• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • Xenia
    mammabitch skrev 2024-08-22 17:06:11 följande:

Missunnsamhet och nitiskhet som vanligt....

Hur man kan ta ledigt? Man planerar så att det inte krockar med viktiga prov etc, pratar med lärarna och kommer överens om vilka uppgifter som ska utföras under frånvaron. Har ingenting med bristande respekt eller frånvaro från arbete i vuxenlivet att göra.

Nu har vi inga barn kvar i grundskola, men skulle allvarligt överväga att byta skola om våra barn gick på en som av principskäl förbjöd alla ledigheter.

"Alla har inte möjligheten" Nej, livet är faktiskt inte rättvist och kommer aldrig att bli det. Gäller såväl ekonomiska resurser som gener och hjälp till studiestöd från omgivande vuxna. Tror inte att de mindre lyckligt lottade blir lyckligare av att alla har det lika illa?

För övrigt så gör de flesta lärare ett utmärkt arbete.

Ja, har skolan den policyn att så är det ju ok.

Men du ser också som nästan alla andra föräldrar saker enbart från din egen snäva synvinkel, vad om är bra för dig och dina barn.

Jag ser det från vad om är bra för skolan och därmed för alla barn.
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-08-22 20:06:45 följande:
    Ja, och jag förstår inte den inställningen. Mitt barn är så bra så vi behöver inte följa några regler. Respekt för skolan innebär att man avstår från resor under terminstid.

Det är alltså ok att skolka om man har något roligare för sig. 

Sin släkt kan man träffa under sommaren, höstlovet, jul/nyår, sportlovet etc. Det finns tillräckligt många lov för det.

Konsekvenserna ser vi redan idag, föräldrar och lärare som inte respekterar skolans regler.
    Du verkar så extrem....
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2024-08-22 20:13:35 följande:
    Jag tror inte det är bara de elever med bra betyg som reser utomlands med föräldrarna.

Och min poäng är att man visar respekt för skolan och skolans regler. Frågar man och får ja så är det en sak. Men att åka även om man får nej, det är att inte respektera  skolan och dess regler.
    Precis. Jag hade inte kommit på tanken. Man åker när det är lov. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 21:03:13 följande:
    Du verkar så extrem....
    Situationen är extrem. Idag försökte jag säga till en årskurs 7 (som alltså bara börjat på högstadiet för tre dagar sedan och inte borde vara kaxig än) att en annan lärare väntar på honom, en resurs som ska hjälpa honom lite extra. 

Tror du den killen skyndade sig dit, så som min generation hade gjort? Nej, han stod kvar där i 5 minuter till och pratade med kompisen, medans läraren i det klassrummet vill börja lektionen, klasskamraterna kanske också, jag väntar på att visa honom vägen i fall det behövs och resursläraren väntar på honom också. 

Och nej, han var inte generellt ovillig att gå dit eller orolig, eller kände inte till vägen dit, utan han var bara nonchalant. 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2024-08-22 23:12:08 följande:
    Situationen är extrem. Idag försökte jag säga till en årskurs 7 (som alltså bara börjat på högstadiet för tre dagar sedan och inte borde vara kaxig än) att en annan lärare väntar på honom, en resurs som ska hjälpa honom lite extra. 

Tror du den killen skyndade sig dit, så som min generation hade gjort? Nej, han stod kvar där i 5 minuter till och pratade med kompisen, medans läraren i det klassrummet vill börja lektionen, klasskamraterna kanske också, jag väntar på att visa honom vägen i fall det behövs och resursläraren väntar på honom också. 

Och nej, han var inte generellt ovillig att gå dit eller orolig, eller kände inte till vägen dit, utan han var bara nonchalant. 
    Att två mesiga lärare sitter och väntar medan en slyngel prioriterar att prata med kompisar har inte mycket med denna tråds ämne att göra. 
  • Xenia
    Spucks skrev 2024-08-22 19:29:06 följande:
    Du har visserligen ignorerat mitt svar till dig om att bo i hus. Varför? Du kräver att även om man har barn som har lätt för sig i skolan ska man inte reser bort utanför lov av solidaritet till de barn som inte kan göra det.
    Så om denna form solidaritet är so viktigt för dig, kan man väl förutsätter att det gäller alla delar av ditt liv. Har dina barn inte fått göra någonting, om inte alla barn de kände kunde göra samma sak? Har du tex. förbjudit de från att spela ett instrument eller gå på en annan aktivitet om inte alla barn de kände hade råd till det? Åkte ni bara på semester om även alla andra barn ni kände hade råd till det? Undvek ni att bo större/dyrare än alla andra barn ni kände hade råd med? Osv.

Om ni inte gjorde det: varför är du så jävla osolidarisk? Jag antar att det är för att för dig är det bara "Jag! Jag! Jag!"
    Nu skriver du bara nonsens. Vad man gör på fritiden är vars och ens ensak. Men skolterminerna är inte fritid.

Det ni "invidualister" tycks ha så förbannat svårt att förstå är att skolan är i kris idag just pga elevers och föräldrars brist på respekt för skolan.

Ingen tycker väl att man bara kan resa bort på semester utan arbetsgivarens tillåtelse? Nå, se då skolan som elevernas arbete. 
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 21:03:13 följande:
    Du verkar så extrem....
    Det ni svenskar som är extrema i er brist på respekt för skolan.

Ingenstans är det så dåligt med disciplin i skolan som i Sverige. Jag undrar varför...
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-08-23 00:03:58 följande:
    Nu skriver du bara nonsens. Vad man gör på fritiden är vars och ens ensak. Men skolterminerna är inte fritid.

Det ni "invidualister" tycks ha så förbannat svårt att förstå är att skolan är i kris idag just pga elevers och föräldrars brist på respekt för skolan.

Ingen tycker väl att man bara kan resa bort på semester utan arbetsgivarens tillåtelse? Nå, se då skolan som elevernas arbete. 
    Fast det är en dålig jämförelse. Har man en arbetsgivare som inte tillåter semester kan man fritt byta arbetsgivare till en mer flexibel (eller sluta arbeta och försörja sig på annat sätt). Tills hemskolning är tillåtet kan du inte göra den jämförelsen.
  • Anonym (why)
    Xenia skrev 2024-08-22 20:06:45 följande:
    Ja, och jag förstår inte den inställningen. Mitt barn är så bra så vi behöver inte följa några regler. Respekt för skolan innebär att man avstår från resor under terminstid.

Det är alltså ok att skolka om man har något roligare för sig. 

Sin släkt kan man träffa under sommaren, höstlovet, jul/nyår, sportlovet etc. Det finns tillräckligt många lov för det.

Konsekvenserna ser vi redan idag, föräldrar och lärare som inte respekterar skolans regler.
    Men alltså vad är det för respekt du pratar om? Vem är det som inte blir respekterad och hur påverkas skolan eller lärarna negativt?

Du verkar helt ha låst fast vid att man bara ska lyda varje regel och lag helt blint utan att tänka efter själv. 
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??