• AndreaBD

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Det verkar finnas barn som både sticker tidigare före sommarlovet och som inte är tillbaka än, nu när skolan har börjat. Hörde det av en rektor. Uppenbarligen ville familjen vara så länge som möjligt i hemlandet. I det här fallet undrar jag verkligen, varför de inte flyttar tillbaka dit då. 

• AndreaBD
    Aliona skrev 2024-08-20 22:39:03 följande:

Undrar du verkligen det, eller är det en retorisk fråga?

Jag har inte så svårt att tänka mig att hemlandet kanske inte erbjuder jobbmöjligheter och dessutom har undermålig sjukvård och utbildning så man kan inte tänka sig att bo där, men man älskar ändå sitt hemland, saknar sin familj och gärna vill vara där så långe som möjligt. Man vill kanske att barnen verkligen ska lära sig modersmålet och kulturen och få en nära relation med mormor och kusinerna, vilket inte är det lättaste mär man träffas en gång om året eller kanske varannat år. Gamla föräldrarna behöver dessutom massor av hjälp med huset och läkarbesöken och ber en att stanna lite till. Lägg därefter till att det kanske är jättedyrt eller långt och jobbigt att åka dit. 

Eller kanske är det en familj från två länder. Mamman är svensk, pappan australienare. De älskar att vara i Australien och hade absolut kunnat bo där, men då kommer de ju vara så långt borta från mormor och morfar och alla släktingar i Sverige, som de så gärna vill vara nära. Så antingen får de bo här och åka till Australien på semester eller så får de bo där och åka hit. Hur som helst så kostar det i runda slängar 100.000 kr för en familj och tar ett dygn eller så att komma fram, och då har man världens jetlag. De borde åka på sommarlovet när barnen är lediga, men då är dey ju vinter där, alla jobbar och ingen har då mycket tid. Eller så åker de på jullovet när folk i Australien är lediga och kan umgås, men jullovet är bara tre veckor och om man räknar bort restid blir det bara lite mer än två veckor. Kanske rimligt att ta lite extra ledigt från skolan? Barnen får jättebra övning i engelska och kan ha med sig skolböckerna och ta igen vad de missar på plats. 

Bara två exempel men det finns nog hur många som helst. 

Det var mest en retorisk fråga. Men samtidigt så tänkte jag att det kanske ändå inte är så stor skillnad. De välutbildade får ett bra liv i ett annat land också, de outbildade kämpar här också. Men visst, de har säkert ändå en högre levnadsstandard här. 

Och jag kan också tycka att dessa människor kanske borde hjälpa att utveckla samhället mera i sina hemländer. Dessutom är ju levnadsstandard en sak, kultur och värderingar är ju också väldigt viktiga.  Folk blir inte lyckliga om de lever i ett land vars kultur och värderingar de inte delar. Vad är det för liv?  Oftast ger de ju upp mycket som är viktigt för dem bara för att leva i Sverige, eller i Tyskland, eller i USA.  De kanske kommer från samhällen där man har mycket gemenskap i en stor familj, och även med vänner och grannar. Och så kommer de hit och känner ingen gemenskap och känner sig väldigt ensamma. 

Jag är själv invandrad, visserligen från en liknande kultur, men jag har lite aning om hur man kan jämföra och inte känna sig helt tillhörig till det ena eller det andra. Den konflikten måste man ändå lösa. Och att tillbringa så mycket tid i sitt hemland är ett tecken på att man är långt ifrån en lösning. 
  • AndreaBD
    PH76 skrev 2024-08-20 16:24:49 följande:
    Man tar med sig läxorna och läser in de kapitlen som skulle gåtts igenom själv medans man är borta.
    Problemet är att många elever inte klarar att göra det tillräckligt bra. Och ofta kan föräldrarna inte hjälpa tillräckligt bra heller. 
  • AndreaBD
    Anonym (eller) skrev 2024-08-21 11:09:59 följande:
    Hur menar du nu? Att man vill vara på en resa jämfört var man vill bo och leva? 

Är det samma sak om man vill vara på sitt lantställe så länge som möjligt, då får man flytta dit för gott bara för det?

Sista veckorna innan sommaren samt första vecka på hösten brukar inte bidra med något vettigt ur inlärningssynpunkt, så det känns inte alls orimligt att skippa den för att förlänga en utlandsvistelse om man vill. Vad missar man - en femkamp och en fotbollsmatch (är i alla fall vad den här veckan hittills bjudit på för min niondeklassare). Totalt 2-3 timmar per dag i skolan. Jag hade inte haft några betänkligheter att hon missade det om vi haft möjlighet att vara iväg på nåt trevligare istället. 
    Det är inget fel med att vara på sitt landställe hela sommarn. Men just inte några dagar innan och några dagar efter sommarlovet. Och här kan det dessutom vara två väldigt olika ställen. Inte bara föräldrarna utan även barnen kanske inte blir lika bra integrerade då. Det är bara en liten del av hur det går till att ha parallelsamhälle. Bara en faktor av många. 
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2024-08-21 19:11:58 följande:

Ni som skryter att ni åker iväg utan att ens fråga eller sjukskriver barnen och skryter över hur duktiga era barn är, ni tänker verkligen bara på er själva. Jag, jag, jag, vi, vi, vi. Det går bra för oss och vi bryr oss noll om andra barn.

