• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • Anonym (Vet ej)

Blandad kompott i den här familjen.

Dottern tar ett sabbatsår i år, 14 år gammal, för hon gick ut nian i våras. Vi har bokat en far-dotterresa till Wien i Oktober. Alltså, även om hon fortfarande hade gått i grunskolan, hade det inte varit några problem akadmemiskt för henne att ta ledigt en vecka.

Storebror är mer average i skolan. För honom skulle en vecka ledigt inte vara en katastrof men han skulle ha lite att ta igen och få jobba för det. Där är en veckas ledighet mer ett kanske, beroende på vad de gör i plugget och hur han fixar det. Det går lite i vågor.

Lillebror har dyslexi och cdd, och det är ofta inte nådigt. För honom är läxor och fria arbeten jättejobbigt, även om han kämpar på med relativt gott humör, han gillar trots allt att gå i skolan. En vecka ledigt mitt i terminen skulle inte funka för honom. 

Så, som förhoppningsvis ansvarstagande förälder, reser jag inte utomlands med de som behöver gå i skolan.

• Anonym (88an)

Vi är skyldiga. Reser varannan år alltid första veckan då skolan startar på höstterminen.Varför? Priset är lägre och första veckan är främst lek, och information. 

Vi reser även under vintern och har så gjort sedan 2014.

Mina barn och vi vuxna respekterar skolan. Lärarna. Barnen får av samtliga lärare gott "betyg" i uppförande. De kommer aldrig sent, lämnar in sina uppgifter i tid med bra betyg. De stör inte under lektionerna och följer de ordningsregler som finns. 
    Har Båda höga betyg.

När vi reser under vintern blir det minst två veckor (varav en är lov) ofta till thailand vilket lärarna faktiskt bara är positiva till. Barnen får årligen en extrauppgift (förutom alla andra läxor) där de ska ta reda på något om landet, beskriva det ekonomiska läget i staden vi befinner oss och hur man kan se hierarki runt "sig". De får dessutom i uppgift att beskriva deras konversationer i relation till att de tex ska köpa något. Samt som pluspoäng att de lär sig någon ny mening på thai varje år och vågar använda dessa. 

Ska bli intressant att se vad de får för extrauppgifter i vinter 😀 i vinter åker vi dessutom särskilt för att sonen blir 18 och hans pappa (min man) blir 40 år. Så vem vet, kanske sista resan med sonen? :( 

• Anonym (Ilon)

När jag var ung fick man ledigt för resor. Då fanns det inte ens skolportaler så det gick att hänga med digitalt. Jag var ledig 2 veckor för en resa, det var inga problem och behövde inte ens göra uppgifter för att komma ikapp.

Nu för tiden får man väl inte ta ledigt så då ska man ju såklart inte åka, kan dock tycka att det ska vara från fall till fall. Barn med lite eller ingen annan frånvaro och som hänger med i skolarbetet, då är det väl inte så farligt att få ledigt en vecka?

• Xenia
    Anonym (eller) skrev 2024-08-20 13:24:06 följande:
    Fast nu drar du nog lite egna slutsatser som inte är så underbyggda.

Bryr man sig inte om sitt jobb eller respekterar sin chef om man tex jobbar hemma, tar ledigt eller sköter arbetsuppgifter digitalt? 

Och att någon kan tänkas göra resor av olämpliga/olagliga skäl ska inte hindra andra att göra vanliga resor. Ett sånt system med nåt slags kollektiv bestraffning utifall att kan man inte ha. 

Skolan kommer att behöva förändras iom att samhället förändras, och ibland sker förändringar i beteenden innan institutioner hinner med i svängarna. 
    Men man frågar väl sin chef först om det är ok, och om hen säger nej så struntar man inte i vad chefen tycker.

Här handlar det om föräldrar som struntar i att fråga skolan, och om de frågat och fått nej, så reser de ändå med barnen.

Det är den här inställningen "vi är skolans kunder och skolan ska anpassa sig efter vad som är bekvämast för oss", som jag verkligen ogillar.
  • Xenia

Ja, det är ett vanligt skäl. Vilket visar att föräldrarna borde få betala så höga böter att det inte lönar sig att skita i skolan.

Anonym (...) skrev 2024-08-20 13:41:16 följande:

Min väninna är en sån som åker när som, anledningen är helt enkelt att "det är alldeles för dyrt att åka under lov" 

• Anonym (Respektlöst)

För att svenskar har tappat all respekt för skolan och för lärare. Bara svenskar skulle komma på tanken att själva orsaka två veckors frånvaro för sina barn, tycka att man inte behöver vara med på idrotten om man får "ångest" av att träna med andra, hävda att det viktigaste är att man skrivit något alls, inte nödvändigtvis att man har rätt... och sen starta krig mot skolan för att barnet inte får godkänt pga bristande närvaro eller har inte gjort läxan.

• Anonym (eller)
    Xenia skrev 2024-08-20 14:59:23 följande:
    Men man frågar väl sin chef först om det är ok, och om hen säger nej så struntar man inte i vad chefen tycker.

Här handlar det om föräldrar som struntar i att fråga skolan, och om de frågat och fått nej, så reser de ändå med barnen.

Det är den här inställningen "vi är skolans kunder och skolan ska anpassa sig efter vad som är bekvämast för oss", som jag verkligen ogillar.
    Ja, men eftersom skolan är så digitaliserad redan och inte ens alltid har lärarledda lektioner så känner väl föräldrar att signalerna från skolan är att det inte är så viktigt att vara på plats, även om skolan inte säger det rent ut.

Om chefen är borta lite närsomhelst och jobbar hemifrån, men säger nej till arbetstagarna att göra detsamma (när så är möjligt) så minskar säkert respekten även på en arbetsplats. 
  • Spucks
    Xenia skrev 2024-08-20 14:59:23 följande:

Nu vet jag inte hur exakt det ser ut med reglerna, men vad jag vet får en arbetsgivare inte neka semester utan anledning, men en skola får göra det. Stämmer det? I så fall är jämförelsen strunt.

Jag menar, den är strunt generellt, eftersom en arbetsplats är ett ställe där man utbyter sina tjänster mot pengar, medan en skola är till för att elever ska få en bildning.

• PH76

Vi är absolut ?skyldiga? till detta, vi åker ca 1 vecka per termin utanför loven. Nu går mina barn bara i 3an och 6an men vi resonerar att så länge de är duktiga ?väldigt duktiga faktiskt? så gör det inget. Vi pratar med läraren innan och tar med oss alla läxor och sånt.

Skumme det visa sig senare att någon av dem börjar då problem i skolan så kommer vi givetvis att ändra på detta.

• Anonym (Läxor)

När jag var ung så gick det inte att vara borta i en vecka. Då missade man läxor och anteckningar som var grunden till proven. Och då var man tvungen att läsa in detta tillsammans med nya uppgifter och läxor. Men det är kanske inte så nuförtiden? 

Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??