 följande:

Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.

Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.

Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.

Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.

Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.

Xenia skrev 2024-08-22 00:51:29 följande:

Ja, jag talar om solidaritet med skolans regler, solidaritet med lärarna och solidaritet med övriga barn i klassen. Det är ju inte som att de duktiga barnen får det sämre i skolan för att de inte reser utomlands under skoltid.

Men jag har en känsla av att prata om solidaritet med andra här är som att tala om färger med färgblinda eller musik med tondöva.

• Spucks
    Xenia skrev 2024-08-23 16:58:48 följande:

I Österrike riskerar föräldrar fängelse i två veckor och barnen avstängning från skolan, men även böter på 400 euro eller 4 500 kronor finns på straffskalan.

Väldigt populistisk "tidning" som poblicerar en sådan artikel. Detta där uppe är inte fel, men lite dragen ur sitt sammanhang.
    Lagen handlar om skolkning. Böterna på MAX(!) 400 Euro gäller när barnet har vad som kallas för (ordagrann översättning) "oorsäktad frånvaro", dvs. när ingen har tex. sjukanmält barnet. Det drabbar därmed knappast föräldrar som åker på semester under terminen, för de kommer helt enkelt sjukanmäla sitt barn.

Och fängelse är i Österrike ALLTID ett alterniv om man får böter, ifall man inte kan (eller vill?) betala böterna. Kallas för (ordagrann översättning) "Ersättningsfrihetsstraff".
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-08-23 16:58:48 följande:

Lite information till bortskämda svenska föräldrar: 

"Medan svenska familjer väntar på böter för sina Thailandssemestrar på skoltid går andra europiska länder längre i kampen för skolplikten.
    Österrikiska vårdnadshavare riskerar fängelse och i Tyskland och Belgien kontrolleras familjer redan på flygplatsen, skriver SvD.
    ---

I Tyskland kontrollerar polisen familjer med barn i skolåldern redan på flygplatsen.

Om telefonsamtalet till skolan visar att barnen inte fått ledigt kan läraren kräva att eleverna får skjuts direkt tillbaka till undervisningen, skriver tidningen.

Och det kan bli höga böter, i delstaterna Baden-Württemberg och Bayern så mycket som dryga 100 000 kronor.

Tyska skolmyndigheter hotar även läkare med böter och åtal om de skriver ut sjukintyg för friska barn, enligt tidningen.

Polisens kritik mot vårdnadshavarna

Men även i Belgien kan semester på skoldagar leda till kontakt med polisen, bland annat på flygplatsen i Bryssel och vid Londontåget.

I december stoppades Brysselbon Xavier Potier på perrongen tillsammans med sin brorson. Målet var en semester före jul, i stället blev det polisanmälan.
    ---

I Storbritannien fick 350 000 föräldrar finna sig i böter för sina otillåtna semesterdagar under 2023. Här kostar det 60 brittiska pund, ungefär 800 kronor, att bryta mot skolplikten, skriver SvD.

En summa som skolorna tycker är för låg."
    www.vilarare.se/nyheter/skollagen/skolplikten-har-riskerar-foraldrar-fangelse-for-semester-utanfor-loven/

Det är tydligen problem med respektlösa föräldrar även i andra länder, men där tas det på allvar av myndigheterna.

Vet inte riktigt vad du vill säga med detta, vill du sverige sak infora dessa straff?

Andra länder kan naturligtvis ha olika regler. En del har hemskolning som alternativ. En del har t o m helt fritt lärande (unschooling). En del får inte gå i skola alls och blir satta i fängelse om de forsoker.
  • Anonym (jury)

Hur kan nån tro att föräldrarna kommer att bedriva nån slags kompenserande undervisning för barnen mens dom tar sin Thaime-out?

Skulle läraren kunna ( eller ens vilja) ge detaljerade anvisningar omkring vad som kommer att hända i tio ämnen inom dom nästa veckorna? Skulle föräldrarna utan vidare kunna överta jobbet i dessa tio ämnen?

Skulle barnen och föräldrarna inte vilja prioritera sin tid annorlunda än att plugga på ett hotellrum, när det finns så mycket annat som lockar på en semesterort?

Verkar helt orealistiskt att tro att någon räknar med att semester skulle vara något annat än semester.

• PH76
    Anonym (jury) skrev 2024-08-23 18:00:26 följande:

Hur kan nån tro att föräldrarna kommer att bedriva nån slags kompenserande undervisning för barnen mens dom tar sin Thaime-out?

Skulle läraren kunna ( eller ens vilja) ge detaljerade anvisningar omkring vad som kommer att hända i tio ämnen inom dom nästa veckorna? Skulle föräldrarna utan vidare kunna överta jobbet i dessa tio ämnen?

