• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2024-08-23 00:06:07 följande:
    Det ni svenskar som är extrema i er brist på respekt för skolan.

Ingenstans är det så dåligt med disciplin i skolan som i Sverige. Jag undrar varför...
    Du ligger i ena extremen av regelföljeri på en skala.

Disciplin och följa regler behöver inte gå hand i hand.
    Som på en arbetsplats finns de som disciplinerat levererar och deltar i gruppers jobb och möten, kanske har jobbat en timme extra hemma kvällen innan för att förbereda det sistaoch kommer inte sent till ett tidigt möte fast de kanske tar med sig en kopp kaffe trots reglerna säger ingen förtäring i lokalen. Sedan finns det de som är sena med det mesta, de respekterar vare sig leveranstider eller mötestider eller medarbetares tid, men de håller strikt på alla dessa regler som finns och skulle aldrig bryta mot dryckesförtäringsregeln, eller regeln om att inte jobba övertid utan betalt.  
  • Anonym (Beror på)

Vill man hänga med i skolan är det självklart dåligt. Om man är borta en vecka är det väldigt mycket att ta igen även om man går på lågstadiet och detta gäller även om man är sjuk en vecka. 

Personligen för mig handlar det inte om respekten för ditten och datten som vissa svarar här. Det handlar om att det är bra och enklare för barnet att inte ha missat massa övningar (på en vecka hinner klassen mycket) för att hänga med i nästa kapitel.

I många jobb missar man inte så mycket om man är borta en vecka. Har man en ett mer kunskapsintensivt jobb inser man att man missar mycket om man är borta en vecka i September jämfört om man är borta fyra veckor i juli eller två veckor vid jul. För mig är det helt ok att betala dyrare resor för att resa bort rätt veckor. Missar man skolan oavsett resa eller sjuk är det mycket att ta igen. Det är jobbigt för barnen att ligga 20 sidor efter i matteboken och ett-två kapitel i svenska boken. Det är många timmar hemma att ta igen. Om nu ens barn är långt före eller gladeligen ägnar många timmar hemma för att göra dessa uppgifter är det förstås inte ett problem. Det är nog högst inviduellt mellan familjer om det är bra eller inte att missa så mycket skola.

• Anonym (Lina)

För att det är billigare att resa mitt i terminerna när det inte är lov.
    Har själv inte gjort det, vi har rest under loven, men det är så föräldrarna resonerar. 

• Anonym (Resor)
    Xenia skrev 2024-08-22 20:18:38 följande:

Vart tog TS vägen?

Jag gick på föräldramöte och lyssnade på rektors tal om vikten av att inte ha eleven frånvarande utöver loven. 
  • Anonym (MammaMu)

Är man lite förutseende går det att som förälder se till att barnen läser i kapp det dom missar innan man reser eller under semestern. Flygresan är tex ett utmärkt ställe att räkna matte under. En semesterresa behöver inte innebära att barnet kommer efter en massa. Tyvärr är lärarna inte alltid så villiga att berätta vad dom ska plugga på. 

Och att tro att man reser för att det är billigare är långt i från sanningen. Några gör det såklart, men det finns massor med andra skäl att åka på andra perioder. 

• AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 23:30:20 följande:
    Att två mesiga lärare sitter och väntar medan en slyngel prioriterar att prata med kompisar har inte mycket med denna tråds ämne att göra. 
    Det kanske avviker lite från ämnet. Men det visar samma attityd. Och jag tycker din attityd är också helt fel. Det ska inte vara helt nytt för en 12-/13-åring att man faktiskt ska gå till sin lektion i tid. Det är en ny nivå. Jag menar, det är redan illa om man nonchalant kommer senare. Men att man står bredvid läraren och säger "vänta lite" , det är sanslöst. 

Det är inte fråga om att säga: Se till att du kommer dit med en gång!!! Det skulle inte hjälpa, eftersom han inte verkade förstå hur olämpligt det var. Utan frågan är verkligen vad föräldrarna har gjort för fel där! Och att han inte lärt sig det i 6 år som han har gått i skolan. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-23 00:11:14 följande:
    Fast det är en dålig jämförelse. Har man en arbetsgivare som inte tillåter semester kan man fritt byta arbetsgivare till en mer flexibel (eller sluta arbeta och försörja sig på annat sätt). Tills hemskolning är tillåtet kan du inte göra den jämförelsen.
    Att bara byta jobb - det är ju inte självklart att man hittar något. Och just med ett nytt jobb kan man ju inte ta ledigt det första man gör. Och skola kan man byta ungefär lika lätt - eller svårt - som jobbet. 
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2024-08-23 00:03:58 följande:
    Nu skriver du bara nonsens. Vad man gör på fritiden är vars och ens ensak. Men skolterminerna är inte fritid.

