• AndreaBD

HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??

Tow2Mater skrev 2024-08-22 21:03:13 följande:
    Du verkar så extrem....
    Situationen är extrem. Idag försökte jag säga till en årskurs 7 (som alltså bara börjat på högstadiet för tre dagar sedan och inte borde vara kaxig än) att en annan lärare väntar på honom, en resurs som ska hjälpa honom lite extra. 

Tror du den killen skyndade sig dit, så som min generation hade gjort? Nej, han stod kvar där i 5 minuter till och pratade med kompisen, medans läraren i det klassrummet vill börja lektionen, klasskamraterna kanske också, jag väntar på att visa honom vägen i fall det behövs och resursläraren väntar på honom också. 

Och nej, han var inte generellt ovillig att gå dit eller orolig, eller kände inte till vägen dit, utan han var bara nonchalant. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 23:30:20 följande:
    Att två mesiga lärare sitter och väntar medan en slyngel prioriterar att prata med kompisar har inte mycket med denna tråds ämne att göra. 
    Det kanske avviker lite från ämnet. Men det visar samma attityd. Och jag tycker din attityd är också helt fel. Det ska inte vara helt nytt för en 12-/13-åring att man faktiskt ska gå till sin lektion i tid. Det är en ny nivå. Jag menar, det är redan illa om man nonchalant kommer senare. Men att man står bredvid läraren och säger "vänta lite" , det är sanslöst. 

Det är inte fråga om att säga: Se till att du kommer dit med en gång!!! Det skulle inte hjälpa, eftersom han inte verkade förstå hur olämpligt det var. Utan frågan är verkligen vad föräldrarna har gjort för fel där! Och att han inte lärt sig det i 6 år som han har gått i skolan. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-23 00:11:14 följande:
    Fast det är en dålig jämförelse. Har man en arbetsgivare som inte tillåter semester kan man fritt byta arbetsgivare till en mer flexibel (eller sluta arbeta och försörja sig på annat sätt). Tills hemskolning är tillåtet kan du inte göra den jämförelsen.
    Att bara byta jobb - det är ju inte självklart att man hittar något. Och just med ett nytt jobb kan man ju inte ta ledigt det första man gör. Och skola kan man byta ungefär lika lätt - eller svårt - som jobbet. 
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2024-08-23 00:03:58 följande:
    Nu skriver du bara nonsens. Vad man gör på fritiden är vars och ens ensak. Men skolterminerna är inte fritid.

Det ni "invidualister" tycks ha så förbannat svårt att förstå är att skolan är i kris idag just pga elevers och föräldrars brist på respekt för skolan.

Ingen tycker väl att man bara kan resa bort på semester utan arbetsgivarens tillåtelse? Nå, se då skolan som elevernas arbete. 
    Tack. Det är inte tillräckligt många tyvärr som uppskatta det hästjobbet som lärare oftast gör. Och det är därför man har sänkt kraven för lärarutbildningen. Det är inte många som vill bli lärare. När jag började var det höga krav för att komma in i lärarutbildningen. Numera är det inte bara låga krav utan de som vi ser, som gör praktik t.ex. ser inte så förtroendeingivande ut. Jag har t.ex. inget mot tatueringar, men jag har sett ett extremfall där bland praktikanterna. Man märker också att de inte har ett bra språk. Och då menar jag inte att de svär, utan jag har åtminstone sett enskilda med ett fattigt språk, som inte kunde uttrycka sig väl. Antigen i kombination med utländsk bakgrund, men även rent svenska lärarkandidater kan ibland vara ... inte så verbala. 
  • AndreaBD
    Anonym (MammaMu) skrev 2024-08-23 09:50:29 följande:

Är man lite förutseende går det att som förälder se till att barnen läser i kapp det dom missar innan man reser eller under semestern. Flygresan är tex ett utmärkt ställe att räkna matte under. En semesterresa behöver inte innebära att barnet kommer efter en massa. Tyvärr är lärarna inte alltid så villiga att berätta vad dom ska plugga på. 

