Aliona skrev 2024-08-20 22:39:03 följande:
Undrar du verkligen det, eller är det en retorisk fråga?
Jag har inte så svårt att tänka mig att hemlandet kanske inte erbjuder jobbmöjligheter och dessutom har undermålig sjukvård och utbildning så man kan inte tänka sig att bo där, men man älskar ändå sitt hemland, saknar sin familj och gärna vill vara där så långe som möjligt. Man vill kanske att barnen verkligen ska lära sig modersmålet och kulturen och få en nära relation med mormor och kusinerna, vilket inte är det lättaste mär man träffas en gång om året eller kanske varannat år. Gamla föräldrarna behöver dessutom massor av hjälp med huset och läkarbesöken och ber en att stanna lite till. Lägg därefter till att det kanske är jättedyrt eller långt och jobbigt att åka dit.
Eller kanske är det en familj från två länder. Mamman är svensk, pappan australienare. De älskar att vara i Australien och hade absolut kunnat bo där, men då kommer de ju vara så långt borta från mormor och morfar och alla släktingar i Sverige, som de så gärna vill vara nära. Så antingen får de bo här och åka till Australien på semester eller så får de bo där och åka hit. Hur som helst så kostar det i runda slängar 100.000 kr för en familj och tar ett dygn eller så att komma fram, och då har man världens jetlag. De borde åka på sommarlovet när barnen är lediga, men då är dey ju vinter där, alla jobbar och ingen har då mycket tid. Eller så åker de på jullovet när folk i Australien är lediga och kan umgås, men jullovet är bara tre veckor och om man räknar bort restid blir det bara lite mer än två veckor. Kanske rimligt att ta lite extra ledigt från skolan? Barnen får jättebra övning i engelska och kan ha med sig skolböckerna och ta igen vad de missar på plats.
Bara två exempel men det finns nog hur många som helst.
Det var mest en retorisk fråga. Men samtidigt så tänkte jag att det kanske ändå inte är så stor skillnad. De välutbildade får ett bra liv i ett annat land också, de outbildade kämpar här också. Men visst, de har säkert ändå en högre levnadsstandard här.
Och jag kan också tycka att dessa människor kanske borde hjälpa att utveckla samhället mera i sina hemländer. Dessutom är ju levnadsstandard en sak, kultur och värderingar är ju också väldigt viktiga. Folk blir inte lyckliga om de lever i ett land vars kultur och värderingar de inte delar. Vad är det för liv? Oftast ger de ju upp mycket som är viktigt för dem bara för att leva i Sverige, eller i Tyskland, eller i USA. De kanske kommer från samhällen där man har mycket gemenskap i en stor familj, och även med vänner och grannar. Och så kommer de hit och känner ingen gemenskap och känner sig väldigt ensamma.
Jag är själv invandrad, visserligen från en liknande kultur, men jag har lite aning om hur man kan jämföra och inte känna sig helt tillhörig till det ena eller det andra. Den konflikten måste man ändå lösa. Och att tillbringa så mycket tid i sitt hemland är ett tecken på att man är långt ifrån en lösning.