• PH76

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Vi är absolut ?skyldiga? till detta, vi åker ca 1 vecka per termin utanför loven. Nu går mina barn bara i 3an och 6an men vi resonerar att så länge de är duktiga ?väldigt duktiga faktiskt? så gör det inget. Vi pratar med läraren innan och tar med oss alla läxor och sånt.

Skumme det visa sig senare att någon av dem börjar då problem i skolan så kommer vi givetvis att ändra på detta.

• PH76
    Anonym (Läxor) skrev 2024-08-20 16:23:34 följande:

När jag var ung så gick det inte att vara borta i en vecka. Då missade man läxor och anteckningar som var grunden till proven. Och då var man tvungen att läsa in detta tillsammans med nya uppgifter och läxor. Men det är kanske inte så nuförtiden? 

Man tar med sig läxorna och läser in de kapitlen som skulle gåtts igenom själv medans man är borta.
  • PH76
    Anonym (eller) skrev 2024-08-20 16:25:10 följande:
    Nuförtiden finns allt ändå i datorn, så man kan komma åt material och uppgifter hemifrån ändå. Prov missar man kanske, men det kan även vara inlämningsuppgifter som man kan skicka in digitalt.
    Precis, sån så måste man som förälder givetvis se till att inte boka resor under perioder för nationell prov och liknande. Jag har precis kollat upp när de är nästa termin så att vi inte bokar in något då.
  • PH76
    Anonym (cornelius) skrev 2024-08-20 16:41:06 följande:

Det finns inga praktiska skäl att förbjuda det utan det handlar om principen

Ellen har jättelätt för sig i skolan. Klart hon kan åka till Kanarieöarna en vecka..

Mustafa klarar inte skolan alls men hur ska man motivera att han inte får åka till sitt hemland för att träffa släkten på ramadan?

Så, istället för att fröknarna ska tvingas vara "poliser" och ta beslut om vem som kan och inte kan klara en veckas frånvaro så går arbetsgivaren, kommunen, in och sätter stopp för alla - oavsett hur omotiverat det egentligen är för de flesta barnen.

Vår skola beviljar inte någon ansökan om ledighet för semester. Men det är väldigt öppna med att ?vi vet att ni åker i alla fall, be inte barnen ljuga, och prata med oss i förväg så att barnen kan få med sig rätt läxor?. Det fungerar bra för oss och väldigt många andra föräldrar.
  • PH76
    Anonym (Tvärtom.) skrev 2024-08-21 05:35:43 följande:

Någon beskriver att familjerna skulle ha råd att betala böter eftersom de har råd med en resa men jag skulle säga att det är tvärtom. Många väljer att resa utanför loven, eftersom resorna är billigare då. De få skoldagar som eleverna har och med de höga krav som skolan ställer på ungdomarna så behöver de varje timme, varje dag. 

Som representant för en stor arbetsgivare ser jag en markant skillnad idag jämfört med för 10 år sedan. Det är inte alls lika självklart att de yngre på arbetsplatserna anser att det är viktigt att vara på arbetet varje dag. De äldre har en helt annan inställning till den roll som man har och vilket ansvarstagande som krävs. 

Kan det vara för att dagens teknik möjliggör det i många fall att göra jobbet lika bra hemifrån?
  • PH76
    AndreaBD skrev 2024-08-21 10:06:04 följande:
    Problemet är att många elever inte klarar att göra det tillräckligt bra. Och ofta kan föräldrarna inte hjälpa tillräckligt bra heller. 
    Ja då har man fallerat som förälder. Om man inte kan få det att fungera så ska man givetvis inte göra det.
  • PH76
    AndreaBD skrev 2024-08-22 12:33:28 följande:
    Tack. Jag tyckte också att det var jättetråkiga attityder mot skolan och mot lärarna. Framför allt så är det bara skadligt för barnen om föräldrarna inte har respekt, förtroende för skolan. Bara att tycka att skolan ska "leverera"! Material finns alltid, men det är fråga om att eleven  - och om nödvändigt föräldrarna - ska vara tillräckligt inne i det för att förstå vad som ska göras.

Självklart ska det vara lättförståeliga instruktioner. Men, ofta räcker inte det. Det kan ändå komma upp funderingar som man inte får svar på bara genom frågeställningen. 

Och att läsa ett kapitel i boken är inte samma sak som att vara i skolan, ha en genomgång med läraren och sedan kanske även prata om det i klassen. Det är egentligen självklart att det är en nödlösning att bara läsa det i boken. 
    Men av vad man kan läsa, i denna tråd iallafall, så är det ju de elever som faktiskt får bra betyg i alla fall som gör detta, och jag kan ju misstänka att det också är de som faktiskt har störst respekt för skolan och lärarna (vikten av kunskap), som de fått med sig hemifrån.
  • PH76
    Anonym (S) skrev 2024-08-22 16:20:13 följande:
    Självklart är alla barn som reser mitt i terminen små självlärda genier.

Det säger sig själv. 

Förmodligen är deras föräldrar genier också. 

Lärarna däremot tillhör pöbeln som varken kan skriva begripliga arbetsuppgifter eller lära ut något och därmed behöver man inte sätta sina liljefötter i skolan när det inte passar. För mamma har sagt att deras lilla telning är så smart ändå. 
    Finns ingen anledning för dig att dra till så stort, jag misstänker att den inställningen finns i 1-5% av fallen. Resten skulle jag tro att föräldrar som tar skolan och utbildningen på allvar, som lägger ner mycket tid hemma varje dag/vecka i att hjälpa sina barn att bli duktiga på att studera, bryta ner problem, och att lära sig så mycket som möjligt.
  • PH76
    AndreaBD skrev 2024-08-22 17:31:23 följande:
    Läs inläggen av (eller) på förra sidan främst. Har sällan sett så dålig inställning! 
    Ja jag läste också någon med dålig inställning där och håller med. Dock så bor jag i en kommun där dessa resor är relativt vanliga och jag har aldrig stött på den attityden i verkligheten som tur är.
  • PH76
    Anonym (jury) skrev 2024-08-23 18:00:26 följande:

Hur kan nån tro att föräldrarna kommer att bedriva nån slags kompenserande undervisning för barnen mens dom tar sin Thaime-out?

Skulle läraren kunna ( eller ens vilja) ge detaljerade anvisningar omkring vad som kommer att hända i tio ämnen inom dom nästa veckorna? Skulle föräldrarna utan vidare kunna överta jobbet i dessa tio ämnen?

Skulle barnen och föräldrarna inte vilja prioritera sin tid annorlunda än att plugga på ett hotellrum, när det finns så mycket annat som lockar på en semesterort?

Verkar helt orealistiskt att tro att någon räknar med att semester skulle vara något annat än semester.

Ja, det är precis vad vi gör. Nu går vår äldsta bara i 6an så det är inga större problem att förklara saker för honom där det behövs. Om det inte fungerar när han är äldre så får vi helt enkelt tänka om. Inte svårare än så.
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??