Som lärare kan jag säga - det är inte alltid så lätt att säga vad de ska plugga på. Av flera skäl: Allt står inte i någon bok, en del jobbar man fram muntligt under lektionerna. Ofta står det någon sammanfattning i boken också, men det är passiv läsning, inte att resonera tillsammans med läraren och klassen och komma fram till något. Då förstår man ju mycket bättre och kommer ihåg det bättre också.

Det görs ju mycket annat än jobba efter bok, så är det ju. Hur ska man ta igen musik eller hemkunskap, eller idrott? Nu säger jag inte att det skulle vara ett stort problem att missa dessa ämnen en eller två gånger. Förutom om barnet också är sjuk mycket, då kan det bli mycket frånvaro ändå. 

Sedan - en del lärare kan ju vara lite spontana också och göra det som känns läge då. Man kanske märker att eleverna är speciellt intresserade av något och går mer i detalj där, istället för det som man hade tänkt göra. Eller så är de ovanligt trötta eller många är borta. Det finns faktorer som gör att man inte helt håller sig till sin planering utan gör det som blir bättre då. Därför kan man ju bara säga på ett ungefär vad man kommer att göra. Ibland stämmer det helt, ibland blir det ändringar. 
  • AndreaBD
    Anonym (MammaMu) skrev 2024-08-23 11:04:26 följande:

Nog kan man säga att historia läser vi om andra världskriget. I matte ska dom ha kommit till sida  och x och i engelska ska dom lära sej glosorna till stycke y?.

Jag har för mitt minsta barn haft svårt att få sån information av lärarna. Svaret man oftast fått är att det har jag inte planerat än. Det får hen ta igen sen, vilket iofs aldrig behövts. Det är svårt att motivera barn att semester på skoltid också innebär skolarbete om inte lärarna bryr sej. Vet tyvärr många föräldrar som klagat över samma.

Jag förstår. Jo, ungefär så kan man säkert ange. Dock förstår jag också lärarna som säger att man inte har planerat än. Många gör sin detaljplanering från lektion till lektion. Det gör jag också. Då vet man att det stämmer, att eleverna har kommit så här långt och att man fortsätter därifrån. 

Ofta har man ju en mer övergripande planering som man gör lite längre i förväg, men i detalj kan man först säga det lektionen innan. Eller veckan innan.  I vissa ämnen kan man säkert tänka om och bestämma att den här eleven väl kan göra något som hen behöver träna på. Men det går ju inte alltid heller. Det kanske görs något viktigt just då som det är prov på sen. 

Om man vill vara säker vad de har gjort under tiden så får man göra det efteråt. Så är det ju.
  • AndreaBD
    Anonym (MammaMu) skrev 2024-08-23 10:54:29 följande:

Jag tycker nog det är lika illa att man som lärare inte markerar för eleven. Att anta att eleven inte lärt sej skolans uppföranderegler är att göra det lite enkelt. Alla vet att barn och framför allt i tonåren testar barnen oss vuxna. Kan man komma försent utan konsekvenser och att läraren ens inte ryter ifrån visar man att det är ok beteende. 

Hade mitt barn kommit försent på det sättet hade jag blivit lika irriterad över er lärares beteende som över barnets. 

Jo, men det är de vanliga lärarna som får ta tag i det,  mentorerna framför allt. Och läraren som han skulle till lär ju ha sagt något. De har säkert fått info om att det är några problem med killen. Annars hade man inte heller vetat att man ska skicka honom till stödundervisning första veckan. 
  • AndreaBD
    Anonym (jury) skrev 2024-08-23 18:00:26 följande:

Hur kan nån tro att föräldrarna kommer att bedriva nån slags kompenserande undervisning för barnen mens dom tar sin Thaime-out?

Skulle läraren kunna ( eller ens vilja) ge detaljerade anvisningar omkring vad som kommer att hända i tio ämnen inom dom nästa veckorna? Skulle föräldrarna utan vidare kunna överta jobbet i dessa tio ämnen?

