• Karl Alexander

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

• Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"
  • Aniiee
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-09 02:23:19 följande:

Det där får du nog belägga med en källa, och då inte till någon queerfeministsajt. Ordet för "makar" har i England i alla tider fram tills feministtramset började där varit "spouses", inte "partners". Var får du allt ifrån?
    OED, till att börja med. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Inte så ung heller)
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 09:49:49 följande:
    Det du säger stämmer, att det är mer lättanvänt i vissa fall, men det är inte därför dessa ord fått fäste. De har fått fäste för att aktivister inom framför allt media vill påverka folks värderingar, och därför har de konstant använt de här orden under många är, även i fall där de inte behövs.

Och ärligt talat, hur svårt är det att skriva "tjej/kille" istället för "partner"? Det är inte pga att det tar så lång tid att skriva det förstnämnda, som folk använder ordet "partner". Det är pga ideologiska och aktivistiska skäl.
    Har du sett "Hotell Romantik"?
    Tycker du att det är passande om de kallar varandra för "tjej/kille"?

Man är inte en tjej när man är pensionär.

Att jag inte kallar särbon för min kille är definitivt inte pga de skäl du tror. Det är för att det bara skulle vara löjligt i vår ålder.
  • Anonym (laserkvinnan)
    Anonym (Inte så ung heller) skrev 2024-04-09 05:39:23 följande:
    Har du sett "Hotell Romantik"?
    Tycker du att det är passande om de kallar varandra för "tjej/kille"?

Man är inte en tjej när man är pensionär.

Att jag inte kallar särbon för min kille är definitivt inte pga de skäl du tror. Det är för att det bara skulle vara löjligt i vår ålder.
    Min mamma är 75 och hon och hennes kompisar är i alla fall fortfarande tjejer, inget konstigt med det. 

Inte konstigt att det finns åldersdiskriminering när vissa segregerar sig själva...
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-09 02:12:15 följande:

Håller med, det är jättetråkigt. Och det övervakas noggrant av makthavarna. Kommer t.ex. ihåg en artikel om Lilla Hjärtat för några år sedan, då stod det först "familjehemsmamma" om Melinda och "familjehemspappa" om hennes exman. Men när jag kollade samma artikel några timmar senare, hade någon - förmodligen chefredaktören - ändrat Melindas och hennes exmans titlar till "familjehemsförälder" på båda.

Varför GÖR man så? Får det inte finnas några mammor och pappor längre? Och i den tragiska kontexten också, hur kunde någon tycka att det var viktigt att ändra detta?

Man får helt enkelt motverka vid varje tillfälle. När jag t.ex. fick en fråga på Förlossningen om jag hade någon partner, så jag tydligt och bestämt: "nej men min MAKE är på väg hit".

Vårdnadshavare hör jag sällan enbart i juridiska sammanhang. Annars så här jag mamma och pappa.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Maja2003 skrev 2024-04-09 07:56:30 följande:

Det är väl ingen hemlighet att vänstern alltid äger kulturen? I deras jakt på att allting ska vara lika vill man neutralisera allting, och man vet att språk och ord påverkar folks inställning.

Som konservativ kommer jag aldrig använda något av dessa tre ord, mest för att vänstern inte ska få sin vilja igenom.

Så lättkränkt du är. Inga sakliga argument, bara känslosvall. 

Tror du på allvar att någon bryr sig om vilka ord du inte använder? 

• Meddelande borttaget
  • Mentat

Den som inte klarar av att skriva han eller hon får sällan igenom sitt budskap till mig. När jag läser en tidningsartikel och författaren skriver "hen" tappar jag koncentrationen, börjar fundera på vad författaren har för värderingar eller avsikter etc. Det behöver ju inte vara något alls, men ofta slutar det med att jag hoppar vidare till någon annan artikel, vilket är synd.

Det finns ett utmärkt ord som av hävd används för att beteckna en person i största allmänhet: "Den".

• Anonym (M)
    Maja2003 skrev 2024-04-09 08:09:06 följande:
    Vad pratar om, din vänstertomte? Jag tänker inte låta vänstern styra mitt språk.

Varför tror du att någon bryr sig om vilka ord du använder, högertomte? 

• FuckGoggleAskMe
    Maja2003 skrev 2024-04-09 07:56:30 följande:

Det är väl ingen hemlighet att vänstern alltid äger kulturen? I deras jakt på att allting ska vara lika vill man neutralisera allting, och man vet att språk och ord påverkar folks inställning.

Som konservativ kommer jag aldrig använda något av dessa tre ord, mest för att vänstern inte ska få sin vilja igenom.

Om du inte använder dessa ord, och du jobbar som lärare och behöver vårdnadshavares underskrift för tillåtelse så att Pelle får åka med till Kolmården, hur formulerar du det? Eller tex på en blankett för passansökan?

Underskrift krävs av mamma eller pappa (förutsatt att den personen har juridisk bestämmanderätt över vederbörande) eller annan kvinna eller man som har juridisk bestämmanderätt över denna minderåriga pojke eller flicka, enligt svensk lag. 

Är det inte smidigare att använda korrekt ord, vårdnadshavare? 

Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"