• Anonym (Resor)

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Jag är med i diverse resegrupper på FB osv. Där ser man folk söka resetips till resor de ska göra mitt under terminen med barn i tonåren. 

det är ju även på andra ställen man ser och hör detta. 

helt orimligt. Jag förstår att man känner att när barn går i typ lågstadiet kan man missa en vecka för det kan man som förälder hjälpa till att kompensera för. 

men i högstadiet eller gymnasiet?? Det är ju så oseriöst så det är inte klokt. Hur motiverar man det för sina barn? Att skolan är så oviktig att man kan missa en hel vecka bara för att man känner för det? 

• Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??
  • AndreaBD
    Anonym (eller) skrev 2024-08-21 11:11:40 följande:
    Och att många uppgifter från lärarna är så undermåligt uppbyggda och illa skrivna att man inte fattar vad det är man ska göra. 
    Du menar DU förstår de inte.  Att det skulle vara lärarnas fel är inte givet. Och om ditt barn inte vet vad läraren menar så lär hen inte ha hängt med så bra. 
  • AndreaBD
    mammabitch skrev 2024-08-22 17:06:11 följande:

Missunnsamhet och nitiskhet som vanligt....

Hur man kan ta ledigt? Man planerar så att det inte krockar med viktiga prov etc, pratar med lärarna och kommer överens om vilka uppgifter som ska utföras under frånvaron. Har ingenting med bristande respekt eller frånvaro från arbete i vuxenlivet att göra.

Nu har vi inga barn kvar i grundskola, men skulle allvarligt överväga att byta skola om våra barn gick på en som av principskäl förbjöd alla ledigheter.

"Alla har inte möjligheten" Nej, livet är faktiskt inte rättvist och kommer aldrig att bli det. Gäller såväl ekonomiska resurser som gener och hjälp till studiestöd från omgivande vuxna. Tror inte att de mindre lyckligt lottade blir lyckligare av att alla har det lika illa?

För övrigt så gör de flesta lärare ett utmärkt arbete.

Jag säger inte att man aldrig ska göra det.  Jag har inte gjort så. Inte för att pengar inte spelar roll, utan för att jag inte ville ta risken att mina barn missar mycket. 
  • PH76
    AndreaBD skrev 2024-08-22 17:31:23 följande:
    Läs inläggen av (eller) på förra sidan främst. Har sällan sett så dålig inställning! 
    Ja jag läste också någon med dålig inställning där och håller med. Dock så bor jag i en kommun där dessa resor är relativt vanliga och jag har aldrig stött på den attityden i verkligheten som tur är.
  • Anonym (Gott uppförande)

Nu har jag inga barn men jag tycker att det är fullt rimligt att duktiga elever med bra betyg och ett gott uppförande ska ha möjlighet till ledighet för resor utöver loven. Dessa elever kan väl få lite lösare tyglar som en belöning för sina studier. 

Själv skolkade jag mycket, både i högstadiet och gymnasiet men det påverkade inte mina betyg negativt. Det blev aldrig några samtal till mina föräldrar en enda gång. Det var som en tyst överenskommelse mellan mig och skolan antar jag. En lärare frågade vad jag pysslade med när jag skolkade. Jag berättade som det var. Jag åkte till simhallen och simmade, promenerade med grannens hund och läste böcker. Detta var saker jag behövde må bra och sen var det inget mer med det. Detta gjorde att jag hade mycket respekt för lärarna som valde att unna en duktig elev lite extra fritid.

• Anonym (jury)

Svenskar är allmänt världens största hyperindividualister som inte tycker att regler gäller för dom själva. Respekten för skolan och lärarens auktoritet ligger på nollpunkten, till gengäld ligger tilltron till sin egna och sin avkommas förmågor alltid på topp.

Hur kan det då bli annorlunda än att folk bara hittar på en ursäkt för att ta en Thaim-out och samlas i en facebookgrupp för likasinnade som tipsar varandra hur man bäst skall hantera det?

