• Karl Alexander

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

"Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

"Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

• Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"
  • Sunflora

Varför är du inte emot det könsneutrala ordet sambo?

Vårdnadshavare är en juridisk term och är inte alltid samma sak som mamma och pappa. Barnet kan vara placerat i familjehem (fosterhem) de kan vara vårdnadshavare, de biologiska föräldrarna kan ha dött eller vad som helst. 

Partner är väl ett gammalt ord homosexuella använde innan det ansågs okej för dem att använda samma ord som straighta gör. Nu tycker jag det mest det används av medelålders personer som tycker pojkvän/flickvän känns för ungdomligt. 

Hen håller jag med dig om. 

• Anonym (Målsman)

Jag tänker på ord som jobbskatteavdrag, förmögenhetsskatt och arbetslinjen. Är de också förkastliga? 

• Fjäril kär

Rekommenderar att du läser en kurs i språkhistoria och hur olika ord egentligen kom till i svenskan och framförallt varifrån dom kommer och NÄR dom kom. 

• Tukt

Vårdnadshavare är en juridisk term, varken mer eller mindre.

• Anonym (kvinna 51 år)

Jag tycker partner kan vara ok för oss som är äldre och har en kille eller tjej. För det första är man ingen tjej när man är 50+ och för det andra blir det fånigt att säga min kille när man är i vår ålder.

Hen har ju visat sig ha sina användningsområden, även om jag använder det så sällan som möjligt just för att det känns konstruerat och påhittat. 

Sambo låter som en person, särskilt när man uttalar det som många gör (rimmar på hambo) istället för sam-bo. 

• Anonym (Målsman)
    Anonym (kvinna 51 år) skrev 2024-04-08 11:26:20 följande:

Hen har ju visat sig ha sina användningsområden, även om jag använder det så sällan som möjligt just för att det känns konstruerat och påhittat. 

Prova att se det som sina syskon: känga, pojke och pulka - finska lånord! :) 
  • Anonym (Alva)

Jag som är gammal kan inte säga att jag har en pojkvän för han det är längesedan han var en pojke. Partner är vad jag kallar honom.

Ordet hen använder jag sparsamt för det tar ett tag att vänja sig.

• Anonym (HmJ)
    Fjäril kär skrev 2024-04-08 11:43:32 följande:
    vårdnadshavare började användas i svenska språket 1933 
    Inget nytt påfund med andra ord
  • Anonym (Målsman)
    Fjäril kär skrev 2024-04-08 11:43:32 följande:
    vårdnadshavare började användas i svenska språket 1933 

Ja. Och hen föreslogs redan 1966 av en lektor i svenska som en förbättring/förenkling av svenska språket. 
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"