• Xenia

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Men hur blir det med respekten för skolan och lärarna? Barnen lär sig att varken skolan eller lärarna behöver man bry sig om. Har föräldrarna ingen respekt för dem, så får barnen ingen respekt heller.

Är alla de barnen så ansvarsfulla att de klarar av skoluppgifterna ändå?

Jag tycker att de föräldrarna är ansvarslösa och borde få betala böter. Fast det har de förstås råd med, om de har råd med rena nöjesresor utomlands.

En annan sak är att då blir det också ok för invandrade föräldrar att skicka iväg barnen på "uppfostringsresor". (Ibland skickas flickor iväg för att giftas bort, och varken skolan, socialtjänsten eller polisen kan göra något.)

• Xenia
    Anonym (eller) skrev 2024-08-20 13:24:06 följande:
    Fast nu drar du nog lite egna slutsatser som inte är så underbyggda.

Bryr man sig inte om sitt jobb eller respekterar sin chef om man tex jobbar hemma, tar ledigt eller sköter arbetsuppgifter digitalt? 

Och att någon kan tänkas göra resor av olämpliga/olagliga skäl ska inte hindra andra att göra vanliga resor. Ett sånt system med nåt slags kollektiv bestraffning utifall att kan man inte ha. 

Skolan kommer att behöva förändras iom att samhället förändras, och ibland sker förändringar i beteenden innan institutioner hinner med i svängarna. 
    Men man frågar väl sin chef först om det är ok, och om hen säger nej så struntar man inte i vad chefen tycker.

Här handlar det om föräldrar som struntar i att fråga skolan, och om de frågat och fått nej, så reser de ändå med barnen.

Det är den här inställningen "vi är skolans kunder och skolan ska anpassa sig efter vad som är bekvämast för oss", som jag verkligen ogillar.
  • Xenia

Ja, det är ett vanligt skäl. Vilket visar att föräldrarna borde få betala så höga böter att det inte lönar sig att skita i skolan.

Anonym (...) skrev 2024-08-20 13:41:16 följande:

Min väninna är en sån som åker när som, anledningen är helt enkelt att "det är alldeles för dyrt att åka under lov" 

• Xenia

Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.

Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.

Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.

Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.

Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.

• Xenia

Ja, jag talar om solidaritet med skolans regler, solidaritet med lärarna och solidaritet med övriga barn i klassen. Det är ju inte som att de duktiga barnen får det sämre i skolan för att de inte reser utomlands under skoltid.

Men jag har en känsla av att prata om solidaritet med andra här är som att tala om färger med färgblinda eller musik med tondöva.

• Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 01:04:20 följande:
    Livet är kort. Ibland måste man ta de chanser man får. Det är ju inte som att de svaga eleverna får det sämre i skolan för att de duktiga barnen sköter sina studier via digitala portaler en vecka. 

" du och väntar på att det ska bli grönt vid ett övergångsställe utan trafik i solidaritet med den blinde som väntar också?
    Konstig jämförelse.

Alla får det bättre om skolan fungerar bättre. Och ett led i det är att föräldrar och elever respekterar och lyder skolans regler.

Eller är det här vad vi ska lära våra barn "Strunta i alla andra och följ bara regler om du själv råkar illa ut annars".

Om det är ok för föräldrar med duktiga barn att ta ledigt då och då för att resa på semester, då är det förstås ok för föräldrar med mindre duktiga barn att också resa utomlands under terminen, för att t ex hälsa på släktingar. Skolan är inte så viktig, dit kommer man och går som man vill.
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 02:05:12 följande:
    Att följa minsta lilla regel utan undantag är ena extremen, och att vägra följa regler alls är andra extremen. De flesta kan nog med gott samvete placera sig någonstans mellan dessa utan att vare sig omgivning eller egna familjen eller en själv lider av det. Som förälder har du ansvaret över ditt barn. Vad en annan elevs föräldrar gör har du inget med att göra då det inte påverkar ditt barn. Visst kan en svag elev också resa, det är ju bara att ta konsekvensen sedan. Ibland kan nog släkt anses vara viktigare än några dagar i skolan.
    Ja, och jag förstår inte den inställningen. Mitt barn är så bra så vi behöver inte följa några regler. Respekt för skolan innebär att man avstår från resor under terminstid.

Det är alltså ok att skolka om man har något roligare för sig

Sin släkt kan man träffa under sommaren, höstlovet, jul/nyår, sportlovet etc. Det finns tillräckligt många lov för det.

Konsekvenserna ser vi redan idag, föräldrar och lärare som inte respekterar skolans regler.
  • Xenia
    PH76 skrev 2024-08-22 16:10:45 följande:
    Men av vad man kan läsa, i denna tråd iallafall, så är det ju de elever som faktiskt får bra betyg i alla fall som gör detta, och jag kan ju misstänka att det också är de som faktiskt har störst respekt för skolan och lärarna (vikten av kunskap), som de fått med sig hemifrån.
    Jag tror inte det är bara de elever med bra betyg som reser utomlands med föräldrarna.

