• Karl Alexander

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

• Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"
  • Tukt
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-08 15:38:37 följande:

Ordet hen är ju ganska nytt och det ordet förstår jag att man kan ha invändningar mot, även om jag inte håller med.

Men andra mer etablerade ord handlar enbart om förenkling och tydlighet! Ordet partner har inget med aktivism att göra, annat än i TS förvridna hjärna. 

Är det fel att säga förälder också? Måste man säga mamma eller pappa? Även om man inte vet könet på den förälder som följer med barnet till tandläkaren eller vad det nu handlar om.

Man kanske inte får säga barn heller? Det är ju också könsneutralt. Alla måste få veta att det är en flicka som ska till tandläkaren med sin pappa, det räcker inte att ett barn ska till tandläkaren med sin förälder, för då är det vänstervriden aktivism? 

Jag glömde, man får naturligtvis inte säga tandläkare. Det måste framgå om det är en manlig eller kvinnlig tandläkare.

Fast är 1966 verkligen "nytt" och om så, hur ska språk kunna utvecklas om det krävs större tidsrymder för att det ska accepteras?
  • Anonym (Målsman)
    Tukt skrev 2024-04-08 16:33:44 följande:
    Fast är 1966 verkligen "nytt" och om så, hur ska språk kunna utvecklas om det krävs större tidsrymder för att det ska accepteras?

Det togs upp i en tidningskrönika då, men det fick ju ingen spridning förrän nu på senare år, när den grupp som verkligen behöver ordet inte är lika förtryckt längre utan existerar även i det offentliga samtalet.

I övrigt håller jag ju med dig. :) Jag använder ordet hen och har noterat att mina barn också gör det som om det vore vilket ord som helst. De vet ju inte om hur kontroversiellt det har varit och fortfarande är, för vissa. 

• ClumsySmurf
    Hen. Bakgrund, attityder och användande

Hur används hen?

Hen kan användas på olika sätt, och svaret på hur ordet bör användas varierar beroende på vem som tillfrågas. Ett syfte med den här rapporten är därför att beskriva hur svenska språkanvändare faktiskt använder hen, samt vilka åsikter de har om hur hen bör användas.

Tidigare litteratur om hen redovisar framför allt två användningsområden (Ledin & Lyngfelt, 2013; Milles, 2013). Det första användningsområdet är en praktisk, generisk (allmän) användning där hen ersätter dubbelformerna hon/han eller han/hon. Till exempel kan hen användas för att anonymisera en person, om avsändaren av olika skäl inte vill eller kan avslöja vem som beskrivs. Hen kan också användas när kön är okänt, irrelevant eller när det handlar om en generell beskrivning (Lindqvist et al., 2016). Ett exempel är ?När studenten registrerar sig för studier, måste hen uppvisa giltig legitimation? (generisk användning) eller ?Ikväll kommer en hemlig gästartist. Hen är framför allt känd för sina julsånger? (anonymisering).

Det andra användningsområdet är att specifikt referera till personer med icke-binär könsidentitet, det vill säga personer som varken identifierar sig som kvinna eller man. Det innebär att hen här används om personer som befinner sig mellan eller bortom de traditionella pronomina hon och han, eller som inte har någon särskild könsidentitet alls (Lindqvist et al., 2016; RFSL3). Hen används alltså när personer själva önskar hen som sitt pronomen.

Personer med icke-binär könsidentitet, liksom ordet hen, utmanar en etablerad samhällsnorm om att kön är en dikotom kategori. Det betyder att det finns en vanlig uppfattning om att kön bara kan anta två möjliga alternativ ­ kvinna och man, där det ena nödvändigtvis utesluter det andra. Denna uppfattning är dock felaktig, både i relation till intersex och till individers egna upplevelser av könsidentiteter (Lundberg, Malmquist & Wurm, 2017; Boskey, 2014). Det är samtidigt detta icke-binära användningsområde som väckt mycket känslor och gjort att hen fått så mycket uppmärksamhet. Mellan debatten och användandet finns däremot en stor obalans, såtillvida att utmanandet av könsdikotomin är det som främst debatterats, medan det generiska eller anonymiserande användandet är vanligast förekommande. Till exempel stod det icke-binära användandet år 2012 för 15% av det totala hen-användandet i bloggar, medan den icke-binära användningen inte förekom alls i studentuppsatser (Ledin & Lyngfelt, 2013)
    [...]

