Inlägg från: Anonym (MammaMu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MammaMu)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Så länge mitt barn presterar och ligger i framkant ser jag ingen anledning till varför inte hem kan ta ledigt för en veckas semester. Att missa lite skoltid gör varken till eller från för vad mitt barn lär sej. Tyvärr är skolan av i dag dålig på att leverera.

• Anonym (MammaMu)
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 13:45:01 följande:
    Jag förstår, men det du säger låter som en motsägelse. Hur kan ett barn ligga i framkant om skolan inte levererar? Vad ligger hon i framkant av? 
    Skolan leverera inte till hennes nivå. Hon tillhör tyvärr den skara elever som har lite för lätt för sej. Skolan ligger under den nivå hon behövt för att tillgodogöra sej den fullt ut. Ma, ke och fy uppgifterna t ex har hon redan löst klart när halva terminen gått. Och resten av ämnena löser hon också enkelt. Har alltid haft A i allt. Jag ser inga som helst problem att hon åker på semester under skoltid.
  • Anonym (MammaMu)
    Anonym (jury) skrev 2024-08-22 17:54:47 följande:

Svenskar är allmänt världens största hyperindividualister som inte tycker att regler gäller för dom själva. Respekten för skolan och lärarens auktoritet ligger på nollpunkten, till gengäld ligger tilltron till sin egna och sin avkommas förmågor alltid på topp.

Hur kan det då bli annorlunda än att folk bara hittar på en ursäkt för att ta en Thaim-out och samlas i en facebookgrupp för likasinnade som tipsar varandra hur man bäst skall hantera det?

Och varför tror du avsaknad av respekt för skolan beror på? Tror du att det möjligen att orsaken delvis kan vara skolorna själva? 
  • Anonym (MammaMu)

Är man lite förutseende går det att som förälder se till att barnen läser i kapp det dom missar innan man reser eller under semestern. Flygresan är tex ett utmärkt ställe att räkna matte under. En semesterresa behöver inte innebära att barnet kommer efter en massa. Tyvärr är lärarna inte alltid så villiga att berätta vad dom ska plugga på. 

Och att tro att man reser för att det är billigare är långt i från sanningen. Några gör det såklart, men det finns massor med andra skäl att åka på andra perioder. 

• Anonym (MammaMu)
    AndreaBD skrev 2024-08-23 10:27:36 följande:
    Det kanske avviker lite från ämnet. Men det visar samma attityd. Och jag tycker din attityd är också helt fel. Det ska inte vara helt nytt för en 12-/13-åring att man faktiskt ska gå till sin lektion i tid. Det är en ny nivå. Jag menar, det är redan illa om man nonchalant kommer senare. Men att man står bredvid läraren och säger "vänta lite" , det är sanslöst. 

Det är inte fråga om att säga: Se till att du kommer dit med en gång!!! Det skulle inte hjälpa, eftersom han inte verkade förstå hur olämpligt det var. Utan frågan är verkligen vad föräldrarna har gjort för fel där! Och att han inte lärt sig det i 6 år som han har gått i skolan. 

Jag tycker nog det är lika illa att man som lärare inte markerar för eleven. Att anta att eleven inte lärt sej skolans uppföranderegler är att göra det lite enkelt. Alla vet att barn och framför allt i tonåren testar barnen oss vuxna. Kan man komma försent utan konsekvenser och att läraren ens inte ryter ifrån visar man att det är ok beteende. 

Hade mitt barn kommit försent på det sättet hade jag blivit lika irriterad över er lärares beteende som över barnets. 

• Anonym (MammaMu)
    AndreaBD skrev 2024-08-23 10:50:38 följande:
    Som lärare kan jag säga - det är inte alltid så lätt att säga vad de ska plugga på. Av flera skäl: Allt står inte i någon bok, en del jobbar man fram muntligt under lektionerna. Ofta står det någon sammanfattning i boken också, men det är passiv läsning, inte att resonera tillsammans med läraren och klassen och komma fram till något. Då förstår man ju mycket bättre och kommer ihåg det bättre också.

Det görs ju mycket annat än jobba efter bok, så är det ju. Hur ska man ta igen musik eller hemkunskap, eller idrott? Nu säger jag inte att det skulle vara ett stort problem att missa dessa ämnen en eller två gånger. Förutom om barnet också är sjuk mycket, då kan det bli mycket frånvaro ändå. 

Sedan - en del lärare kan ju vara lite spontana också och göra det som känns läge då. Man kanske märker att eleverna är speciellt intresserade av något och går mer i detalj där, istället för det som man hade tänkt göra. Eller så är de ovanligt trötta eller många är borta. Det finns faktorer som gör att man inte helt håller sig till sin planering utan gör det som blir bättre då. Därför kan man ju bara säga på ett ungefär vad man kommer att göra. Ibland stämmer det helt, ibland blir det ändringar. 

Nog kan man säga att historia läser vi om andra världskriget. I matte ska dom ha kommit till sida  och x och i engelska ska dom lära sej glosorna till stycke y?.

Jag har för mitt minsta barn haft svårt att få sån information av lärarna. Svaret man oftast fått är att det har jag inte planerat än. Det får hen ta igen sen, vilket iofs aldrig behövts. Det är svårt att motivera barn att semester på skoltid också innebär skolarbete om inte lärarna bryr sej. Vet tyvärr många föräldrar som klagat över samma.

Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??