Det ni "invidualister" tycks ha så förbannat svårt att förstå är att skolan är i kris idag just pga elevers och föräldrars brist på respekt för skolan.

Ingen tycker väl att man bara kan resa bort på semester utan arbetsgivarens tillåtelse? Nå, se då skolan som elevernas arbete. 
    Tack. Det är inte tillräckligt många tyvärr som uppskatta det hästjobbet som lärare oftast gör. Och det är därför man har sänkt kraven för lärarutbildningen. Det är inte många som vill bli lärare. När jag började var det höga krav för att komma in i lärarutbildningen. Numera är det inte bara låga krav utan de som vi ser, som gör praktik t.ex. ser inte så förtroendeingivande ut. Jag har t.ex. inget mot tatueringar, men jag har sett ett extremfall där bland praktikanterna. Man märker också att de inte har ett bra språk. Och då menar jag inte att de svär, utan jag har åtminstone sett enskilda med ett fattigt språk, som inte kunde uttrycka sig väl. Antigen i kombination med utländsk bakgrund, men även rent svenska lärarkandidater kan ibland vara ... inte så verbala. 
  • AndreaBD
    Anonym (MammaMu) skrev 2024-08-23 09:50:29 följande:

Är man lite förutseende går det att som förälder se till att barnen läser i kapp det dom missar innan man reser eller under semestern. Flygresan är tex ett utmärkt ställe att räkna matte under. En semesterresa behöver inte innebära att barnet kommer efter en massa. Tyvärr är lärarna inte alltid så villiga att berätta vad dom ska plugga på. 

Som lärare kan jag säga - det är inte alltid så lätt att säga vad de ska plugga på. Av flera skäl: Allt står inte i någon bok, en del jobbar man fram muntligt under lektionerna. Ofta står det någon sammanfattning i boken också, men det är passiv läsning, inte att resonera tillsammans med läraren och klassen och komma fram till något. Då förstår man ju mycket bättre och kommer ihåg det bättre också.

Det görs ju mycket annat än jobba efter bok, så är det ju. Hur ska man ta igen musik eller hemkunskap, eller idrott? Nu säger jag inte att det skulle vara ett stort problem att missa dessa ämnen en eller två gånger. Förutom om barnet också är sjuk mycket, då kan det bli mycket frånvaro ändå. 

Sedan - en del lärare kan ju vara lite spontana också och göra det som känns läge då. Man kanske märker att eleverna är speciellt intresserade av något och går mer i detalj där, istället för det som man hade tänkt göra. Eller så är de ovanligt trötta eller många är borta. Det finns faktorer som gör att man inte helt håller sig till sin planering utan gör det som blir bättre då. Därför kan man ju bara säga på ett ungefär vad man kommer att göra. Ibland stämmer det helt, ibland blir det ändringar. 
  • Anonym (MammaMu)
    AndreaBD skrev 2024-08-23 10:27:36 följande:
    Det kanske avviker lite från ämnet. Men det visar samma attityd. Och jag tycker din attityd är också helt fel. Det ska inte vara helt nytt för en 12-/13-åring att man faktiskt ska gå till sin lektion i tid. Det är en ny nivå. Jag menar, det är redan illa om man nonchalant kommer senare. Men att man står bredvid läraren och säger "vänta lite" , det är sanslöst. 

Det är inte fråga om att säga: Se till att du kommer dit med en gång!!! Det skulle inte hjälpa, eftersom han inte verkade förstå hur olämpligt det var. Utan frågan är verkligen vad föräldrarna har gjort för fel där! Och att han inte lärt sig det i 6 år som han har gått i skolan. 

Jag tycker nog det är lika illa att man som lärare inte markerar för eleven. Att anta att eleven inte lärt sej skolans uppföranderegler är att göra det lite enkelt. Alla vet att barn och framför allt i tonåren testar barnen oss vuxna. Kan man komma försent utan konsekvenser och att läraren ens inte ryter ifrån visar man att det är ok beteende. 

Hade mitt barn kommit försent på det sättet hade jag blivit lika irriterad över er lärares beteende som över barnets. 

Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??