• Karl Alexander

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

• Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"
  • Anonym (Hf)

Jag var med om hen sa till hen så hen blev arg och sa att hen skulle växa upp men hen skrattade åt hen och hen sprang hem 
    hens hen ringde och var arg för hon tycker att hen skulle säga förlåt till hen jag sa till hen att hen kanske ska bete sig som en hen och inte som hen

• Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2024-04-10 15:41:07 följande:

Det är det enda du har att komma med. Du klarar inte av att argumentera sakligt om det TS pratar om, dvs könsneutrala ord. 

Det blir inte mindre relevant för att du upprepar samma ord om och om igen. Men du placerar dig i samma liga som TS. 

Var inte ute efter att argumentera om orden. Men whataboutism argument är tydligen ok bara ibland på det här forumet. När någon frågar om olika resonemang bakom varför saker är fel även gäller andra exempel ja då plötsligt gäller det inte för då är det whataboutism-argument och den som frågar blir skurken som försöker försminska problemet som tråden handlade om
  • Anonym (Oppa)
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 08:55:55 följande:
    "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

Var vill du komma med inlägget? Handlar det om någon slags lättkränkthet?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hf) skrev 2024-04-10 15:44:44 följande:

Jag var med om hen sa till hen så hen blev arg och sa att hen skulle växa upp men hen skrattade åt hen och hen sprang hem 
    hens hen ringde och var arg för hon tycker att hen skulle säga förlåt till hen jag sa till hen att hen kanske ska bete sig som en hen och inte som hen

Exakt. Språket blir mindre betydelsebärande på det sättet. Utvecklingen borde ju gå åt andra hållet, vilken den för övrigt gör på Estland just nu, där de bara har ett pronomen för han/hon. Där arbetar en rörelse för att två pronomina ska införas, just för att slippa alla de onödiga missförstånd som sker där hela tiden. 
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 16:43:40 följande:
    Exakt. Språket blir mindre betydelsebärande på det sättet. Utvecklingen borde ju gå åt andra hållet, vilken den för övrigt gör på Estland just nu, där de bara har ett pronomen för han/hon. Där arbetar en rörelse för att två pronomina ska införas, just för att slippa alla de onödiga missförstånd som sker där hela tiden. 
    Det finns vad jag vet ingen som vill ta bort orden han och hon. Att lägga till pronomenet hen är med andra ord enbart en berikning. 
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (Hf) skrev 2024-04-10 15:44:44 följande:

Jag var med om hon sa till hon så hon blev arg och sa att hon skulle växa upp men hon skrattade åt hon och hon sprang hem 
    hennes hon ringde och var arg för hon tycker att hon skulle säga förlåt till hon jag sa till hon att hon kanske ska bete sig som en hon och inte som hon. 

Blev det mer begripligt med gamla traditionella pronomen? Nej, en dåligt formulerad text som saknar skiljetecken förblir obegriplig.  

• Anonym (XXX)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-10 17:03:22 följande:
    Det finns vad jag vet ingen som vill ta bort orden han och hon. Att lägga till pronomenet hen är med andra ord enbart en berikning. 
    Fast bara om det används när det är lämpligt, och inte om det används i stället för ANTINGEN "han" eller "hon" - där endast ett av dessa ord hade varit med verkligheten överensstämmande. 
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 17:37:50 följande:
    Fast bara om det används när det är lämpligt, och inte om det används i stället för ANTINGEN "han" eller "hon" - där endast ett av dessa ord hade varit med verkligheten överensstämmande. 
    Ja, självklart. Jag har aldrig sett ordet hen användas på det viset du beskriver (förutom HF, då..). 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-10 17:40:36 följande:
    Ja, självklart. Jag har aldrig sett ordet hen användas på det viset du beskriver (förutom HF, då..). 
    Fast det har jag, t.ex. när barnaföderskan omtalas som "hen"...
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 17:50:30 följande:
    Fast det har jag, t.ex. när barnaföderskan omtalas som "hen"...
    Länka gärna. 
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"