• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • PH76
    Anonym (Läxor) skrev 2024-08-20 16:23:34 följande:

När jag var ung så gick det inte att vara borta i en vecka. Då missade man läxor och anteckningar som var grunden till proven. Och då var man tvungen att läsa in detta tillsammans med nya uppgifter och läxor. Men det är kanske inte så nuförtiden? 

Man tar med sig läxorna och läser in de kapitlen som skulle gåtts igenom själv medans man är borta.
  • Anonym (eller)
    Anonym (Läxor) skrev 2024-08-20 16:23:34 följande:

När jag var ung så gick det inte att vara borta i en vecka. Då missade man läxor och anteckningar som var grunden till proven. Och då var man tvungen att läsa in detta tillsammans med nya uppgifter och läxor. Men det är kanske inte så nuförtiden? 

Nuförtiden finns allt ändå i datorn, så man kan komma åt material och uppgifter hemifrån ändå. Prov missar man kanske, men det kan även vara inlämningsuppgifter som man kan skicka in digitalt.
  • PH76
    Anonym (eller) skrev 2024-08-20 16:25:10 följande:
    Nuförtiden finns allt ändå i datorn, så man kan komma åt material och uppgifter hemifrån ändå. Prov missar man kanske, men det kan även vara inlämningsuppgifter som man kan skicka in digitalt.
    Precis, sån så måste man som förälder givetvis se till att inte boka resor under perioder för nationell prov och liknande. Jag har precis kollat upp när de är nästa termin så att vi inte bokar in något då.
  • Anonym (Lino)

Det enda barn jag vet som åker på såna resor (typ två längre resor om året) har toppbetyg i alla ämnen. 

• Anonym (Gymnasielärare)

Jag har jobbat på en skola som inte beviljade ledigheter (undantag begravning). Det var rätt skönt. Cirka hälften av eleverna som söker ledigt klarar det bra, men det är ändå alltid merjobb. 25% klarar det inte så bra, beviljas ändå och där blir det mer extraarbete. 25% av de som söker ledigt beviljas ej då de tex har F-varningar i flera ämnen. De åker nästan alltid ändå och det går ju sällan så bra, men visst kan det vara enstaka elever i den gruppen som verkligen mår bra av en semesterresa av andra skäl.

• Anonym (cornelius)

Det finns inga praktiska skäl att förbjuda det utan det handlar om principen

Ellen har jättelätt för sig i skolan. Klart hon kan åka till Kanarieöarna en vecka..

Mustafa klarar inte skolan alls men hur ska man motivera att han inte får åka till sitt hemland för att träffa släkten på ramadan?

Så, istället för att fröknarna ska tvingas vara "poliser" och ta beslut om vem som kan och inte kan klara en veckas frånvaro så går arbetsgivaren, kommunen, in och sätter stopp för alla - oavsett hur omotiverat det egentligen är för de flesta barnen.

• Anonym (Ilon)
    Anonym (cornelius) skrev 2024-08-20 16:41:06 följande:

Ellen har jättelätt för sig i skolan. Klart hon kan åka till Kanarieöarna en vecka..

Mustafa klarar inte skolan alls men hur ska man motivera att han inte får åka till sitt hemland för att träffa släkten på ramadan?

Så, istället för att fröknarna ska tvingas vara "poliser" och ta beslut om vem som kan och inte kan klara en veckas frånvaro så går arbetsgivaren, kommunen, in och sätter stopp för alla - oavsett hur omotiverat det egentligen är för de flesta barnen.

Det är väl ändå rektorn som fattar beslutet och varför skulle det inte kunna fattas olika beslut om olika personer?

Godkänd i alla ämnen = kan få ledigt.
    Inte godkänd i alla ämnen = beslut fattas individuellt beroende på hur många och vilka ämnen det gäller.
  • PH76
    Anonym (cornelius) skrev 2024-08-20 16:41:06 följande:

Vår skola beviljar inte någon ansökan om ledighet för semester. Men det är väldigt öppna med att ?vi vet att ni åker i alla fall, be inte barnen ljuga, och prata med oss i förväg så att barnen kan få med sig rätt läxor?. Det fungerar bra för oss och väldigt många andra föräldrar.
  • Anonym (Nicole)

Man överlever detta ochså

• Zaro
    Anonym (Lino) skrev 2024-08-20 16:30:29 följande:

Det enda barn jag vet som åker på såna resor (typ två längre resor om året) har toppbetyg i alla ämnen. 

Det rör sig antagligen om barn i resursstarka hem
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??