Och min poäng är att man visar respekt för skolan och skolans regler. Frågar man och får ja så är det en sak. Men att åka även om man får nej, det är att inte respektera  skolan och dess regler.
  • Xenia
    mammabitch skrev 2024-08-22 17:06:11 följande:

Missunnsamhet och nitiskhet som vanligt....

Hur man kan ta ledigt? Man planerar så att det inte krockar med viktiga prov etc, pratar med lärarna och kommer överens om vilka uppgifter som ska utföras under frånvaron. Har ingenting med bristande respekt eller frånvaro från arbete i vuxenlivet att göra.

Nu har vi inga barn kvar i grundskola, men skulle allvarligt överväga att byta skola om våra barn gick på en som av principskäl förbjöd alla ledigheter.

"Alla har inte möjligheten" Nej, livet är faktiskt inte rättvist och kommer aldrig att bli det. Gäller såväl ekonomiska resurser som gener och hjälp till studiestöd från omgivande vuxna. Tror inte att de mindre lyckligt lottade blir lyckligare av att alla har det lika illa?

För övrigt så gör de flesta lärare ett utmärkt arbete.

Ja, har skolan den policyn att så är det ju ok.

Men du ser också som nästan alla andra föräldrar saker enbart från din egen snäva synvinkel, vad om är bra för dig och dina barn.

Jag ser det från vad om är bra för skolan och därmed för alla barn.
  • Xenia
    Spucks skrev 2024-08-22 19:29:06 följande:
    Du har visserligen ignorerat mitt svar till dig om att bo i hus. Varför? Du kräver att även om man har barn som har lätt för sig i skolan ska man inte reser bort utanför lov av solidaritet till de barn som inte kan göra det.
    Så om denna form solidaritet är so viktigt för dig, kan man väl förutsätter att det gäller alla delar av ditt liv. Har dina barn inte fått göra någonting, om inte alla barn de kände kunde göra samma sak? Har du tex. förbjudit de från att spela ett instrument eller gå på en annan aktivitet om inte alla barn de kände hade råd till det? Åkte ni bara på semester om även alla andra barn ni kände hade råd till det? Undvek ni att bo större/dyrare än alla andra barn ni kände hade råd med? Osv.

Om ni inte gjorde det: varför är du så jävla osolidarisk? Jag antar att det är för att för dig är det bara "Jag! Jag! Jag!"
    Nu skriver du bara nonsens. Vad man gör på fritiden är vars och ens ensak. Men skolterminerna är inte fritid.

Det ni "invidualister" tycks ha så förbannat svårt att förstå är att skolan är i kris idag just pga elevers och föräldrars brist på respekt för skolan.

Ingen tycker väl att man bara kan resa bort på semester utan arbetsgivarens tillåtelse? Nå, se då skolan som elevernas arbete. 
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 21:03:13 följande:
    Du verkar så extrem....
    Det ni svenskar som är extrema i er brist på respekt för skolan.

Ingenstans är det så dåligt med disciplin i skolan som i Sverige. Jag undrar varför...
  • Xenia

Jovisst, men då struntar man i skolans regler pga snålhet.

Då tycker jag böterna för att bryta mot skolans regler borde vara så höga att det inte lönar sig med en sådan nonchalans.

Anonym (Lina) skrev 2024-08-23 02:24:20 följande:

För att det är billigare att resa mitt i terminerna när det inte är lov.
    Har själv inte gjort det, vi har rest under loven, men det är så föräldrarna resonerar.Jo

• Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-23 00:11:14 följande:
    Fast det är en dålig jämförelse. Har man en arbetsgivare som inte tillåter semester kan man fritt byta arbetsgivare till en mer flexibel (eller sluta arbeta och försörja sig på annat sätt). Tills hemskolning är tillåtet kan du inte göra den jämförelsen.
    Ännu ett exempel på den inställning från föräldrar jag anser har del i skolans problem. Skolan ska ge mig service, annars vill jag byta.

Egentligen är det idag enklare att byta skola än arbete. Om man bor i en stad med friskolor. Det är därför som lärare och rektor nuförtiden ska agera som servicepersonal inför föräldrar. Dvs de ska respektera elever och föräldrar, tvärtom tycks inte gälla.

Man har rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommaren.  Sen brukar man få lediga dagar under jul och nyår också. Men varför skulle man ha rätt att ta en vecka då och då som man behagar, det är naturligtvis arbetets krav som gäller.

Sådana jobb du tycks vilja ha finns inte för vanligt folk. Och försörja sig "på annat sätt" (bedrägeri, stöld, rån, prostitution?) kanske man inte kan eller vill.
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-08-23 00:22:36 följande:
    Du ligger i ena extremen av regelföljeri på en skala.

