Inlägg från: Anonym (Oppa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oppa)

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Karl Alexander skrev 2024-04-08 08:55:55 följande:
    "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

Var vill du komma med inlägget? Handlar det om någon slags lättkränkthet?
  • Anonym (Oppa)

Tycker orden är användbara. Vid vissa tillfällen så behövs ett neutralt uttryck. Sen så kanske det är en övergångsperiod där vissa inte förstår hur orden ska hanteras. (Kan vi se exempel på i den där hen-ramsan)

Jag får intrycket att ts m fl uppfattar neutrala uttryck som provokativt av någon märklig anledning. Handlar det om konservativa värderingar så kanske denne borde propagera för att niandet kom tillbaka. Eller är det bara nya saker som är förkastliga?

• Anonym (Oppa)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 19:29:31 följande:
    Niandet handlade om klasskillnader, och även om sådana fortfarande finns så vill vi väl inte förstärka dem genom att tvinga olika klasser att titulera varandra på olika sätt? På så sätt att den ena klassen måste visa sig underdånig mot den andra? Detta är ju något helt annat, än att med orden markera att det finns olika kön. Detta är ett faktum, och det är dessutom något önskvärt och positivt. 
    Niandet är konservativt, ts använder konservativa värderingar som (enda?) argument för att nya uttryck är förkastliga. Propagerar hen för det ena så borde det propageras för niandet också.

(här använde jag hen i exempelvis stället för uttrycket han/hon eller den. Anledningen till att "den" är aningen förlegat är ju för att det specifikt inte är kopplat till en människa)
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"