Ni visar dels för era barn att det bara gäller hur det går för dem. Skolan och lärarna (som får extra jobb) betyder inget, de är ju till för att serva er.

Och hur det går för deras klasskamrater, det bryr ni er inte heller om, individualister som ni är. Om de gör likadant, så går det inte lika bra för dem. Det är inte alla som klarar av den digitala undervisningen, särskilt inte om föräldrar inte kan hjälpa till.

Jag skulle aldrig gjort så. Det var självklart för mig att visa för mitt barn hur viktig skolan var och att lärarna ska respekteras. Det var billigare att åka till fjällen på skoltid. Ja, då tar man den högre kostnaden under lovet eller så avstår man från fjällresan.

Ett stort problem med skolan idag är att varken elever eller föräldrar respekterar skolan och lärarna. Att strunta i skolans regler om resor utomlands är en del i det.

Tack. Jag tyckte också att det var jättetråkiga attityder mot skolan och mot lärarna. Framför allt så är det bara skadligt för barnen om föräldrarna inte har respekt, förtroende för skolan. Bara att tycka att skolan ska "leverera"! Material finns alltid, men det är fråga om att eleven  - och om nödvändigt föräldrarna - ska vara tillräckligt inne i det för att förstå vad som ska göras.

Självklart ska det vara lättförståeliga instruktioner. Men, ofta räcker inte det. Det kan ändå komma upp funderingar som man inte får svar på bara genom frågeställningen. 

Och att läsa ett kapitel i boken är inte samma sak som att vara i skolan, ha en genomgång med läraren och sedan kanske även prata om det i klassen. Det är egentligen självklart att det är en nödlösning att bara läsa det i boken. 
  • AndreaBD
    PH76 skrev 2024-08-22 16:10:45 följande:
    Men av vad man kan läsa, i denna tråd iallafall, så är det ju de elever som faktiskt får bra betyg i alla fall som gör detta, och jag kan ju misstänka att det också är de som faktiskt har störst respekt för skolan och lärarna (vikten av kunskap), som de fått med sig hemifrån.
    Läs inläggen av (eller) på förra sidan främst. Har sällan sett så dålig inställning! 
  • AndreaBD
    Anonym (eller) skrev 2024-08-21 11:11:40 följande:
    Och att många uppgifter från lärarna är så undermåligt uppbyggda och illa skrivna att man inte fattar vad det är man ska göra. 
    Du menar DU förstår de inte.  Att det skulle vara lärarnas fel är inte givet. Och om ditt barn inte vet vad läraren menar så lär hen inte ha hängt med så bra. 
  • AndreaBD
    mammabitch skrev 2024-08-22 17:06:11 följande:

Missunnsamhet och nitiskhet som vanligt....

Hur man kan ta ledigt? Man planerar så att det inte krockar med viktiga prov etc, pratar med lärarna och kommer överens om vilka uppgifter som ska utföras under frånvaron. Har ingenting med bristande respekt eller frånvaro från arbete i vuxenlivet att göra.

Nu har vi inga barn kvar i grundskola, men skulle allvarligt överväga att byta skola om våra barn gick på en som av principskäl förbjöd alla ledigheter.

"Alla har inte möjligheten" Nej, livet är faktiskt inte rättvist och kommer aldrig att bli det. Gäller såväl ekonomiska resurser som gener och hjälp till studiestöd från omgivande vuxna. Tror inte att de mindre lyckligt lottade blir lyckligare av att alla har det lika illa?

För övrigt så gör de flesta lärare ett utmärkt arbete.

Jag säger inte att man aldrig ska göra det.  Jag har inte gjort så. Inte för att pengar inte spelar roll, utan för att jag inte ville ta risken att mina barn missar mycket. 
  • AndreaBD
    PH76 skrev 2024-08-22 17:40:58 följande:
    Ja jag läste också någon med dålig inställning där och håller med. Dock så bor jag i en kommun där dessa resor är relativt vanliga och jag har aldrig stött på den attityden i verkligheten som tur är.
    Den attityden kan man ju träffa på i många andra sammanhang, den har inte direkt med detta att göra. :) 
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2024-08-22 20:13:35 följande:
    Jag tror inte det är bara de elever med bra betyg som reser utomlands med föräldrarna.

Och min poäng är att man visar respekt för skolan och skolans regler. Frågar man och får ja så är det en sak. Men att åka även om man får nej, det är att inte respektera  skolan och dess regler.
    Precis. Jag hade inte kommit på tanken. Man åker när det är lov. 
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??