Inlägg från: Anonym (HmJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HmJ)

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Fjäril kär skrev 2024-04-08 11:43:32 följande:
    vårdnadshavare började användas i svenska språket 1933 
    Inget nytt påfund med andra ord
  • Anonym (HmJ)
    Fjäril kär skrev 2024-04-08 12:15:42 följande:

Partner är ju tusentals år gammalt och avsåg från början en juridisk term för att vara affärspartners av olika slag.  En överenskommelse av olika slag ingicks juridiskt. Där ingick även dåtidens äktenskap som i många fall gjordes upp mellan fäderna i ett slags affärsavtal.  I ett äktenskap var man partners och inget annat. 

Den termen övertogs med åren till att omfatta även icke-juridiska avtal men väl överenskommelser/tjänster/gentjänster.   Som också anammades av dom som inte kunde/fick ingå äktenskap med varandra och därmed kunde gå under radarn och kunde leva ihop.  Vilket var lika vanligt för tusen år sedan som det är idag.  Och som i modern tid blev ett statement när det var omodernt att gifta sig, då skulle man vara sambos eller partners. (Ish 60-talet och en bit in på 70-talet i samband med kvinnans frigörelse och mer jämlikt samhälle och kvinnans juridiska rättigheter stärktes) 

Intressant att lära sig, detta visste jag inte 
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-09 02:12:15 följande:

Håller med, det är jättetråkigt. Och det övervakas noggrant av makthavarna. Kommer t.ex. ihåg en artikel om Lilla Hjärtat för några år sedan, då stod det först "familjehemsmamma" om Melinda och "familjehemspappa" om hennes exman. Men när jag kollade samma artikel några timmar senare, hade någon - förmodligen chefredaktören - ändrat Melindas och hennes exmans titlar till "familjehemsförälder" på båda.

Varför GÖR man så? Får det inte finnas några mammor och pappor längre? Och i den tragiska kontexten också, hur kunde någon tycka att det var viktigt att ändra detta?

Man får helt enkelt motverka vid varje tillfälle. När jag t.ex. fick en fråga på Förlossningen om jag hade någon partner, så jag tydligt och bestämt: "nej men min MAKE är på väg hit".

Vårdnadshavare hör jag sällan enbart i juridiska sammanhang. Annars så här jag mamma och pappa.
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"