• fancyr

BF Januari 2025

Skapar en ny tråd för alla som har BF i januari 2025. Själv har jag precis fått reda på att jag är gravid med mitt tredje barn men sambons första och har prel.bf 20 januari. 

Hoppas vi kan bli fler här inne som vill följas åt Glad{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF Januari 2025
  • Phozie
    Anonym (BF 16/1) skrev 2024-06-27 12:42:00 följande:

Hej!  Vet någon om det finns en fb grupp för BF jan 2025? Det fanns vid  tidigare gravidite r, men nu hittar jag ingenting i fb sökfunktion. 

Jag har BF 16/1. 

Det finns en grupp på fb:

• EmmyLO
    Sola13 skrev 2024-06-27 19:46:57 följande:

Så rolig!! 😍 Hur mår du? 

EmmyLO skrev 2024-06-27 17:23:55 följande:
    Åh, grattis vad kul att få se den lilla! Klart du är välkommen att fortsätta i denna grupp!

Jag ska på KUB imorgon och är så H I M L A nervös. 

Tycker att det har varit, och fortfarande är, oerhört påfrestande att vara så orolig för missfall eller att det i övrigt ska vara något som inte ser bra ut. Jag hoppas så att jag ska få ett lugnande besked imorgon och äntligen tillåta mig själv att slappna av lite.

Jag ska gå nästa vecka och är också så otroligt nervös för samma sak! Håller tummarna imorgon, uppdatera gärna! 🥰 hur har du mått och mår? 

Förstår dig verkligen! Jag ska hålla tummarna för dig! Själv sov jag väldigt oroligt i natt och klarade knappt av att sitta still i väntrummet idag. Men allt såg bra ut! Det var en sån oerhörd lättnad att få se det lilla hjärtat slå och hisnande att se det lilla pyret röra på sig! Därefter följde några nervösa minutrar medan BM beräknade KUB-resultatet och sedan en jättelättnad, 1:20 000.

Jag har mått sådär, särskilt senast tre veckorna. Förlamande trött på eftermiddagar och kvällar samt konstant illamående. Är i vecka 11+6 idag och jag hoppades innerligt att illamåendet skulle börja gå över denna vecka. Men tyvärr har den blivit lite värre... I övrigt tror jag att jag börjar se en liten babykula... inbillar mig i vart fall att formen är annorlunda jämfört med tidigare veckors gasiga, förstoppade mage, hehe. Hur har du mått och mår nu? {#emotions_dlg.flower}
  • EmmyLO
    Vinter89 skrev 2024-06-27 20:39:38 följande:
    Förstår dig, jag var jätte nervös inför KUB men så skönt när det var gjort och man kan njuta på ett helt annat sätt. Hoppas allt går bra imorgon! 
    Tack snälla! Det gjorde det. Vi fick ett bra resultat men funderar ändå på att göra NIPT privat... trygghetsknarkare hehe. Ska ni/har ni funderat på att göra NIPT? 
  • Lillkroken
    EmmyLO skrev 2024-06-28 17:17:02 följande:
    Tack snälla! Det gjorde det. Vi fick ett bra resultat men funderar ändå på att göra NIPT privat... trygghetsknarkare hehe. Ska ni/har ni funderat på att göra NIPT? 

jag förstår inte riktigt skillnaden på NIPT och KUB? 

bägge delar är väl för att hitta kromosomavvikelser, där NIPT är ett säkrare alternativ. Varför för man inte bara ett NIPT? Eller beror det på att inte alla regioner erbjuder detta.. 

• Sola13
    EmmyLO skrev 2024-06-28 17:14:31 följande:
    Förstår dig verkligen! Jag ska hålla tummarna för dig! Själv sov jag väldigt oroligt i natt och klarade knappt av att sitta still i väntrummet idag. Men allt såg bra ut! Det var en sån oerhörd lättnad att få se det lilla hjärtat slå och hisnande att se det lilla pyret röra på sig! Därefter följde några nervösa minutrar medan BM beräknade KUB-resultatet och sedan en jättelättnad, 1:20 000.

