Anonym (XXX) skrev 2024-04-09 02:12:15 följande:
Håller med, det är jättetråkigt. Och det övervakas noggrant av makthavarna. Kommer t.ex. ihåg en artikel om Lilla Hjärtat för några år sedan, då stod det först "familjehemsmamma" om Melinda och "familjehemspappa" om hennes exman. Men när jag kollade samma artikel några timmar senare, hade någon - förmodligen chefredaktören - ändrat Melindas och hennes exmans titlar till "familjehemsförälder" på båda.
Varför GÖR man så? Får det inte finnas några mammor och pappor längre? Och i den tragiska kontexten också, hur kunde någon tycka att det var viktigt att ändra detta?
Man får helt enkelt motverka vid varje tillfälle. När jag t.ex. fick en fråga på Förlossningen om jag hade någon partner, så jag tydligt och bestämt: "nej men min MAKE är på väg hit".
Helt korrekt analys. Visst är det så, hur rimligt som helst. Klart man tror att det inte finns mammor och pappor. Yes.
Och ens make är ju inte ens partner...tss
Maja2003 skrev 2024-04-09 07:56:30 följande:
Det är väl ingen hemlighet att vänstern alltid äger kulturen? I deras jakt på att allting ska vara lika vill man neutralisera allting, och man vet att språk och ord påverkar folks inställning.
Som konservativ kommer jag aldrig använda något av dessa tre ord, mest för att vänstern inte ska få sin vilja igenom.
Nej, språkutvecklingen är väl alltid vänsterns fel, och då är den per automatik.
Mentat skrev 2024-04-09 08:24:03 följande:
Den som inte klarar av att skriva han eller hon får sällan igenom sitt budskap till mig. När jag läser en tidningsartikel och författaren skriver "hen" tappar jag koncentrationen, börjar fundera på vad författaren har för värderingar eller avsikter etc. Det behöver ju inte vara något alls, men ofta slutar det med att jag hoppar vidare till någon annan artikel, vilket är synd.
Det finns ett utmärkt ord som av hävd används för att beteckna en person i största allmänhet: "Den".
Den är jättebra att använda istället, har ju alltid åsyftat människor i de sammanhang man använder hen, eller?