Skulle barnen och föräldrarna inte vilja prioritera sin tid annorlunda än att plugga på ett hotellrum, när det finns så mycket annat som lockar på en semesterort?

Verkar helt orealistiskt att tro att någon räknar med att semester skulle vara något annat än semester.

Precis! Vilken bra sammanfattning. Allt detta gör ju att jag har svårt att förstå varför föräldrar ändå gör det. Det finns ju många nackdelar med det. 

Det vore en annan sak om det är pga av en begravning, jubileum, eller liknande i familjen. Där kan man inte välja datum. 
  • AndreaBD
    Aliona skrev 2024-08-23 22:28:37 följande:

Just när folk åker på Thaime out är det väl vanligt att ha barnen i svensk skola? Sådana skolor finns för övrigt också på tex Teneriffa, Costa Rica och många andra ställen, har svenska lärare och följer svensk läroplan.

Vi var iväg på grund av jobb och hade barnet inte i svensk men lokal privatskola då vårt barn pratar språket - det bästa vi gjort för hans lärande! Små grupper om 5-6 barn i varje klass och intensivt drillande i båda språk och matte. Den svenska läsläxan gjorde vi på kvällarna. 

Jag önskar verkligen att skolan skulle börja acceptera art det finns fler sätt att få utbildning på, och att man ersätter skolplikten med läroplikten som i våra grannländer. 

Det är ju stor skillnad. Ni var utomlands under längre tid pga jobb. Om en familj åker på semester under en vecka, så får barnen ju inte gå på svenska skolan där, utan såna är ju till för barn som bor utomlands. 

Det skulle inte vara en bra ide heller. Lärararna där måste då först kolla hur mycket barnen kan, osv. Detta tar ju säkert en vecka. Och så är de bara där en vecka... vad är vitsen då? 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-24 14:35:50 följande:
    så problemet är att föräldrar själva vill definiera vad de anser vara viktigare än ett par skoldagar? Du tycker det ska definieras för dem av lärare? Jubileum trumfar en dag på stranden t ex?
    Det där är det stora missförståndet - folk påstår hela tiden att lärare bestämmer en massa saker. Men det gör vi inte. Skolplikt är väl lag? Och i praktiken är det rektorn som bestämmer om en elev får vara ledig. De kanske frågar läraren om de rekommenderar det, men rektorn bestämmer.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-24 14:35:50 följande:
     Jubileum trumfar en dag på stranden t ex?
    Om det t.ex. är någon stor familjefest, någon fyller 50 eller det är bröllop - där kan inte barnets föräldrar bestämma datum. När det gäller semester så KAN de det. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-08-24 15:37:25 följande:
    Fast de kan ju anse det är bättre att åka och fira med släkten under de dagar när det inte är viktiga prov, eller typ första skolveckan innan undervisningen kommit igång på allvar, istället för att åka och fira på rätt dag senare. 
    Nu försöker du få det till att alla jubileum och familjefester kan flyttas hur som helst. Så är det ju inte. Semester däremot bestämmer man själv när man bokar in. 
  • AndreaBD
    Aliona skrev 2024-08-24 22:17:16 följande:

Vi var borta en månad på tjänsteresa, så det var inte så lång tid.

Nej, utlandsskolorna är inte enbart till för dem som bor där utan också dem som kommer på tillfälliga besök. Vi valde också en svensk utlandsskola för två månader vid ett tillfälligt besök för några år sedan, fast det var i förskola. Många svenska utlandsskolor, tex i Thailand och Teneriffa, tar emot barn på veckobasis, så det verkar faktiskt gå hur bra som helst. 

Okej. Men det är ändå inte ett likvärdigt alternativ, utan det är en nödlösning. Det är lärare som barnen inte känner och som inte vet var de ligger kunskapsmässigt. 
Svar på tråden HUR kan folk med tonåringar åka utomlands mitt i terminen??