Jag har mått sådär, särskilt senast tre veckorna. Förlamande trött på eftermiddagar och kvällar samt konstant illamående. Är i vecka 11+6 idag och jag hoppades innerligt att illamåendet skulle börja gå över denna vecka. Men tyvärr har den blivit lite värre... I övrigt tror jag att jag börjar se en liten babykula... inbillar mig i vart fall att formen är annorlunda jämfört med tidigare veckors gasiga, förstoppade mage, hehe. Hur har du mått och mår nu? {#emotions_dlg.flower}

Åh, det måste ha varit helt underbart att höra! Låter som ett jättefint resultat och gud vad häftigt att se bebisen röra på sig! 

För mig kom illamåendet ganska sent, i slutet på vecka 10, och sedan dess haft tre veckor nu då jag mått riktigt kasst! 

• Sola13

Kan ni känna livmodern när ni känner på mage? jag känner ingenting, ska gå in i v 14 imorgon.. 

• Elin1

Hej, idag var vi på kub/ultraljud och allt såg bra ut. Man kunde se små fötter, händer och en liten som virvla runt där inne, allt blev så verkligt. 
    Fick även ett nytt BF så 4 januari är den lilla beräknad istället för 6 januari, så är i 13+2. 

Jag har även tyckt känna små kittlingar precis nedanför naveln under ett tag och frågade barnmorskan idag om de kan stämma, hon svarade att det inte är omöjligt då jag är ganska liten/tunn i mig själv. Jag själv har försökt intala mig att de kan vara tarmarna som flyttat sig för vill inte få upp förhoppningarna att de kan vara den lilla där inne. Men tydligen är de möjligt att jag redan kan känna små kittlingar, så roligt. 

Hur går de för er andra? Har ni gjort kub och kan ni känna något? 

• Lillkroken
    Elin1 skrev 2024-07-02 09:57:04 följande:

Hej, idag var vi på kub/ultraljud och allt såg bra ut. Man kunde se små fötter, händer och en liten som virvla runt där inne, allt blev så verkligt. 
    Fick även ett nytt BF så 4 januari är den lilla beräknad istället för 6 januari, så är i 13+2. 

Jag har även tyckt känna små kittlingar precis nedanför naveln under ett tag och frågade barnmorskan idag om de kan stämma, hon svarade att det inte är omöjligt då jag är ganska liten/tunn i mig själv. Jag själv har försökt intala mig att de kan vara tarmarna som flyttat sig för vill inte få upp förhoppningarna att de kan vara den lilla där inne. Men tydligen är de möjligt att jag redan kan känna små kittlingar, så roligt. 

Hur går de för er andra? Har ni gjort kub och kan ni känna något? 

Alltid skönt när dom flyttar åt det hållet ☺️
    härligt att allt såg bra ut! 

inget kub än. Sen inskrivning blev det här, får datum för liv då. Tänkte på NIPT ? Är det något du blir erbjuden 

• EmmyLO
    Lillkroken skrev 2024-06-28 19:38:35 följande:

jag förstår inte riktigt skillnaden på NIPT och KUB? 

bägge delar är väl för att hitta kromosomavvikelser, där NIPT är ett säkrare alternativ. Varför för man inte bara ett NIPT? Eller beror det på att inte alla regioner erbjuder detta.. 

Ja, båda testerna visar ju på sannolikheten för kromosomavvikelser, där NIPT har en högre tillförlitlighet. I Stockholm erbjuds man bara gratis NIPT om KUB visar hög sannolikhet för kromosomavvikelser. Om KUB visar låg risk får man göra NIPT privat. Kostar mellan 4500-6000 kr. Vet tyvärr inte hur det är i andra regioner.
  • EmmyLO
    Sola13 skrev 2024-06-29 07:21:19 följande:

Åh, det måste ha varit helt underbart att höra! Låter som ett jättefint resultat och gud vad häftigt att se bebisen röra på sig! 

För mig kom illamåendet ganska sent, i slutet på vecka 10, och sedan dess haft tre veckor nu då jag mått riktigt kasst! 

Åh stackars, det här illamåendet är inge roligt. Är på semester utomlands och känner själv att det är väldigt begränsande! Förhoppningvis så går det över för oss båda snart! Är det denna vecka du ska på KUB? Håller tummarna! 🙏

Svar på tråden BF Januari 2025