• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 01:04:20 följande:
    Livet är kort. Ibland måste man ta de chanser man får. Det är ju inte som att de svaga eleverna får det sämre i skolan för att de duktiga barnen sköter sina studier via digitala portaler en vecka. 

" du och väntar på att det ska bli grönt vid ett övergångsställe utan trafik i solidaritet med den blinde som väntar också?
    Konstig jämförelse.

Alla får det bättre om skolan fungerar bättre. Och ett led i det är att föräldrar och elever respekterar och lyder skolans regler.

Eller är det här vad vi ska lära våra barn "Strunta i alla andra och följ bara regler om du själv råkar illa ut annars".

Om det är ok för föräldrar med duktiga barn att ta ledigt då och då för att resa på semester, då är det förstås ok för föräldrar med mindre duktiga barn att också resa utomlands under terminen, för att t ex hälsa på släktingar. Skolan är inte så viktig, dit kommer man och går som man vill.
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-08-22 01:48:27 följande:
    Konstig jämförelse.

Alla får det bättre om skolan fungerar bättre. Och ett led i det är att föräldrar och elever respekterar och lyder skolans regler.

Eller är det här vad vi ska lära våra barn "Strunta i alla andra och följ bara regler om du själv råkar illa ut annars".

Om det är ok för föräldrar med duktiga barn att ta ledigt då och då för att resa på semester, då är det förstås ok för föräldrar med mindre duktiga barn att också resa utomlands under terminen, för att t ex hälsa på släktingar. Skolan är inte så viktig, dit kommer man och går som man vill.
    Att följa minsta lilla regel utan undantag är ena extremen, och att vägra följa regler alls är andra extremen. De flesta kan nog med gott samvete placera sig någonstans mellan dessa utan att vare sig omgivning eller egna familjen eller en själv lider av det. Som förälder har du ansvaret över ditt barn. Vad en annan elevs föräldrar gör har du inget med att göra då det inte påverkar ditt barn. Visst kan en svag elev också resa, det är ju bara att ta konsekvensen sedan. Ibland kan nog släkt anses vara viktigare än några dagar i skolan.
  • Anonym (B)
    Xenia skrev 2024-08-21 19:11:58 följande:

Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.

Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.

Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.

Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.

Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.

precis som att du är privilegierad och kan åka under loven kan våra barn som inte ligger efter ta ledigt. ska jag sitta och ande att du är osolidarisk med oss som inte har råd då enligt din logik? 

när du skriver regler om resor och att inte respektera, syftar du på sjukskrivning då?  för alla skolor har inte regler, våra barn har ju fått tillåtelse att ta ledigt. det är knappast vanligt att man sjukskriver sitt barn och reser som vi gjorde. Och det var ju pga de speciella omständigheterna.

• AndreaBD
    Xenia skrev 2024-08-21 19:11:58 följande:

Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.

Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.

Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.

Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.

Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.

Tack. Jag tyckte också att det var jättetråkiga attityder mot skolan och mot lärarna. Framför allt så är det bara skadligt för barnen om föräldrarna inte har respekt, förtroende för skolan. Bara att tycka att skolan ska "leverera"! Material finns alltid, men det är fråga om att eleven  - och om nödvändigt föräldrarna - ska vara tillräckligt inne i det för att förstå vad som ska göras.

Självklart ska det vara lättförståeliga instruktioner. Men, ofta räcker inte det. Det kan ändå komma upp funderingar som man inte får svar på bara genom frågeställningen. 

Och att läsa ett kapitel i boken är inte samma sak som att vara i skolan, ha en genomgång med läraren och sedan kanske även prata om det i klassen. Det är egentligen självklart att det är en nödlösning att bara läsa det i boken. 
  • PH76
    AndreaBD skrev 2024-08-22 12:33:28 följande:
    Tack. Jag tyckte också att det var jättetråkiga attityder mot skolan och mot lärarna. Framför allt så är det bara skadligt för barnen om föräldrarna inte har respekt, förtroende för skolan. Bara att tycka att skolan ska "leverera"! Material finns alltid, men det är fråga om att eleven  - och om nödvändigt föräldrarna - ska vara tillräckligt inne i det för att förstå vad som ska göras.

