• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • Anonym (S)
    Anonym (MammaMu) skrev 2024-08-21 13:39:37 följande:

Så länge mitt barn presterar och ligger i framkant ser jag ingen anledning till varför inte hem kan ta ledigt för en veckas semester. Att missa lite skoltid gör varken till eller från för vad mitt barn lär sej. Tyvärr är skolan av i dag dålig på att leverera.

Jag förstår, men det du säger låter som en motsägelse. Hur kan ett barn ligga i framkant om skolan inte levererar? Vad ligger hon i framkant av? 
  • Anonym (MammaMu)
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 13:45:01 följande:
    Jag förstår, men det du säger låter som en motsägelse. Hur kan ett barn ligga i framkant om skolan inte levererar? Vad ligger hon i framkant av? 
    Skolan leverera inte till hennes nivå. Hon tillhör tyvärr den skara elever som har lite för lätt för sej. Skolan ligger under den nivå hon behövt för att tillgodogöra sej den fullt ut. Ma, ke och fy uppgifterna t ex har hon redan löst klart när halva terminen gått. Och resten av ämnena löser hon också enkelt. Har alltid haft A i allt. Jag ser inga som helst problem att hon åker på semester under skoltid.
  • AndreaBD
    Anonym (eller) skrev 2024-08-21 11:09:59 följande:
    Hur menar du nu? Att man vill vara på en resa jämfört var man vill bo och leva? 

Är det samma sak om man vill vara på sitt lantställe så länge som möjligt, då får man flytta dit för gott bara för det?

Sista veckorna innan sommaren samt första vecka på hösten brukar inte bidra med något vettigt ur inlärningssynpunkt, så det känns inte alls orimligt att skippa den för att förlänga en utlandsvistelse om man vill. Vad missar man - en femkamp och en fotbollsmatch (är i alla fall vad den här veckan hittills bjudit på för min niondeklassare). Totalt 2-3 timmar per dag i skolan. Jag hade inte haft några betänkligheter att hon missade det om vi haft möjlighet att vara iväg på nåt trevligare istället. 
    Det är inget fel med att vara på sitt landställe hela sommarn. Men just inte några dagar innan och några dagar efter sommarlovet. Och här kan det dessutom vara två väldigt olika ställen. Inte bara föräldrarna utan även barnen kanske inte blir lika bra integrerade då. Det är bara en liten del av hur det går till att ha parallelsamhälle. Bara en faktor av många. 
  • Xenia

Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.

Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.

Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.

Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.

Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.

• Spucks
    Anonym (Tvärtom.) skrev 2024-08-21 05:35:43 följande:

de höga krav som skolan ställer på ungdomarna 

Hahaha, den var bra!
  • Anonym (B)
    Xenia skrev 2024-08-21 19:11:58 följande:

Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.

Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.

Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.

Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.

Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.

Kanske bara jag som skrev om sjukskrivningen men på vilket vis drabbar detta andra lärare och elever? Detta var under covid och ALLA andra var hemma med. Förklara tack. 

och sen, att ens barn ligger bra till hör ju faktist till om man kan vara ledig eller ligger efter med en massa skolarbete. Förstår faktiskt inte hur du kan uppröras så. Lina barn har höga ambitioner trots detta, dvs det har inte betytt att skolan inte ska respekteras. Detta med sjukskrivningen skedde en gång. Övrig ledighet har vi ansökt om Och fått godkänt. 

Vid sjukskrivningen hade vi inte bett om ledigt. Och tyckte att man kunde passa på när alla andra var hemma med. 

• Spucks
    Xenia skrev 2024-08-21 19:11:58 följande:

Vad!? Menar du att om ens barn har lätt i skolan och det inte är något problem att åka bort under skoltiden är man en asocial egoist för barn som har svårare kan inte åka iväg?

I så fall får man väl aldrig göra något eller ha något, för det finns ju alltid andra barn som inte kan ha/göra det. Jag tycker tex. att du är extrem osocial om du bor i ett hus, för det har jag faktiskt inte råd med.

• Anonym (B)

Och sen, hur kan det vara vårt ansvar om andra barn klarar att arbeta vid datorn eller ej? Har man satt sitt barn i en sån skola utgår jag från att man vet vad man ger sig in på. Det kan ju knappast vi ansvara för. 

att våra barn klarar att jobba digitalt, då ska vi stanna hemma av solidaritet eller va? 

• Xenia

Ja, jag talar om solidaritet med skolans regler, solidaritet med lärarna och solidaritet med övriga barn i klassen. Det är ju inte som att de duktiga barnen får det sämre i skolan för att de inte reser utomlands under skoltid.

Men jag har en känsla av att prata om solidaritet med andra här är som att tala om färger med färgblinda eller musik med tondöva.

• Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-08-22 00:51:29 följande:

Ja, jag talar om solidaritet med skolans regler, solidaritet med lärarna och solidaritet med övriga barn i klassen. Det är ju inte som att de duktiga barnen får det sämre i skolan för att de inte reser utomlands under skoltid.

Men jag har en känsla av att prata om solidaritet med andra här är som att tala om färger med färgblinda eller musik med tondöva.

Livet är kort. Ibland måste man ta de chanser man får. Det är ju inte som att de svaga eleverna får det sämre i skolan för att de duktiga barnen sköter sina studier via digitala portaler en vecka. 

Står du och väntar på att det ska bli grönt vid ett övergångsställe utan trafik i solidaritet med den blinde som väntar också?
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??