Skulle barnen och föräldrarna inte vilja prioritera sin tid annorlunda än att plugga på ett hotellrum, när det finns så mycket annat som lockar på en semesterort?

Verkar helt orealistiskt att tro att någon räknar med att semester skulle vara något annat än semester.

Ja, det är precis vad vi gör. Nu går vår äldsta bara i 6an så det är inga större problem att förklara saker för honom där det behövs. Om det inte fungerar när han är äldre så får vi helt enkelt tänka om. Inte svårare än så.
  • Tow2Mater

Men du har ju sett att flera bara i den här tråden gör just detta. Vi bor inte i Sverige, så vår tonåring har 'bara' 7 ämnen per dag, inte tio, men under en veckas skidresa i högstadiet (som gjort i två år för det gick så bra), tog det honom 'bara' tre timmar varje kväll att hålla jämna steg på digitala plattformen. Något prov kanske inte gick att göra, men eftersom det alltid är barn sjuka finns det alltid möjligheter att göra eventuella prov när man kommer tillbaka. Det hanteras kontinuerligt i den vanliga undervisningen av flexibla lärare, precis som de lägger upp sina planeringar och dagliga uppgifter på portalen.
  • Aliona

Just när folk åker på Thaime out är det väl vanligt att ha barnen i svensk skola? Sådana skolor finns för övrigt också på tex Teneriffa, Costa Rica och många andra ställen, har svenska lärare och följer svensk läroplan.

Vi var iväg på grund av jobb och hade barnet inte i svensk men lokal privatskola då vårt barn pratar språket - det bästa vi gjort för hans lärande! Små grupper om 5-6 barn i varje klass och intensivt drillande i båda språk och matte. Den svenska läsläxan gjorde vi på kvällarna. 

Jag önskar verkligen att skolan skulle börja acceptera art det finns fler sätt att få utbildning på, och att man ersätter skolplikten med läroplikten som i våra grannländer. 

• Anonym (Fia)
    Xenia skrev 2024-08-23 16:38:50 följande:

Jag pratar om respekt för lärarnas arbete. Se dem som experterna i stället för att se dem som servicepersonal.

Och att skolka tillsammans med sina föräldrar, är det ett exempel på att "tänka själv"?

Då har föräldrarna visat barnen att skolans regler inte är så viktiga. Alltså kan man skolka på egen hand också. Man tänker själv "jag har roligare om jag går på stan än sitter av några tråkiga lektioner".

Sen kan vi fortsätta med att "jag tjänar mer pengar på att transportera knark än att gå i skolan och sen få ett vanligt jobb".

Nejdu, barn ska inte "tänka själv", det är bättre för dem att följa skolans regler. Framför allt är det bättre för dem att skolan och deras föräldrar har samma regler.

De kan träna på att "tänka själv" under de lektioner när man diskuterar samhällsfrågor.

Man har f ö sett vid forskning att det är de barn som aldrig följer några regler, som det går illa för senare. Så jag är inte så imponerad av ditt "tänka själv och bryta mot reglerna".

Håller med dig.
    Det första man lär ut till barn är att det finns regler i samhället dvs ramar som är satta för att skapa samhälle i ordning.
    Om var och en en satte sina egna regler efter tycke och JAG VILL skulle det råda total kaos!
    Att skylla på en viss grupp människor i utanförskap ( ungdomar vi läser om i alla nyheter) är inte sämre än de som bryter våra samhällsnormer igen och igen och igen.

Det det vill säga är att vi är bättre än ? dem? och har att få höra som vi vill.

Snacka om ett jävligt SKEVT tänk.
  • AndreaBD

Precis! Vilken bra sammanfattning. Allt detta gör ju att jag har svårt att förstå varför föräldrar ändå gör det. Det finns ju många nackdelar med det. 

Det vore en annan sak om det är pga av en begravning, jubileum, eller liknande i familjen. Där kan man inte välja datum. 
  • AndreaBD
    Aliona skrev 2024-08-23 22:28:37 följande:

Just när folk åker på Thaime out är det väl vanligt att ha barnen i svensk skola? Sådana skolor finns för övrigt också på tex Teneriffa, Costa Rica och många andra ställen, har svenska lärare och följer svensk läroplan.

Vi var iväg på grund av jobb och hade barnet inte i svensk men lokal privatskola då vårt barn pratar språket - det bästa vi gjort för hans lärande! Små grupper om 5-6 barn i varje klass och intensivt drillande i båda språk och matte. Den svenska läsläxan gjorde vi på kvällarna. 

Jag önskar verkligen att skolan skulle börja acceptera art det finns fler sätt att få utbildning på, och att man ersätter skolplikten med läroplikten som i våra grannländer. 

Det är ju stor skillnad. Ni var utomlands under längre tid pga jobb. Om en familj åker på semester under en vecka, så får barnen ju inte gå på svenska skolan där, utan såna är ju till för barn som bor utomlands. 

