• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • AndreaBD

Det verkar finnas barn som både sticker tidigare före sommarlovet och som inte är tillbaka än, nu när skolan har börjat. Hörde det av en rektor. Uppenbarligen ville familjen vara så länge som möjligt i hemlandet. I det här fallet undrar jag verkligen, varför de inte flyttar tillbaka dit då. 

• Anonym (Fia)

Jag tycker att det är totalt respektlöst att åka iväg på resor utanför skollov.
    Vi har lagar och förordningar vilka jag tycker att man ska visa sina barn att man följer.

• Aliona
    AndreaBD skrev 2024-08-20 18:34:55 följande:

Det verkar finnas barn som både sticker tidigare före sommarlovet och som inte är tillbaka än, nu när skolan har börjat. Hörde det av en rektor. Uppenbarligen ville familjen vara så länge som möjligt i hemlandet. I det här fallet undrar jag verkligen, varför de inte flyttar tillbaka dit då. 

Undrar du verkligen det, eller är det en retorisk fråga?

Jag har inte så svårt att tänka mig att hemlandet kanske inte erbjuder jobbmöjligheter och dessutom har undermålig sjukvård och utbildning så man kan inte tänka sig att bo där, men man älskar ändå sitt hemland, saknar sin familj och gärna vill vara där så långe som möjligt. Man vill kanske att barnen verkligen ska lära sig modersmålet och kulturen och få en nära relation med mormor och kusinerna, vilket inte är det lättaste mär man träffas en gång om året eller kanske varannat år. Gamla föräldrarna behöver dessutom massor av hjälp med huset och läkarbesöken och ber en att stanna lite till. Lägg därefter till att det kanske är jättedyrt eller långt och jobbigt att åka dit. 

Eller kanske är det en familj från två länder. Mamman är svensk, pappan australienare. De älskar att vara i Australien och hade absolut kunnat bo där, men då kommer de ju vara så långt borta från mormor och morfar och alla släktingar i Sverige, som de så gärna vill vara nära. Så antingen får de bo här och åka till Australien på semester eller så får de bo där och åka hit. Hur som helst så kostar det i runda slängar 100.000 kr för en familj och tar ett dygn eller så att komma fram, och då har man världens jetlag. De borde åka på sommarlovet när barnen är lediga, men då är dey ju vinter där, alla jobbar och ingen har då mycket tid. Eller så åker de på jullovet när folk i Australien är lediga och kan umgås, men jullovet är bara tre veckor och om man räknar bort restid blir det bara lite mer än två veckor. Kanske rimligt att ta lite extra ledigt från skolan? Barnen får jättebra övning i engelska och kan ha med sig skolböckerna och ta igen vad de missar på plats. 

Bara två exempel men det finns nog hur många som helst. 

• Anonym (Anna)

Jag hade en period på gymnasiet då jag åkte utomlands flera gånger per termin. I slutändan fick jag ändå högsta betyg i alla ämnen. Jag pluggade väl hårdare när jag väl var på plats, antar jag, och såg till att inte missa prov eller obligatoriska moment.

• Anonym (cornelius)
    Anonym (Ilon) skrev 2024-08-20 17:05:07 följande:
     varför skulle det inte kunna fattas olika beslut om olika personer?
    För att då drar kommunen på sig anmälan om diskriminering som ett brev på posten. Varför fick de och inte vi? Så fort du ska göra "individuella bedömningar från fall till fall" så öppnar du upp för det.

-
    PH76 skrev 2024-08-20 17:17:56 följande:
    Vår skola beviljar inte någon ansökan om ledighet för semester. Men det är väldigt öppna med att ?vi vet att ni åker i alla fall, be inte barnen ljuga, och prata med oss i förväg så att barnen kan få med sig rätt läxor?. Det fungerar bra för oss och väldigt många andra föräldrar.
    En rimlig hållning men då blir snacket istället "varför får de på den skolan och inte på vår skola?" och så blir det samma sak där.
  • Anonym (Rosa himmel)
    Anonym (88an) skrev 2024-08-20 14:32:04 följande:

Ska bli intressant att se vad de får för extrauppgifter i vinter 😀 i vinter åker vi dessutom särskilt för att sonen blir 18 och hans pappa (min man) blir 40 år. Så vem vet, kanske sista resan med sonen? :( 

Förhoppningsvis behöver du inte oroa dig. Enligt min erfarenhet vill även utflugna barn inkluderas i familjeresor som betalas av föräldrarna. Hoppas själv på att våra barn fortsätter följa med (äldsta dottern 18 här också) GladHjärta
  • Anonym (Tvärtom.)

Någon beskriver att familjerna skulle ha råd att betala böter eftersom de har råd med en resa men jag skulle säga att det är tvärtom. Många väljer att resa utanför loven, eftersom resorna är billigare då. De få skoldagar som eleverna har och med de höga krav som skolan ställer på ungdomarna så behöver de varje timme, varje dag. 