• Anonym (MammaMu)
    Anonym (jury) skrev 2024-08-22 17:54:47 följande:

Svenskar är allmänt världens största hyperindividualister som inte tycker att regler gäller för dom själva. Respekten för skolan och lärarens auktoritet ligger på nollpunkten, till gengäld ligger tilltron till sin egna och sin avkommas förmågor alltid på topp.

Hur kan det då bli annorlunda än att folk bara hittar på en ursäkt för att ta en Thaim-out och samlas i en facebookgrupp för likasinnade som tipsar varandra hur man bäst skall hantera det?

Och varför tror du avsaknad av respekt för skolan beror på? Tror du att det möjligen att orsaken delvis kan vara skolorna själva? 
  • AndreaBD
    PH76 skrev 2024-08-22 17:40:58 följande:
    Ja jag läste också någon med dålig inställning där och håller med. Dock så bor jag i en kommun där dessa resor är relativt vanliga och jag har aldrig stött på den attityden i verkligheten som tur är.
    Den attityden kan man ju träffa på i många andra sammanhang, den har inte direkt med detta att göra. :) 
  • Spucks
    Xenia skrev 2024-08-22 00:51:29 följande:

Ja, jag talar om solidaritet med skolans regler, solidaritet med lärarna och solidaritet med övriga barn i klassen. Det är ju inte som att de duktiga barnen får det sämre i skolan för att de inte reser utomlands under skoltid.

Men jag har en känsla av att prata om solidaritet med andra här är som att tala om färger med färgblinda eller musik med tondöva.

Du har visserligen ignorerat mitt svar till dig om att bo i hus. Varför? Du kräver att även om man har barn som har lätt för sig i skolan ska man inte reser bort utanför lov av solidaritet till de barn som inte kan göra det.
    Så om denna form solidaritet är so viktigt för dig, kan man väl förutsätter att det gäller alla delar av ditt liv. Har dina barn inte fått göra någonting, om inte alla barn de kände kunde göra samma sak? Har du tex. förbjudit de från att spela ett instrument eller gå på en annan aktivitet om inte alla barn de kände hade råd till det? Åkte ni bara på semester om även alla andra barn ni kände hade råd till det? Undvek ni att bo större/dyrare än alla andra barn ni kände hade råd med? Osv.

Om ni inte gjorde det: varför är du så jävla osolidarisk? Jag antar att det är för att för dig är det bara "Jag! Jag! Jag!"
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 02:05:12 följande:
    Att följa minsta lilla regel utan undantag är ena extremen, och att vägra följa regler alls är andra extremen. De flesta kan nog med gott samvete placera sig någonstans mellan dessa utan att vare sig omgivning eller egna familjen eller en själv lider av det. Som förälder har du ansvaret över ditt barn. Vad en annan elevs föräldrar gör har du inget med att göra då det inte påverkar ditt barn. Visst kan en svag elev också resa, det är ju bara att ta konsekvensen sedan. Ibland kan nog släkt anses vara viktigare än några dagar i skolan.
    Ja, och jag förstår inte den inställningen. Mitt barn är så bra så vi behöver inte följa några regler. Respekt för skolan innebär att man avstår från resor under terminstid.

Det är alltså ok att skolka om man har något roligare för sig

Sin släkt kan man träffa under sommaren, höstlovet, jul/nyår, sportlovet etc. Det finns tillräckligt många lov för det.

Konsekvenserna ser vi redan idag, föräldrar och lärare som inte respekterar skolans regler.
  • Xenia
    PH76 skrev 2024-08-22 16:10:45 följande:
    Men av vad man kan läsa, i denna tråd iallafall, så är det ju de elever som faktiskt får bra betyg i alla fall som gör detta, och jag kan ju misstänka att det också är de som faktiskt har störst respekt för skolan och lärarna (vikten av kunskap), som de fått med sig hemifrån.
    Jag tror inte det är bara de elever med bra betyg som reser utomlands med föräldrarna.

Och min poäng är att man visar respekt för skolan och skolans regler. Frågar man och får ja så är det en sak. Men att åka även om man får nej, det är att inte respektera  skolan och dess regler.
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??