Disciplin och följa regler behöver inte gå hand i hand.
    Som på en arbetsplats finns de som disciplinerat levererar och deltar i gruppers jobb och möten, kanske har jobbat en timme extra hemma kvällen innan för att förbereda det sista, och kommer inte sent till ett tidigt möte fast de kanske tar med sig en kopp kaffe trots reglerna säger ingen förtäring i lokalen. Sedan finns det de som är sena med det mesta, de respekterar vare sig leveranstider eller mötestider eller medarbetares tid, men de håller strikt på alla dessa regler som finns och skulle aldrig bryta mot dryckesförtäringsregeln, eller regeln om att inte jobba övertid utan betalt.  
    Jag skulle tro att självdisciplin och följa regler går hand i hand. Att komma i tid är en oskriven regel på arbetsplatsen, det behöver inte ens sägas.

Barn behöver uttalade och skrivna regler. Föräldrar också.

Föräldrar ska samarbeta med skolan (och följa skolans regler), inte motarbeta skolan. Är det så svårt att förstå?
  • Xenia

Jag pratar om respekt för lärarnas arbete. Se dem som experterna i stället för att se dem som servicepersonal.

Och att skolka tillsammans med sina föräldrar, är det ett exempel på att "tänka själv"?

Då har föräldrarna visat barnen att skolans regler inte är så viktiga. Alltså kan man skolka på egen hand också. Man tänker själv "jag har roligare om jag går på stan än sitter av några tråkiga lektioner".

Sen kan vi fortsätta med att "jag tjänar mer pengar på att transportera knark än att gå i skolan och sen få ett vanligt jobb".

Nejdu, barn ska inte "tänka själv", det är bättre för dem att följa skolans regler. Framför allt är det bättre för dem att skolan och deras föräldrar har samma regler.

De kan träna på att "tänka själv" under de lektioner när man diskuterar samhällsfrågor.

Man har f ö sett vid forskning att det är de barn som aldrig följer några regler, som det går illa för senare. Så jag är inte så imponerad av ditt "tänka själv och bryta mot reglerna".

Anonym (why) skrev 2024-08-23 00:20:35 följande:
    Men alltså vad är det för respekt du pratar om? Vem är det som inte blir respekterad och hur påverkas skolan eller lärarna negativt?

Du verkar helt ha låst fast vid att man bara ska lyda varje regel och lag helt blint utan att tänka efter själv. 
  • Xenia
    Spucks skrev 2024-08-23 15:24:23 följande:
    Jaha, så att andra barn kan bli ledsna när deras kamrater får saker som de själv inte kan få är bara relevant under terminen. På fritiden kan man skita i solidariteten.
    Bra att veta.

Den svenska skolan är i kris inte för att en elev är borta ibland, utan för att svenskar verkar har svårt att förstå att det finns mycket mellan en diktatur och en anarchi och därför har slutet uppfostra sina barn när man började anse det som dåligt att vara auktoritär. Men detta är ett helt annat tema.
    Det verkar som du avsiktligt missförstår mig.

En av orsakerna till att skolan är i kris är att elever och föräldrar inte har någon respekt för lärarna och skolans regler. Det tycker du alltså är ok.

Jag har inte pratat om att andra elever kan bli ledsna utan att undervisningen påverkas när en del elever bara försvinner på semester. 
  • Xenia

Lite information till bortskämda svenska föräldrar: 

"Medan svenska familjer väntar på böter för sina Thailandssemestrar på skoltid går andra europiska länder längre i kampen för skolplikten.
    Österrikiska vårdnadshavare riskerar fängelse och i Tyskland och Belgien kontrolleras familjer redan på flygplatsen, skriver SvD.
    ---

I Österrike riskerar föräldrar fängelse i två veckor och barnen avstängning från skolan, men även böter på 400 euro eller 4 500 kronor finns på straffskalan.

I Tyskland kontrollerar polisen familjer med barn i skolåldern redan på flygplatsen.

Om telefonsamtalet till skolan visar att barnen inte fått ledigt kan läraren kräva att eleverna får skjuts direkt tillbaka till undervisningen, skriver tidningen.

Och det kan bli höga böter, i delstaterna Baden-Württemberg och Bayern så mycket som dryga 100 000 kronor.

Tyska skolmyndigheter hotar även läkare med böter och åtal om de skriver ut sjukintyg för friska barn, enligt tidningen.

Polisens kritik mot vårdnadshavarna

Men även i Belgien kan semester på skoldagar leda till kontakt med polisen, bland annat på flygplatsen i Bryssel och vid Londontåget.

I december stoppades Brysselbon Xavier Potier på perrongen tillsammans med sin brorson. Målet var en semester före jul, i stället blev det polisanmälan.
    ---

I Storbritannien fick 350 000 föräldrar finna sig i böter för sina otillåtna semesterdagar under 2023. Här kostar det 60 brittiska pund, ungefär 800 kronor, att bryta mot skolplikten, skriver SvD.

En summa som skolorna tycker är för låg."
    www.vilarare.se/nyheter/skollagen/skolplikten-har-riskerar-foraldrar-fangelse-for-semester-utanfor-loven/

Det är tydligen problem med respektlösa föräldrar även i andra länder, men där tas det på allvar av myndigheterna.

Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??