Xenia skrev 2024-08-21 19:11:58 följande:
Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.
Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.
Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.
Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.
Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.
Tack. Jag tyckte också att det var jättetråkiga attityder mot skolan och mot lärarna. Framför allt så är det bara skadligt för barnen om föräldrarna inte har respekt, förtroende för skolan. Bara att tycka att skolan ska "leverera"! Material finns alltid, men det är fråga om att eleven - och om nödvändigt föräldrarna - ska vara tillräckligt inne i det för att förstå vad som ska göras.
Självklart ska det vara lättförståeliga instruktioner. Men, ofta räcker inte det. Det kan ändå komma upp funderingar som man inte får svar på bara genom frågeställningen.
Och att läsa ett kapitel i boken är inte samma sak som att vara i skolan, ha en genomgång med läraren och sedan kanske även prata om det i klassen. Det är egentligen självklart att det är en nödlösning att bara läsa det i boken.