• Karl Alexander

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

• Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"
  • Anonym (Hf)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-10 17:07:25 följande:

Jag var med om hon sa till hon så hon blev arg och sa att hon skulle växa upp men hon skrattade åt hon och hon sprang hem 
    hennes hon ringde och var arg för hon tycker att hon skulle säga förlåt till hon jag sa till hon att hon kanske ska bete sig som en hon och inte som hon. 

Blev det mer begripligt med gamla traditionella pronomen? Nej, en dåligt formulerad text som saknar skiljetecken förblir obegriplig.  

Tar man bort hon/han så kan man ta bort skiljetecken.
    Gjorde texten mer tidsenlig 

• Anonym (Hf)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-10 17:07:25 följande:

Jag var med om hon sa till hon så hon blev arg och sa att hon skulle växa upp men hon skrattade åt hon och hon sprang hem 
    hennes hon ringde och var arg för hon tycker att hon skulle säga förlåt till hon jag sa till hon att hon kanske ska bete sig som en hon och inte som hon. 

Blev det mer begripligt med gamla traditionella pronomen? Nej, en dåligt formulerad text som saknar skiljetecken förblir obegriplig.  

Tar man bort hon/han så kan man ta bort skiljetecken.
    Gjorde texten mer tidsenlig 

• Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-09 11:26:52 följande:
    Man måste inte ta till sig varje tillfällig politisk nyck, och i synnerhet inte använda eländet själv.
    Vilken "politisk nyck"? Ordet "hen" har funnits i över 50 år, alltså är det ingen nyck.

Om man klarar att använda ord som "personen" och "vederbörande" så borde man klara av "hen" också, eftersom "hen" ersätter sådana ord. På vilket sätt är det ett "elände".

Jag utnämner alla som hatar ordet "hen" till fennofober. Det kommer av det finska ordet "hän" som används för både män och kvinnor. Vi importerar med glädje alla engelska ord men finsk duger inte?

Det finns inga sakliga argument mot varken partner, hen eller vårdnadshavare. Det finns bara grumliga känsloargument.  Beviset är att inga förespråkare för "hen" och "partner" vill tvinga andra att använda de orden. Motståndarna däremot vill tvinga folk att inte använda de orden, t ex genom skumma konspirationsteorier om de onda feministerna.
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 19:29:31 följande:
    Niandet handlade om klasskillnader, och även om sådana fortfarande finns så vill vi väl inte förstärka dem genom att tvinga olika klasser att titulera varandra på olika sätt? På så sätt att den ena klassen måste visa sig underdånig mot den andra? Detta är ju något helt annat, än att med orden markera att det finns olika kön. Detta är ett faktum, och det är dessutom något önskvärt och positivt. 
    Genom att använda orden "ni" och "du" så skiljer man på kända och okända precis som man gör i tyskan ("Sie och du") och franskan (vous och tu). Varför klarar vi inte av det som man klarar av i de språken?

Nej, vi ville ha det som i engelskan, bara du, dvs "you". Fel, i engelskan har man bara "ni" i stället eftersom "you" gäller både en och flera. Det gamla ordet för du,  "thou" har man avskaffat.

Så både engelskan och svenskan har blivit lite fattigare.

Och jämlikheten i engelskan ger jag inte mycket för. Klasskillnaderna är fortfarande stora. Och man markerar genom att titulera överordnade med "sir" och "ma'm".
  • Xenia

"Ni" var ju en jämlikhetsreform, man skulle slippa köra med "direktörn", "doktorinnan" el omskrivningar när man inte visste titeln, typ "glömdes inte käppen?".

Särskilt nytt var inte själva ordet heller, det kom av det gamla ordet "I", som i "viljen I veta och viljen I förstå ...".

• Anonym (.)
    Xenia skrev 2024-04-11 15:15:27 följande:

"Ni" var ju en jämlikhetsreform, man skulle slippa köra med "direktörn", "doktorinnan" el omskrivningar när man inte visste titeln, typ "glömdes inte käppen?".

Särskilt nytt var inte själva ordet heller, det kom av det gamla ordet "I", som i "viljen I veta och viljen I förstå ...".

Tycker jag minns jag sett i gamla filmer om det räknas, att även högre klasser sa ni till en typ arbetare. Om det var en person man inte var du med. Men kanske berodde på situation. Om det var nåt officiellt, rättegång, bankärende, affärsärende, läkarbesök
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (.) skrev 2024-04-11 15:31:10 följande:
    Tycker jag minns jag sett i gamla filmer om det räknas, att även högre klasser sa ni till en typ arbetare. Om det var en person man inte var du med. Men kanske berodde på situation. Om det var nåt officiellt, rättegång, bankärende, affärsärende, läkarbesök

Precis. Ni sa man till någon som saknade titel. Övriga tilltalades med titel: direktören, ingenjören etc. Även titel + efternamn: intendent Frölander. 

Lågt stående, som tex hembiträden, kunde tilltalas med enbart förnamn. Ex: Kan Anna ställa fram drinkarna i salongen? Detta alltså sagt till Anna, inte om henne. 

Ni var ett ord som markerade låg status hos den som tilltalades. Det är därför det låter så knäppt när ungdomar idag tilltalar äldre människor Ni. Det är ju rätt oförskämt. 

När man slutade med titlar slutade man också säga Ni. Sen sa man du till alla. 

• Anonym (Målsman)
    Xenia skrev 2024-04-11 15:12:10 följande:
    Genom att använda orden "ni" och "du" så skiljer man på kända och okända precis som man gör i tyskan ("Sie och du") och franskan (vous och tu). Varför klarar vi inte av det som man klarar av i de språken?
    Ja, så använder ungdomar du och Ni idag. Men det är inte så orden användes före du-reformen. Ni var en lågstatustitel och använder man det till en gammal person riskerar man att de känner sig förolämpade. 

De jag känner från Framkrike och Tyskland verkligen hatar deras system eftersom det är så krångligt. De tycker att det svenska du:andet är mycket bättre. 
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-04-11 15:12:10 följande:
    Det är fortfarande så i åtminstone tyskan - som jag känner mycket väl - att det alltid är den med högst status som ska föreslå att de två ska säga du och förnamn till varandra. Om det inte finns en klass-statusskillnad, så är det den äldre parten som ska föreslå det.

Och titlarna är fortfarande enormt viktiga där. Brev inleds t.ex. med "Högt ärade Herr Doktor Hübner", "Högt ärade Fru Åklagarinna Schreiner" o.s.v.. Ja "åklagarinna", för tyskarna har kvar de olika formerna för yrkesbeteckningar, och det tycker jag är bra. Skapar mindre förvirring. 
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-11 16:43:44 följande:
    Och titlarna är fortfarande enormt viktiga där. Brev inleds t.ex. med "Högt ärade Herr Doktor Hübner", "Högt ärade Fru Åklagarinna Schreiner" o.s.v.. Ja "åklagarinna", för tyskarna har kvar de olika formerna för yrkesbeteckningar, och det tycker jag är bra. Skapar mindre förvirring. 

Ja, jisses! Jag har haft affärskontakter i Tyskland och det känns som att man vore tillbaka på 1800-talet. Sehr geehrte.. De är ju, om man ser till jämställdhet mellan könen och familjepolitiken väl också kvar typ där Sverige var på 70- 80-talen. 

Inte kul att vara queer i Tyskland, för övrigt, när man inte ens kan bli tilltalad utan att fastställas som man eller kvinna. :( Kan tänka mig rätt genanta situationer också när det inte går att se om personen är kvinna eller man. 

Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"