Självklart ska det vara lättförståeliga instruktioner. Men, ofta räcker inte det. Det kan ändå komma upp funderingar som man inte får svar på bara genom frågeställningen. 

Och att läsa ett kapitel i boken är inte samma sak som att vara i skolan, ha en genomgång med läraren och sedan kanske även prata om det i klassen. Det är egentligen självklart att det är en nödlösning att bara läsa det i boken. 
    Men av vad man kan läsa, i denna tråd iallafall, så är det ju de elever som faktiskt får bra betyg i alla fall som gör detta, och jag kan ju misstänka att det också är de som faktiskt har störst respekt för skolan och lärarna (vikten av kunskap), som de fått med sig hemifrån.
  • Anonym (S)
    PH76 skrev 2024-08-22 16:10:45 följande:
    Men av vad man kan läsa, i denna tråd iallafall, så är det ju de elever som faktiskt får bra betyg i alla fall som gör detta, och jag kan ju misstänka att det också är de som faktiskt har störst respekt för skolan och lärarna (vikten av kunskap), som de fått med sig hemifrån.
    Självklart är alla barn som reser mitt i terminen små självlärda genier.

Det säger sig själv. 

Förmodligen är deras föräldrar genier också. 

Lärarna däremot tillhör pöbeln som varken kan skriva begripliga arbetsuppgifter eller lära ut något och därmed behöver man inte sätta sina liljefötter i skolan när det inte passar. För mamma har sagt att deras lilla telning är så smart ändå. 
  • PH76
    Anonym (S) skrev 2024-08-22 16:20:13 följande:
    Självklart är alla barn som reser mitt i terminen små självlärda genier.

Det säger sig själv. 

Förmodligen är deras föräldrar genier också. 

Lärarna däremot tillhör pöbeln som varken kan skriva begripliga arbetsuppgifter eller lära ut något och därmed behöver man inte sätta sina liljefötter i skolan när det inte passar. För mamma har sagt att deras lilla telning är så smart ändå. 
    Finns ingen anledning för dig att dra till så stort, jag misstänker att den inställningen finns i 1-5% av fallen. Resten skulle jag tro att föräldrar som tar skolan och utbildningen på allvar, som lägger ner mycket tid hemma varje dag/vecka i att hjälpa sina barn att bli duktiga på att studera, bryta ner problem, och att lära sig så mycket som möjligt.
  • mammabitch

Missunnsamhet och nitiskhet som vanligt....

Hur man kan ta ledigt? Man planerar så att det inte krockar med viktiga prov etc, pratar med lärarna och kommer överens om vilka uppgifter som ska utföras under frånvaron. Har ingenting med bristande respekt eller frånvaro från arbete i vuxenlivet att göra.

Nu har vi inga barn kvar i grundskola, men skulle allvarligt överväga att byta skola om våra barn gick på en som av principskäl förbjöd alla ledigheter.

"Alla har inte möjligheten" Nej, livet är faktiskt inte rättvist och kommer aldrig att bli det. Gäller såväl ekonomiska resurser som gener och hjälp till studiestöd från omgivande vuxna. Tror inte att de mindre lyckligt lottade blir lyckligare av att alla har det lika illa?

För övrigt så gör de flesta lärare ett utmärkt arbete.

• Anonym (Sigge)

Vi har förvisso inte för vana att ha vårt barn frånvarande från skolan, men kommer faktiskt att förlänga jullovet nästan en vecka. Detta kommer vi absolut inte få godkänt eftersom skolan bara godkänner två dagar per läsår och då för orsak som begravning. Men så får det bli i år.

Jag känner också att respekten för de hårda reglerna minskar en hel del, när lärarna har semester i parti och minut. Samma dag som rektorn kom skickat ut en påminnelse om att ingen ledighet förutom vid extrema situationer godkänns, kom mitt barn hem och berättade att klassläraren hade semester en vecka och att en outbildad fritidsfröken höll i undervisningen istället. Har man så hög svansföring som vår rektor har, bör man nog leverera också från skolans håll.

• AndreaBD
    PH76 skrev 2024-08-22 16:10:45 följande:
    Läs inläggen av (eller) på förra sidan främst. Har sällan sett så dålig inställning! 
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??