• Karl Alexander

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

• Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"
  • Anonym (Inte så ung heller)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-10 17:07:25 följande:

Jag var med om hon sa till hon så hon blev arg och sa att hon skulle växa upp men hon skrattade åt hon och hon sprang hem 
    hennes hon ringde och var arg för hon tycker att hon skulle säga förlåt till hon jag sa till hon att hon kanske ska bete sig som en hon och inte som hon. 

Blev det mer begripligt med gamla traditionella pronomen? Nej, en dåligt formulerad text som saknar skiljetecken förblir obegriplig.  

Det var nog själva grejen, att det skulle vara obegripligt.
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 17:50:30 följande:
    Fast det har jag, t.ex. när barnaföderskan omtalas som "hen"...
    Ännu värre när Thomas Beatie kallades för "den gravida mannen", som att det var en otrolig händelse att det var en gravid man... när det var en kvinna. Så miraklet bestod av att hon hade opererat bort brösten och genom hormoner fått skägg.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Inte så ung heller) skrev 2024-04-10 18:02:05 följande:
    Ännu värre när Thomas Beatie kallades för "den gravida mannen", som att det var en otrolig händelse att det var en gravid man... när det var en kvinna. Så miraklet bestod av att hon hade opererat bort brösten och genom hormoner fått skägg.
    Ja, man blir så beklämd... och för att inte normalisera sådana dumheter, så ska man heller inte använda ordet "hen". För det är en del i det paketet.
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 18:06:08 följande:
    Ja, man blir så beklämd... och för att inte normalisera sådana dumheter, så ska man heller inte använda ordet "hen". För det är en del i det paketet.
    Så är det.
    Själv har jag aldrig använt mig av ordet hen mer än i raljanta sammanhang. Och så kommer det förbli.

Jag gillar femininitet och maskulinitet, men inte hen-het. Vad nu det är. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Inte så ung heller) skrev 2024-04-10 18:08:01 följande:
    Så är det.
    Själv har jag aldrig använt mig av ordet hen mer än i raljanta sammanhang. Och så kommer det förbli.

Jag gillar femininitet och maskulinitet, men inte hen-het. Vad nu det är. 
    Du vet inte vad det är men ändå vet du att du inte gillar det
    Anonym (.) skrev 2024-04-10 18:12:20 följande:
    Du vet inte vad det är men ändå vet du att du inte gillar det
    För att det inte finns.
    Inte svårare än så.

Som sagt, jag använder bara ordet i vissa sammanhang... 
  • Anonym (Oppa)

Tycker orden är användbara. Vid vissa tillfällen så behövs ett neutralt uttryck. Sen så kanske det är en övergångsperiod där vissa inte förstår hur orden ska hanteras. (Kan vi se exempel på i den där hen-ramsan)

Jag får intrycket att ts m fl uppfattar neutrala uttryck som provokativt av någon märklig anledning. Handlar det om konservativa värderingar så kanske denne borde propagera för att niandet kom tillbaka. Eller är det bara nya saker som är förkastliga?

• Anonym (XXX)
    Anonym (Oppa) skrev 2024-04-10 19:25:42 följande:

Tycker orden är användbara. Vid vissa tillfällen så behövs ett neutralt uttryck. Sen så kanske det är en övergångsperiod där vissa inte förstår hur orden ska hanteras. (Kan vi se exempel på i den där hen-ramsan)

Jag får intrycket att ts m fl uppfattar neutrala uttryck som provokativt av någon märklig anledning. Handlar det om konservativa värderingar så kanske denne borde propagera för att niandet kom tillbaka. Eller är det bara nya saker som är förkastliga?

Niandet handlade om klasskillnader, och även om sådana fortfarande finns så vill vi väl inte förstärka dem genom att tvinga olika klasser att titulera varandra på olika sätt? På så sätt att den ena klassen måste visa sig underdånig mot den andra? Detta är ju något helt annat, än att med orden markera att det finns olika kön. Detta är ett faktum, och det är dessutom något önskvärt och positivt. 
  • Anonym (Oppa)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 19:29:31 följande:
    Niandet handlade om klasskillnader, och även om sådana fortfarande finns så vill vi väl inte förstärka dem genom att tvinga olika klasser att titulera varandra på olika sätt? På så sätt att den ena klassen måste visa sig underdånig mot den andra? Detta är ju något helt annat, än att med orden markera att det finns olika kön. Detta är ett faktum, och det är dessutom något önskvärt och positivt. 
    Niandet är konservativt, ts använder konservativa värderingar som (enda?) argument för att nya uttryck är förkastliga. Propagerar hen för det ena så borde det propageras för niandet också.

(här använde jag hen i exempelvis stället för uttrycket han/hon eller den. Anledningen till att "den" är aningen förlegat är ju för att det specifikt inte är kopplat till en människa)
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (Inte så ung heller) skrev 2024-04-10 17:59:54 följande:
    Det var nog själva grejen, att det skulle vara obegripligt.
    Ja, i syfte att visa hur obegripligt det blir när man använder ordet hen. Men det var ju inte pronomenet det var fel på utan själva texten i sig. Alltså visade det inget annat än att dåligt skrivna texter är svåra att förstå. Och det visste vi ju sedan tidigare. :) 
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"