Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

"Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

Vårdnadshavare är en juridisk term, varken mer eller mindre.

• Tukt
    Lynx123 skrev 2024-04-08 12:40:08 följande:

Har vi vaknat på den lite paranoida sidan idag? Gå en kurs i lingvistik så kommer det kännas bättre.Flört

Utöver TS inlägg och frågor på Familjeliv så verkar inte det där med kunskap vara så viktigt. Det är mer känslor som räknas.
  • Tukt
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-08 15:38:37 följande:

Ordet hen är ju ganska nytt och det ordet förstår jag att man kan ha invändningar mot, även om jag inte håller med.

Men andra mer etablerade ord handlar enbart om förenkling och tydlighet! Ordet partner har inget med aktivism att göra, annat än i TS förvridna hjärna. 

Är det fel att säga förälder också? Måste man säga mamma eller pappa? Även om man inte vet könet på den förälder som följer med barnet till tandläkaren eller vad det nu handlar om.

Man kanske inte får säga barn heller? Det är ju också könsneutralt. Alla måste få veta att det är en flicka som ska till tandläkaren med sin pappa, det räcker inte att ett barn ska till tandläkaren med sin förälder, för då är det vänstervriden aktivism? 

Jag glömde, man får naturligtvis inte säga tandläkare. Det måste framgå om det är en manlig eller kvinnlig tandläkare.

Fast är 1966 verkligen "nytt" och om så, hur ska språk kunna utvecklas om det krävs större tidsrymder för att det ska accepteras?
  • Tukt
    Maja2003 skrev 2024-04-09 07:56:30 följande:

Det är väl ingen hemlighet att vänstern alltid äger kulturen? I deras jakt på att allting ska vara lika vill man neutralisera allting, och man vet att språk och ord påverkar folks inställning.

Som konservativ kommer jag aldrig använda något av dessa tre ord, mest för att vänstern inte ska få sin vilja igenom.

Nu blir det ju en smula övertydligt att du i egenskap bara bytt nick. Varför? Jo för att du inte tar till dig den information du fått tilldelad, samt låter känslor och tyckande övertrumfa fakta.
    Men ändå, med en sådan reklamskylt för konservatismen... du gör att bra jobb.
  • Tukt
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 10:39:51 följande:
    Då förstår du inte ideologin bakom ord. Du förstår inte att språk är makt, och hur ord förändrar människors sätt att tänka.
    Lite precis som jag skrev i en av dina senaste 20 trådar på två dagar, där du tog upp biologi som måttstock.
    De flesta människor kan stå emot nedärvda impulser just för att vi är tänkande varelser. De flesta kan ställa sig över saker man stör sig på och ändå använda dessa.
    Allt är frågan om man tänker rationellt eller är känslostyrd och ovillig att ta till sig fakta och argument som presenteras för en...
  • Tukt
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-09 11:26:52 följande:
    Man måste inte ta till sig varje tillfällig politisk nyck, och i synnerhet inte använda eländet själv.
    Varken vänster - höger, liberal - konservativ politik är väl en " tillfällig nyck"? Inte heller feminism eller någon av de ord som du påstår skulle vara det. 
    Men låter man känslor styra en så hamnar man nog lätt där.
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"