AndreaBD skrev 2024-08-23 10:50:38 följande:
Som lärare kan jag säga - det är inte alltid så lätt att säga vad de ska plugga på. Av flera skäl: Allt står inte i någon bok, en del jobbar man fram muntligt under lektionerna. Ofta står det någon sammanfattning i boken också, men det är passiv läsning, inte att resonera tillsammans med läraren och klassen och komma fram till något. Då förstår man ju mycket bättre och kommer ihåg det bättre också.
Det görs ju mycket annat än jobba efter bok, så är det ju. Hur ska man ta igen musik eller hemkunskap, eller idrott? Nu säger jag inte att det skulle vara ett stort problem att missa dessa ämnen en eller två gånger. Förutom om barnet också är sjuk mycket, då kan det bli mycket frånvaro ändå.
Sedan - en del lärare kan ju vara lite spontana också och göra det som känns läge då. Man kanske märker att eleverna är speciellt intresserade av något och går mer i detalj där, istället för det som man hade tänkt göra. Eller så är de ovanligt trötta eller många är borta. Det finns faktorer som gör att man inte helt håller sig till sin planering utan gör det som blir bättre då. Därför kan man ju bara säga på ett ungefär vad man kommer att göra. Ibland stämmer det helt, ibland blir det ändringar.
Nog kan man säga att historia läser vi om andra världskriget. I matte ska dom ha kommit till sida och x och i engelska ska dom lära sej glosorna till stycke y?.
Jag har för mitt minsta barn haft svårt att få sån information av lärarna. Svaret man oftast fått är att det har jag inte planerat än. Det får hen ta igen sen, vilket iofs aldrig behövts. Det är svårt att motivera barn att semester på skoltid också innebär skolarbete om inte lärarna bryr sej. Vet tyvärr många föräldrar som klagat över samma.