Som representant för en stor arbetsgivare ser jag en markant skillnad idag jämfört med för 10 år sedan. Det är inte alls lika självklart att de yngre på arbetsplatserna anser att det är viktigt att vara på arbetet varje dag. De äldre har en helt annan inställning till den roll som man har och vilket ansvarstagande som krävs. 

• PH76
    Anonym (Tvärtom.) skrev 2024-08-21 05:35:43 följande:

Någon beskriver att familjerna skulle ha råd att betala böter eftersom de har råd med en resa men jag skulle säga att det är tvärtom. Många väljer att resa utanför loven, eftersom resorna är billigare då. De få skoldagar som eleverna har och med de höga krav som skolan ställer på ungdomarna så behöver de varje timme, varje dag. 

Som representant för en stor arbetsgivare ser jag en markant skillnad idag jämfört med för 10 år sedan. Det är inte alls lika självklart att de yngre på arbetsplatserna anser att det är viktigt att vara på arbetet varje dag. De äldre har en helt annan inställning till den roll som man har och vilket ansvarstagande som krävs. 

Kan det vara för att dagens teknik möjliggör det i många fall att göra jobbet lika bra hemifrån?
  • AndreaBD
    Aliona skrev 2024-08-20 22:39:03 följande:

Undrar du verkligen det, eller är det en retorisk fråga?

Jag har inte så svårt att tänka mig att hemlandet kanske inte erbjuder jobbmöjligheter och dessutom har undermålig sjukvård och utbildning så man kan inte tänka sig att bo där, men man älskar ändå sitt hemland, saknar sin familj och gärna vill vara där så långe som möjligt. Man vill kanske att barnen verkligen ska lära sig modersmålet och kulturen och få en nära relation med mormor och kusinerna, vilket inte är det lättaste mär man träffas en gång om året eller kanske varannat år. Gamla föräldrarna behöver dessutom massor av hjälp med huset och läkarbesöken och ber en att stanna lite till. Lägg därefter till att det kanske är jättedyrt eller långt och jobbigt att åka dit. 

Eller kanske är det en familj från två länder. Mamman är svensk, pappan australienare. De älskar att vara i Australien och hade absolut kunnat bo där, men då kommer de ju vara så långt borta från mormor och morfar och alla släktingar i Sverige, som de så gärna vill vara nära. Så antingen får de bo här och åka till Australien på semester eller så får de bo där och åka hit. Hur som helst så kostar det i runda slängar 100.000 kr för en familj och tar ett dygn eller så att komma fram, och då har man världens jetlag. De borde åka på sommarlovet när barnen är lediga, men då är dey ju vinter där, alla jobbar och ingen har då mycket tid. Eller så åker de på jullovet när folk i Australien är lediga och kan umgås, men jullovet är bara tre veckor och om man räknar bort restid blir det bara lite mer än två veckor. Kanske rimligt att ta lite extra ledigt från skolan? Barnen får jättebra övning i engelska och kan ha med sig skolböckerna och ta igen vad de missar på plats. 

Bara två exempel men det finns nog hur många som helst. 

Det var mest en retorisk fråga. Men samtidigt så tänkte jag att det kanske ändå inte är så stor skillnad. De välutbildade får ett bra liv i ett annat land också, de outbildade kämpar här också. Men visst, de har säkert ändå en högre levnadsstandard här. 

Och jag kan också tycka att dessa människor kanske borde hjälpa att utveckla samhället mera i sina hemländer. Dessutom är ju levnadsstandard en sak, kultur och värderingar är ju också väldigt viktiga.  Folk blir inte lyckliga om de lever i ett land vars kultur och värderingar de inte delar. Vad är det för liv?  Oftast ger de ju upp mycket som är viktigt för dem bara för att leva i Sverige, eller i Tyskland, eller i USA.  De kanske kommer från samhällen där man har mycket gemenskap i en stor familj, och även med vänner och grannar. Och så kommer de hit och känner ingen gemenskap och känner sig väldigt ensamma. 

Jag är själv invandrad, visserligen från en liknande kultur, men jag har lite aning om hur man kan jämföra och inte känna sig helt tillhörig till det ena eller det andra. Den konflikten måste man ändå lösa. Och att tillbringa så mycket tid i sitt hemland är ett tecken på att man är långt ifrån en lösning. 
  • AndreaBD
    PH76 skrev 2024-08-20 16:24:49 följande:
    Man tar med sig läxorna och läser in de kapitlen som skulle gåtts igenom själv medans man är borta.
    Problemet är att många elever inte klarar att göra det tillräckligt bra. Och ofta kan föräldrarna inte hjälpa tillräckligt bra heller. 
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??