Reformer för genusrättvist språk

Språkreformer med målet att minska manlig bias, minska betydelsen av könsstereotyper och förhindra diskriminering kallas ofta för feministisk språkplanering (se t ex Milles, 2011) eller genusrättvist språk (Szeszny, Formanowicz & Moser, 2015). Historiskt har framför allt två olika reformer använts; feminisering/balansering och/eller neutralisering (Szeszny et al., 2015). Feminisering har använts för att synliggöra kvinnor i en androcentrisk värld, genom till exempel dubbla, balanserade former (han/hon, kvinna/man) i stället för manligt generiska (t ex endast han)
    [...]
    Införandet av hen år 2015 är till stor del resultatet av en aktiv feministisk språkplanering (Milles, 2013; Wojahn, 2015). Gemensamt för tidigare feministisk språkplanering har varit att öka synligheten av kvinnor (Stahlberg, Braun, Irmen & Sczesny, 2007). Det som därmed skiljer hen-reformen från tidigare feministiska språkreformer är att hen utmanar idén om könsdikotomin. Genom reformen skulle både betydelsen av kön kunna minskas, samtidigt som reformen inkluderar personer med icke-binär könsidentitet (Ledin & Lyngfelt, 2013; Milles, 2013).

www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/plr_1801.pdf
  • Xenia
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 08:55:55 följande:
    "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

Ack, alla dessa som älskar att se hemska konspirationer bakom allt! Det där är dina hjärnspöken.

I min ålder har jag varken "kille" el "pojkvän". Låter ju löjligt att säga om personer som är 50+. Är det inte man/make så får det bli sambo, särbo eller partner.

Klart att den juridiska termen "vårdnadshavare" inte kan ersättas med "mamma/pappa". Men vill du avskaffa ordet "förälder" också?

Ibland vet man inte könet eller det är ointressant. Det handlar inte om att ta bort ord. Vem har påstått att orden "mamma" och "pappa" ska avskaffa? Bara konspirationsteorier!

"Hen" använder man när man inte vet könet eller det är irrelevant. Ingen har påstått att man för den skull ska avskaffa orden "han" och "hon". Om en tidning skriver om ett vittne till ett brott och använder ordet "hen" är det för att skydda vittnet.

Världen är större än du tror. Det finns vårdnadshavare som varken är "mamma" el "pappa". Det finns kvinnor som inte vill kallas vare sig "tjej" eller "flicka". Det finns de som skriver om folk de inte känner och då använder "hen" istf "han eller hon". Det finns journalister som ser en fördel i kortare uttryck. Det finns regler som gäller i allmänhet för alla kön och det därför är fel att skriva "han" och onödigt långt att skriva "vederbörande".

Försök att tänka lite längre än "det är en konspiration av de onda feministerna".
  • Aniiee

Ordet partner har använts, på engelska, sedan 1300-talet för att framhålla att ens giftermål var jämsrällt och ingått frivilligt, eller i alla fall så jämsrällt som den tiden kunde ha. I Svenska finns vissa texter, jag tror att det är brev, från 1930-talet.

Men visst, det är radikalfeministernas fel... 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Agnes)
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 09:49:49 följande:
    Och ärligt talat, hur svårt är det att skriva "tjej/kille" istället för "partner"? Det är inte pga att det tar så lång tid att skriva det förstnämnda, som folk använder ordet "partner". Det är pga ideologiska och aktivistiska skäl.
    Vill man medvetet exkludera makar/fruar då samt personer som anser sig för gamla för att benämnas som någons kille/tjej?
  • Xenia
    Anonym (Agnes) skrev 2024-04-09 01:04:37 följande:
    Vill man medvetet exkludera makar/fruar då samt personer som anser sig för gamla för att benämnas som någons kille/tjej?
    Ja, Karl Alexander, vem är du att påstå dig veta av vilken orsak folk använder vissa ord? Det är rätt anspråksfullt och förolämpande.
  • Anonym (XXX)

Håller med, det är jättetråkigt. Och det övervakas noggrant av makthavarna. Kommer t.ex. ihåg en artikel om Lilla Hjärtat för några år sedan, då stod det först "familjehemsmamma" om Melinda och "familjehemspappa" om hennes exman. Men när jag kollade samma artikel några timmar senare, hade någon - förmodligen chefredaktören - ändrat Melindas och hennes exmans titlar till "familjehemsförälder" på båda.

Varför GÖR man så? Får det inte finnas några mammor och pappor längre? Och i den tragiska kontexten också, hur kunde någon tycka att det var viktigt att ändra detta?

Man får helt enkelt motverka vid varje tillfälle. När jag t.ex. fick en fråga på Förlossningen om jag hade någon partner, så jag tydligt och bestämt: "nej men min MAKE är på väg hit".

• Anonym (XXX)
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 09:16:31 följande:
    Språk är makt, och ord som upprepas över lång tid sätter sig hos befolkningen och får dem att ändra värderingar.
    Ja, detta känner man igen om man har läst "1984".
  • Anonym (XXX)
    Aniiee skrev 2024-04-09 00:53:17 följande:

Ordet partner har använts, på engelska, sedan 1300-talet för att framhålla att ens giftermål var jämsrällt och ingått frivilligt, eller i alla fall så jämsrällt som den tiden kunde ha. I Svenska finns vissa texter, jag tror att det är brev, från 1930-talet.

Men visst, det är radikalfeministernas fel... 

Det där får du nog belägga med en källa, och då inte till någon queerfeministsajt. Ordet för "makar" har i England i alla tider fram tills feministtramset började där varit "spouses", inte "partners". Var får du allt ifrån?
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"