Det skulle inte vara en bra ide heller. Lärararna där måste då först kolla hur mycket barnen kan, osv. Detta tar ju säkert en vecka. Och så är de bara där en vecka... vad är vitsen då? 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2024-08-24 13:13:06 följande:
    Precis! Vilken bra sammanfattning. Allt detta gör ju att jag har svårt att förstå varför föräldrar ändå gör det. Det finns ju många nackdelar med det. 

Det vore en annan sak om det är pga av en begravning, jubileum, eller liknande i familjen. Där kan man inte välja datum. 
    så problemet är att föräldrar själva vill definiera vad de anser vara viktigare än ett par skoldagar? Du tycker det ska definieras för dem av lärare? Jubileum trumfar en dag på stranden t ex?
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-24 14:35:50 följande:
    så problemet är att föräldrar själva vill definiera vad de anser vara viktigare än ett par skoldagar? Du tycker det ska definieras för dem av lärare? Jubileum trumfar en dag på stranden t ex?
    Det där är det stora missförståndet - folk påstår hela tiden att lärare bestämmer en massa saker. Men det gör vi inte. Skolplikt är väl lag? Och i praktiken är det rektorn som bestämmer om en elev får vara ledig. De kanske frågar läraren om de rekommenderar det, men rektorn bestämmer.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-24 14:35:50 följande:
     Jubileum trumfar en dag på stranden t ex?
    Om det t.ex. är någon stor familjefest, någon fyller 50 eller det är bröllop - där kan inte barnets föräldrar bestämma datum. När det gäller semester så KAN de det. 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2024-08-24 14:58:41 följande:
    Om det t.ex. är någon stor familjefest, någon fyller 50 eller det är bröllop - där kan inte barnets föräldrar bestämma datum. När det gäller semester så KAN de det. 
    Fast de kan ju anse det är bättre att åka och fira med släkten under de dagar när det inte är viktiga prov, eller typ första skolveckan innan undervisningen kommit igång på allvar, istället för att åka och fira på rätt dag senare. 
  • Aliona
    AndreaBD skrev 2024-08-24 13:19:42 följande:
    Det är ju stor skillnad. Ni var utomlands under längre tid pga jobb. Om en familj åker på semester under en vecka, så får barnen ju inte gå på svenska skolan där, utan såna är ju till för barn som bor utomlands. 

Det skulle inte vara en bra ide heller. Lärararna där måste då först kolla hur mycket barnen kan, osv. Detta tar ju säkert en vecka. Och så är de bara där en vecka... vad är vitsen då? 

Vi var borta en månad på tjänsteresa, så det var inte så lång tid.

Nej, utlandsskolorna är inte enbart till för dem som bor där utan också dem som kommer på tillfälliga besök. Vi valde också en svensk utlandsskola för två månader vid ett tillfälligt besök för några år sedan, fast det var i förskola. Många svenska utlandsskolor, tex i Thailand och Teneriffa, tar emot barn på veckobasis, så det verkar faktiskt gå hur bra som helst. 

• Anonym (Göran.)

Bristande respekt, jag gör vad jag vill, inga skamkänslor. 

Låter som makteliten, eller hur. Apor härmar varandra  papegojor pratar men förstår inte vad de säger  

skolplikt finns i många länder. Man tvingas tillhöra systemet 
    man har inte något möjlighet att göra vad man vill, frihet? Nej absolut inte. 

men denna mentalitet raserar samhället. Men eliten gör vad den vill.  

det kan inte medborgarna göra. 

• AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-24 15:37:25 följande:
    Fast de kan ju anse det är bättre att åka och fira med släkten under de dagar när det inte är viktiga prov, eller typ första skolveckan innan undervisningen kommit igång på allvar, istället för att åka och fira på rätt dag senare. 
    Nu försöker du få det till att alla jubileum och familjefester kan flyttas hur som helst. Så är det ju inte. Semester däremot bestämmer man själv när man bokar in. 
  • AndreaBD
    Aliona skrev 2024-08-24 22:17:16 följande:

Vi var borta en månad på tjänsteresa, så det var inte så lång tid.

Nej, utlandsskolorna är inte enbart till för dem som bor där utan också dem som kommer på tillfälliga besök. Vi valde också en svensk utlandsskola för två månader vid ett tillfälligt besök för några år sedan, fast det var i förskola. Många svenska utlandsskolor, tex i Thailand och Teneriffa, tar emot barn på veckobasis, så det verkar faktiskt gå hur bra som helst. 

Okej. Men det är ändå inte ett likvärdigt alternativ, utan det är en nödlösning. Det är lärare som barnen inte känner och som inte vet var de ligger kunskapsmässigt. 
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??